Gå til innhold
Arkivverket

[#57330] VÅGÅ:Ole Olsen Mo(Bjølstadløkken) f.1828 og Synne Knutsdatter f.ca 1831


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Ole Olsen Mo(Bjølstadløkken) f.1828,bodde på Skogen, Heidal (g.med )Synne Knutsdtr.f.1831? Ole og Synne var sansynligvis de siste husmannsfolk i Bjølstadmo eller Molykja, som var det gamle navnet på deres hjem. Plassen hadde hus, stue eldhus,stabbur , fjøs og sikkert låve. Barn:* i: Ole Olsen Bjølsdaløkken Vaage f.17.08.1854 i Gudbrannsdalen.Jeg søker opphavet til både Ole Olsen Mo og Synne Knutdatter mvhJan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hallo, Jeg ble født og oppvokst 5-6 steinkast fra Mo, hvor det senere ble butikk. Hvor har du navnet Skogen fra ? Området er et par kilometer lengre opp. Nabobruket til Bjølstadløkken heter Skogum. Bjølstad hadde ca 27 husmannsplasser, og med navnet Ole Olsen f 1828, så er det særdeles vanskelig å etterforske. Men jeg sier tvi, tvi i håp om at noen har relevante opplysninger. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Jan Frode! Så på dåpen til Ole Olsen (født 17 aug 1854) at han var uekte barn.Har ikke funnet vielsen for foreldrene Ole og Synne!Kildeinformasjon: Oppland fylke, Heidal i Vågå, Ministerialbok nr. 5 /2 (1842-1856), Fødte og døpte 1855, side 310. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16812&idx_id=16812&uid=ny&idx_side=-28>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

til Helge H du snakket om en butikk, jeg har fått vite at den som eigde butikken hadde det ene huset som var på husmannsplassen, det andre huset ble solgt til Sønn til Heyerdal. Det huset som står igjen skal ha blitt gjort om til en form for museum. Der skal det visstnok være bilder av de som hadde bodd i huset deriblandt mine tippoldeforeldre. kirsten m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

til Helge H du snakket om en butikk, jeg har fått vite at den som eigde butikken hadde det ene huset som var på husmannsplassen, det andre huset ble solgt til Sønn til Heyerdal. Det huset som står igjen skal ha blitt gjort om til en form for museum. Der skal det visstnok være bilder av de som hadde bodd i huset deriblandt mine tippoldeforeldre. kirsten m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai m Kveum

Opphavet til Synne Knudsdtr f.1831 Mosebakken nordre kan være Knut Thorsen Fjerdingren f.1812 gift 1834 m Ingeborg østensdtr Bjølstadeie f.1808. Synne Knudsdtr har en sønn født utenfor ekteskap med Ole Olsen Bjølstadeie. Synne og Ole ble gift 1879. Ole Olsen tror jeg kan komme fra Lien i Heidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

til Kai det ser ut for meg at det kan være henne jeg er ute etter. Vet du noe mer om dem? Jeg har fått oppgitt noen navn, men jeg vet ikke mer enn navna: Ola Olsen Løkken bodde på Skogen i Heidal, ugift. Mathias olsen Løkken bodde på Furreheim Tor olsen Bjølstaløkken bodde på Klonesbakken ,ugift ? Marit g.m.Harald Andersen, Oslo. Døde tidlig. En sønn. ? Hans reiste til USA? Sigrid til Tolstadløkken Lalm? Martha ugift.? Kari g.m. Magnus Hagen?, Heidal? 21 Synne Knutsdtr. Fra Djupdalen, Heidal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Kirsten, Det er ikke noe museum i hele Heidal. Nåværende butikk er Kiwi. Driver og eier av MO er Jon Garmo. Jeg tror ikke jeg tør være med på denne debatten om usikre personer. Hvilke kilder baserer dere på ? Hvilket tidsperspektiv er du i det siste innlegget ? Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Kirsten Olaug innlegg 8: De navnene du forteller om og de som er fra Heidal, kjenner jeg til fra barndommen min. Den Skogen du nevner, ligger i området som heter Bjølstadskogen, fra eventyret kjent som Heidalsskogen. Det skal være Furuheim. Kari og Magnus Hagen bodde på Flatmo. Både Furuheim og Flatmo er like i nærheten av Mo. Jeg har fått opplysningene bekreftet i verket Norske Gardsbruk. Det er stor etterslekt etter Bjølstadlykkjun i Heidal. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Jeg har fått disse navna av en slektning her i Haugesund. Han hadde vært der oppe og sa at han som hadde starta butikk hadde laget det gamle huset om til en form for museum (i hagen). Det er også han som har gitt meg disse navna, de skulle være i slekt med oss. Jeg leter etter slekt fra min oldefar som kom fra Gudbrannsdalen, hans namn var:. Ole Olsen Bjølsdaløkken Vaage (kalla seg siden for Løkken) f.17.08.1854 i Gudbrannsdalen – d.18.01-1930 på Karmøy Jeg tror at hans foreldre må være Ole Olsen Mo(Bjølstadløkken) f.1828,bodde på Skogen, Heidal g.med Synne Knutsdtr.f.1831? Ole og Synne var sansynligvis de siste husmannsfolk i Bjølstadmo eller Molykja, som var det gamle namnet på heimen. Plassen hadde hus, stue eldhus,stabbur , fjøs og sikkert låve. Etter at de døde ble jorden underlagt Bjølstad. Ble siden kjøpt av Johs. Garmo i 1931. Det er det jeg har fått vite Kirsten Mølstre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Flott at dere hjelper Kirsten her.Det takker jeg for.Takk for all god hjelp mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Jan Frode! Dette må vel være Synne og sønnen Ole på tellingen i 1865,bosted Mosebakken.På tellingen står hun ført med fødselsår 1832: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0515&kenr=006&bnr=0033&lnr=000>LenkeFant en konfirmant som het Synne Knudsdatter Bjølstadeie.Synne Knutsdatter Bjølstadeie,16år ,konfirmant nr 38,1847. Foreldre:Knud Thoresen og Marit Mikkelsdatter: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå i Vågå, Ministerialbok nr. 5 /1 (1842-1856), Konfirmerte 1847, side 138. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDåpen til samme Synne(Synnev),født 21 des 1831,døpt 28 jan 1832. Foreldre:Knud Thorsen Ekreeiet(?) og Marit Mikkelsdatter. Bjølstadeie.Begges første leiermaal. Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå i Vågå, Ministerialbok nr. 4 /1 (1827-1842), Fødte og døpte 1832, side 49. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei igjen! Angående mitt innlegg 13: Ser nå at Synne var et 'Uekte' barn av Knud Thoresen(Thorsen) og Marit Mikkelsdatter.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Knud og Marit finner jeg ikke i Vågå FT1865. Derimot så bor Ole Olsen Mo f 1828 og Synne Knudtsdtr f 1831 i Bjølstadmo (Mo)i FT 1900. (Så er den ringen sluttet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Jan Frode!Tar forbehold om at jeg er usikker på om Ingbjør /Ymbjør/Imbjør Østensdatter er en og samme person! Fant dette om Knud Thoresen og Ingbjør Østensdatter. De fikk en (uekte) sønn,Johannes ,født 21 feb ,Bjølstadeie(nr 68).Begges 2 leiermål. Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå i Vågå, Ministerialbok nr. 4 /1 (1827-1842), Fødte og døpte 1834, side 67. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9250&idx_id=9250&uid=ny&idx_side=-68>Lenke Permanent bildelenke: LenkeKnud Thoresen og Ymbjør Østensdatter Bjølstadeie giftet seg 23 nov 1834: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå i Vågå, Ministerialbok nr. 4 /1 (1827-1842), Ekteviede 1835, side 193. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeJohannes Knudsen Bjølstadeie blir konfirmert 3 juni 1849(nr 4). Foreldre Knud Thorsen og hstr. Imbjør Østensdatter: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå i Vågå, Ministerialbok nr. 5 /1 (1842-1856), Konfirmerte 1849, side 141. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Bjølstadeie her (ett av 27) må være en Mosebakken. På den ene bor Johannes Knuds 32 med kona Marit Johns 36 og hans mor Ingeborg (Imjør kan det også skrives) Østensd 60. På en annen Mosebakke bor Østen Østensen der Synne da bor med sønnen Ole Ols. Kanskje er Østen onkel til Synne ? Men vi skal ikke spekulere, men gi idéer til videre arbeid. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Ann-Mary, Har du anledning til å se på dåpen til Ole Olsen f 17. august 1854? Det vil være interessant å finne ut om det står noe gardsnavn annet enn Bjølstadeie knyttet til faren ? (Bjølstadløkken). Jeg tror det kan være denne Ole Olsen som er tjenestekarl på Bjølstad 37 år gml i 1865. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Helge! Her er dåpen på Ole Olsen,født 17 aug 1854. Faren står som Ole Olsen Bjølstadeie.Fant ikke noe ekstra om faren. Kildeinformasjon: Oppland fylke, Heidal i Vågå, Ministerialbok nr. 5 /2 (1842-1856), Fødte og døpte 1855, side 310. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16812&idx_id=16812&uid=ny&idx_side=-28>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Takk for rask hjelp i middagssjauen, Ann-Mary. Sjøl om det var 27 husmannsbruk under Bjølstad, kan det tenkes at han var fra Bjølstadløkken (Løkken/Lykkja). Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Helge! Fant samme Ole Olsen(født 17 aug 1854)som konfirmant i 1870. Ole Olsen Bjølstadeie,fødested Bjølstadeie. Foreldre: Ungkar Ole Olsen Bjølstadeie og pige Synne Knudsdatter Bjølstadeie. Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå i Vågå, Ministerialbok nr. 6 /1 (1856-1872), Konfirmerte 1870, side 231. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8918&idx_id=8918&uid=ny&idx_side=-150>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Hei til dere alle sammen tusen takk for all hjelpen jeg har fått. Nå har jeg fått kontakt med en av etterslekten til ole og synne .Dette har vært nyttig for meg. Takk for at dere tok dere tid til å hjelpe meg, håper jeg kan hjelpe noen andre en annen gang. Kirsten Olaug Mølstre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Hei til dere alle sammen tusen takk for all hjelpen jeg har fått. Nå har jeg fått kontakt med en av etterslekten til ole og synne .Dette har vært nyttig for meg. Takk for at dere tok dere tid til å hjelpe meg, håper jeg kan hjelpe noen andre en annen gang. Kirsten Olaug Mølstre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Tusen takk for hjelpen.Håper dette var til stor nytte for deg Kirsten !mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.