Gå til innhold
Arkivverket

[#57335] Gårsdhistorie med opplysninger om Fagerli/Fagerfjell


Gjest Solfrid Austerslått Vatshaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Austerslått Vatshaug

Finnes det bygdebok eller gårdshistorie som omfatter gården Fagerli(d) eller Fagerfjell, eller kan det finnes noe på nettet. Har forsøkt på biblioteket her, men de bøkene jeg har funnet omhandler ikke dette stedet. Noen som kan tipse meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser ar du bor i Mo i Rana på Helgeland (bare 10 mil fra der jeg bor) Solfrid, og gården Fagerlia finner en på side 115 i Mo Prestegjeld Gardshistorie av Anders Frøholm. Fagerfjell kan jeg ikke se det står noe om i den bygdeboka. Eller er det Fagerlia på andre steder i landet du er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Austerslått Vatshaug

Jeg trodde jeg la innlegget under Troms, men det var sikkert jeg som gjorde noe feil. Det er Faerli/Fagerfjell i Lenvik (tror jeg) i Troms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Nei, det foreligger ennå ingen gårdshistorie/bygdebok som omhandler Fagerli/-fjell i Lenvik. Dette er et diffust område som tidligere utelukkende var bebodd av delvis nomadiserende samer. Det samme gjelder Kistefjell i Lenvik og Storjorda i Troms/Lenvik. Folket på disse stedene flyttet en god del omkring. Fagerfjell nevnes ikke i 1769. I 1801 nevnes hele 7 familier på Fagerfjellsiden, mens det i 1815 bare nevnes 3 familier. Senere ble det en del fast bosetning av folk både av samisk, kvensk og norsk avstamning. Har du noen konkret familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Austerslått Vatshaug

Ja, jeg har slekt herfra. Min tippoldemor Lorenthine Henriksen, f. 18.01.1888, ble født i Fagerli/Fagerfjell. Foreldre Henrik Guttormsen f. 1843 i Målselv og Inger Margrete Larsdatter f. 1855. Henrik Guttormsens foreldre er Guttorm Andersen og Marit/Marthe Nilsdatter, ukjent fødselsdata, men jeg har tenkt å lete litt mer i Målselv her. Inger Margretes foreldre er Lars Josefsen (Josephsøn)f. 1822 og Karen Anna Nilsdatter,f. 1829, begge fra Tranøy. I FT er Lars J benevnt som lapp. Det er ifølge nålevende kilder noe innslag fra Sverige et sted. Derfor tenkte jeg at hvis det fantes en gårdshistorie kunne det finnes opplysninger som kunne gi meg en pekepinn på hvor jeg kunne lete videre. Det er fremdeles en del kirkebøker igjen å søke i. Men hvis noen har opplysninger rundt de personene jeg har nevnt var det flott. Det jeg har er funnet i kikebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Om du tar frem Lenvik i en av folketellingene, vil du på den blå Databaseveljar-linjen øverst finne 'samme område'. Tar du frem det, vil du lettere kunne søke på på flere ting i Lenvik. Søker du under døpte på farsnavn, vil du se at Guttorm het Guttorm Andersen Prost (sameslekt) og var fjellapp. 5 barn i perioden 1841 - 1850. Forskjellige bosteder, men fra 1848 var han husmann/rydningsmann i Takelvdalen. Der vil du kanskje finne han i bygdebøkene for Målselv. Jeg kan ikke se at Guttorm og Marith ble gift i Lenvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Familien hadde vel egentlig ikke noe å gjøre med Fagerfjell. At Henrik var bruker på plassen Fagerli da Lorentine ble født, er en annen sak. Henrik ble født i det diffuse Storjord-området, som også Fiskeløsevann tilhørte. Store deler av dette området 'tilhørte' Målselv. Som du vel har fått med deg, var Guttorm bruker i Takelvdalen fra ca. 1850. I 1865 nevnes han på gården Ødefjæld øverst i Takelvdalen. Han var da 65 år gammel og født i Sverige. Hans kone var nå Margrethe Nilsdatter 64 år gammel og født i Målselv. Navnene Marith-Maren-Marthe-Margrethe kunne nok gå litt om hverandre. De hadde i 1865 tre svært unge barn, for unge. Det bør man nok se litt nærmere på. I 1865 var Henrik i tjeneste på en annen gård, men hvor var han og Lorentine i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Guttorm levde ennå på plassen Ødefjell ved Folketellinga i 1875. Han var da enkemann. Det står at han var født i 1800 i Jukkasärvi sogn (Kiruna) i Sverige. Jukkasärvi var jo et av de store samedistrikter i Sverige, og derfra kom det mange til Troms-distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Austerslått Vatshaug

Takk for mange opplysninger. Jeg har lånt en noen bygdebøker for Målselv, men fant ikke noe der. Når det gjelder hvor Lorenthine var i 1900 finner jeg henne som pleiedatter på gården Finsnes i Lenvik. Mora døde før Lorentine var fire år og Henrik giftet seg på nytt i 1896 med Inger Johnsdatter f. 1862. De fikk ihvertfall ett barn sammen, Gunnar Henriksen, f. 1897. Hvor de oppholdt seg da vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Holm

Det vil etterhvert komme ny bygdebok for Målselv som omhandler den delen av Fagerfjell som ligger i Målselv kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Solfrid!Kan dette være din Gunnar Henriksen,født 1897? Gunder Andreas Henriksen,født 22/6 1897 på Fagerlid.Foreldre:Henrik Guttormsen og Inger Bergitte Johnsen Kildeinformasjon: Troms fylke, Lenvik i Lenvik, Klokkerbok nr. 7 (1890-1898), Fødte og døpte 1898, side 108. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9952&idx_id=9952&uid=ny&idx_side=-116>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Mvh Ann-MaryFant Henrik,kona Inger og sønnen Gunnar på 1900 tellingen ,bosted Fagervold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Takk for opplysningen Ivar! Selv om foreliggende Bygdebøkebe for Målselv er bra, har nok mange husmenn og fattigfolk falt utenfor. Det skyldes vel i hovedsak at tidligere bygdebokforfattere hadde begrenset arkivtilgang, og stram økonomi. Arkivtilgangen er jo nå mye bedre, men økonomien er nok fortsatt en akilleshæl for de fleste forfattere. Så til Guttorm og plassen Ødefjeld i Takelvdal (en plass jeg faktisk har besøkt): hans kone Marit Nilsdatter døde i 1867 og var da 65 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ta en titt på de flotte hjemmesidene til Lenvik museum:http://www.lenvik-museum.no/hovedside.htmDer finner du både masse Lenvik-kilder, og samiske kilder fra Sverige. Om du ikke klarer å spore opp din manns opphav i Sverige gjennom det du finner på hjemmesidene, ville jeg sendtr en epost til museumet. Museumsbestyrer Kåre Rauø har stor oversikt over de svenske sameslektene som brukte Troms' kystområder til sommerbeite, og tildels ble fastboende i disse områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Guttorm og Marith hadde barna: Anne 1841, Henrik 1843, Kirsten Katrine 1846, Peder 1848, Anders 1850, Sara 1851, Margrethe 1855 og Nils 1857. Det sier seg da at moren Marith kunne ikke være født omkring 1802. Man må minst legge til 10 år, og lete etter hennes fødselsår fra omkring 1812. Hun kan være, som det står, født i Målselv, men gift i vinterhalvåret i Sverige under samenes vinteropphold der. Guttorm døde i 1878. De yngste barna ble oppfostret andre steder, og døtrene Anne, Kirsten og Sara kom til å holde til i Balsfjord/Malangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Austerslått Vatshaug

Takk for engasjement og informasjon. Noe var nytt og noe var kjent. Takk i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.