Gå til innhold
Arkivverket

[#57332] Ingeborg Christine Hansdtr. f. 1818 Fanø


Gjest Bent Robert Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Robert Nilsen

Den 28 juli 1843 giftet Ingeborg Christine Hansdtr seg i Hadsel kirke med Jens Peter Andersen,han 43 år og hun 23 år.Hennes fødested er ikke oppgitt,heller ikke hennes farsnavn er oppgitt.Denne familien flytter senere til Bø i Vesterålen.Ingeborg blir enke i 1853.Hun gifter seg opp igjen i 1858 med Peter Andersen,da er hun 40 år og, hennes fødested oppgitt som Fanø i Sogn,og hennes fars navn er Hans Simonsen.Ingeborg dør i 1891 og da er hun 73 år og født i 1817 i Fanø i Sogn. Jeg går ut fra at det er kirkebøkene for Kinn som er aktuell for meg,så jeg har kikket litt på 1815 - 1822,men ikke funnet noe. Er der noen som kjenner til Ingeborg Christine og Hans Simonsen?Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ved vigselen i 1858 er hennes fødested oppgitt som 'Fanø Sogn', altså Fanø kirkesogn, ikke Fanø i Sogn. FT1865 sier at hun er født i Bergen og FT1875 oppgir Fanø prestegjeld. Jeg synes alt dette peiker mot Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Robert Nilsen

Ved hennes død i 1891 står det Fanø i Sogn Lenke Jeg har vert innom kirkebøkene for Fana for den aktuelle perioden,men kan ikke finne henne der heller.Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det er den kilden som i tid ligger lengst fra hennes fødsel. Jeg har forøvrig sett flere eksempler fra kirkebøker nordpå der Fana er blitt til Fanø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei, jeg tror vi er ute etter samme familie.Hvis du ser på 1865- og 1875-tellingene for Bø få finner du en Hansdatter til som skal være født i Fana, nemlig Elen Sofie [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f61867&gardpostnr=106&personpostnr=702#nedre>Lenke Lenke. Ifølge alder i tellingene skal hun være født 1829/30.Elen Sofie giftet seg aldri og jeg har derfor ikke vært sikker på farens navn. Men jeg har ved hjelp fra folk her på digitalarkivet funnet en dåp i Fana 10.06.1826 som kan være rett Lenke. Som du ser er her foreldrene Hans Simonsen og Gunilde Marie. Når du nå har funnet at faren til Ingeborg Christine het Hans Simonsen så gjør det meg mer sikker på at jeg har funnet riktig dåp.Blant fadderne til Elen Sofie finnes også en Rasmus Simonsen og Johanne Marie Jonsdatter 'fra Borgund'. Dette tror jeg kan være en bror av Hans. Rasmus Simonsen er omtalt i et par andre diskusjoner her - 55337 Lenke og 51761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Etter forrige innlegg slo det meg at kanskje Elen Sofie var konfirmert i Hadsel omkring den tiden Ingeborg Christine giftet seg der. Og jammen ble det fulltreff Lenke. Da er nok jentene søstre. Og samtidig fikk vi hele navnet til moren - Gunnil Marie Peersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Og her er konfirmasjonen til Ingeborg Christine i 1842 Lenke 18 år gml. Legg merke til kommentaren: Er temmelig godt oplyst, men af en fordærvet Tænkemåde, en Følge af hendes omflakkende Levesæt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg fant en bror av jentene konfirmert i Hadsel i 1843 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071106650365.jpg>Lenke. Jacob Andreas oppgir da at han er 17 år og født i Fanøe Prestegjeld i Bergens stift.Jacob Andreas Hansen giftet seg i Bø i 1854 Lenke med Helene Johanne Gertsd. Pollen. Her har han oppgitt at han er 29 år og født på Sund i Fana. Der ser ut til at faren har holdt til på Rise - er det i Bø?Vi finner Jacob og familien i 1865 på Kvernfjord Lenke Da er han 43 år. Vi kan gjette på at han er født en gang omkring 1822-25, men jeg finner ham ikke i kirkebøkene for Fana Sund eller Os. Heller ikke Ingeborg Christine finner jeg.I 1875 sitter Helen som enke på Kvernfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Her er en Jacob Hansen, døpt i Sund 9. nov. 1823, foreldre Hans Simensen og Mari Christoffersdtr. fra Tysnes omstreifende Lenke De hadde tilhold på Lerøy i Sund, samme sted som merknad ved Elen Sofies dåp viser at hun var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Bra, mye tyder på at dette er den rette Jacob. Men moren heter her Mari Christoffersd. Dersom Hans Simonsen virkelig har 'skiftet kone' så er det vel en mulighet for at Ingeborg Christine har en annen far? Kirkebøkene må nok gjennomgås på nytt med dette i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Robert Nilsen

Her var det sannelig mye interesant stoff å gripe fatt i. Jeg har hele tiden sett meg blind på Fanø i Sogn og Fjordane ,og konsentrert meg om kirkebøkene for Kinn sogn. Så gjenstår det å finne dåpen til Ingebor Christine og se hvilken mor hun har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Robert Nilsen

Jeg ser jo av konfirmasjonen til Ellen Sofie og Ingeborg Christine at de har samme mor.Ingeborg er jo eldst, født i tidsrommet 1817-1821,så det er jo en mulighet for at hun har en annen far en Hans Simonsen. Ved giftermålet hennes i Hadsel 28 juli 1843 Lenke er ikke hennes fars navn oppgitt,og hennes fødested er Ongstad som er nabogården til Haug som Jens kom fra. Men jeg ser jo at Jacob Andreas også har Gunnil Marie Persdtr som mor.Så det er kanskje ikke dåpen til Jacob Andreas Lars har funnet. Han har jo ikke dobeltnavn han som er døpt i Sund 9 nov 1823.Så det ser ut som alle 3 søskene har samme mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ongstad er vel oppgitt som hans oppholdssted. Under står det bare 'hds. (hennes) Fødested' og ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Heisann, tre barn til, det er flott! Da kan vi i alle fall gå ut ifra at det er samme dame som er mor til alle 6. Christoffersdatter er brukt 4 ganger ved anledninger hvor hun selv har vært om ikke til stede så i hvertfall i nærheten. Ved Elen Sofies dåp står det ingen patronym. Det gjør det vel mest sannsynlig at Christoffersdatter er det rette. Ettersom de var omreisende så er det så ikke sikkert at foreldrene var til stede ved konfirmasjonene til de tre eldste. Kan det være at barna rett og slett ikke visste hva morens patronym var? Måtte man framlegge dåpsattest før man kunne bli konfirmert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.