Gå til innhold
Arkivverket

[#57339] Hurum, Kaasa under Tronstad


Gjest Olle Elm
 Del

Recommended Posts

För många år sedan hjälpte jag en amerikanska med hennes anor i Norge. Skrev då tydligen följande: 'Crofter Søren Jensen (sometimes called Kaasa as a name) lived in Kaasa under the farm Tronstad in Hurum parish. He was already living in Kaasa in 1832 when a woman moved into his place. Her name was Marte Hansdatter, 31 years old, with a 10 year old daughter born iligitimate and named Olena Torstensdatter born 1822.' Är det någon som känner igen denna Marte Hansdotter, då mina forskningsunderlag är borta. En ny amerikanska - ättling till Søren Jensen har 'dykt upp' och efterfrågar informationen, och jag kan dessvärre inte ge henne någon källhänvisning. Tacksam för hjälp! Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Her får søren og Marthe tvillinger i Hurum. Kanskje en liten hjelp til å starte letingen? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp06281827&personpostnr=9155&merk=9155>Lenke Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hurum, Ministerialbok nr. 10 (1827-1846), Fødte og døpte 1836, side 108. Permanent sidelenke: Lenke Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hurum, Klokkerbok nr. I 2 (1827-1857), Fødte og døpte 1836, side 130. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Tusen tack för inläggen! I den information jag fått från USA ingår att paret skall ha gift sig i Vinger 3/1 1832. Fann en vigsel utan svårigheter Lenke , men är det samma personer? Tycker mig komma ihåg Lier Rasten, men det kan komma från annan forskning i Vinger. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk Fam.s finner jeg en rekke barn av paret Søren Jensen og Marte Hansdatter.Flere er nevnt døpt i Strømmen, Vestfold og Hurum , men denne datter er nevnt døpt i Vinger: LenkeDa kan jo ekteskap i Vinger passe inn. Muligens har Søren Jensen vært i Vinger som militær?Lenken din til kirkeboka om vielsen ble feil. skal se om jeg finner den igjen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo her fant jeg vielsen 3/1 1832 i Vinger. Kirkebok vielse nr. 2 høyre side i boka under vielser 1832: Ungkarl avskjediget soldat mener jeg det står. Søren Jensen og Marthe Hansdatter: LenkeDa er din hukommelse bra ser det ut til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du 1. datter av Søren Jensen og Marthe hansdatter døpt på Vinger 22 april 1832 . Dåp på høyre s. i kirkeboka: Lenke ( Vakker lesbar skrift også)i 150% forstørrelse Ikke tvil om at dette er samme par.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Her har du Marthe med barnet innflyttet til Hurum i 1832 innført i 1836 nummer 9 og 10: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hurum, Klokkerbok nr. I 2 (1827-1857), Inn- og utflyttede 1836, side 346. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Konfirmasjoner i Hurum:Marthe: 16sep 1849 nr 187 s.187Anne Helene: 14?oct 1851 nr 11 s.196Elen Karine: 1853 nr 13 s.200Helle Regine: 16sep 1855 nr 11 s.207Christiane: 9aug 1857 nr 23 s.213Hans Jacob: 30sep 1860 nr 35 s.222De er fortsatt bosatt på Tronstad i 1860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på paret Søren Jensen og Marthe Hansdatter fant jeg følgende under international Index Norway:Maren Katrine døpt 22 apr 1832, Vinger, Hedmark Marte dpt 23 nov 1834 Hurum, BuskerudAnne Helene dpt 24 jul 1836 , Strømmen, VestfoldEllen Karine dpt 19 aug 1838, Strømmen, VestfoldHelle Regine dpt. 27 sep 1840, Hurum,BuskerudChristiane dpt 20 nov 1842, Hurum, BuskerudHans Jacob dpt 8 jun 1845, Hurum , BuskerudDen siste på lista, Severin Martin dpt 19 aug 1847.Legger en lenke til siste dåp her fra denne kilden: LenkeMed forbehold om rett avskrift.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Jepp, Gunn. Se innlegg 3 :)Her kommer dåpen til Marthes uekte barn innskrevet som OLIA på s.155. Her får du farsnavnet på barnet og KANSKJE hennes far og mor som faddere:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vinger, Klokkerbok nr. 2 (1818-1834), Fødte og døpte 1826, side 154-155. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Tack igen för alla inlägg! Snart verkar ni ha löst den här frågan väldigt snabbt och det utan att ha tillgång till de husförhörslängder vi har i Sverige för åtminstone 1800-talet, och som gör att forskning vid den här tiden inte har så stora problem. Skall se om jag hinner gå in i materialet idag försöka finna Martas födelse. Vänligen, OllePS. Anniken, Är ordet Jepp vanligt i dagens norska? Här har ordet Japp smugit sig in i vårt språk. T o m mitt äldsta barnbarn Jakob 3 år säger Japp ... och han menar inte Chokladbiten med samma namn ;o) DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Letade efter Marta Hansdatters födelse - och gjorde ett antagande att denna sker i Vinger socken. Utgångspunkt är att hon är 28 år gammal vid vigsel 1832 och alltså född c:a 1804. Vi vet nu att hon föder sitt s k oäkta barn i Rasten och att de första dopvittnena är Hans Torkildsen Rasten och hh Karin Olsdatter. I vilken kyrkobok skall jag kolla Martas ev födsel i Vinger? det finns tydligen flera att välja på när jag går in på scannade kyrkböcker. Är det möjligt att familjen i Rasten kan finnas med i någon av Vingers bygdeböcker, som jag hört talas om? Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til denne Marthe hansdatter døpt her. Foreldre Hans Torkildsen og Karen Olsdatter: LenkeEkteparet viet i 1802 i Vinger om jeg ikke tar feil.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Detta är utmärkt! Tusen tack! Jag kontrollerade födelseboken och fann födelsen också i den, men vet ej hur jag länkar. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Frågade efter Vinger bygdebok ovan. Fann följande på nätet:'Vinger Bygdebok, Volume 1, page 567 under the Mellom-Rasta farm. This is a farm under the Nor østre farm. Hans Torkildsens familie (ikke å forveksle med Hans Torkidsen Rønne på Sør-Rasta): (there is another Hans Torkildsen Rønne shown on page 566 but he was born in 1789 so that must be what this note is referring to.This is OUR HANS::Hans Torkildsen 1774 – 15/3 1857 g.m. Kari Olsdatter 1775-1/5 1856Children:Ole Hanson 1803-1804Marte Hansdatter 1805 g.m. Søren Jensen OUR PEOPLE!!!!Torkild Hansen 1807 – 20/5/1822'Tydligen är det fler som har släkt här ;o) Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Yep! = Jepp! Tror nok dette utrykket er litt utdatert her nå men jeg syns det har litt spenst og humør i seg! Det er jo bare en oversettelse fra eng/am. Jeg har tidligere bodd i Stockholm i 8 år, og kan forøvrig godt ha dratt med meg litt 'unoter' derfra! :-)Legger inn lenken fra Rootsweb hvor du fant info. Har ikke lest alle innlegg, men det råder jeg deg til å gjøre![url="http://archiver.rootsweb.com/th/read/NORWAY/2008-02/1201902443>LenkeLenke om kirkeboklenker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Vil bara sända ett tack till de som hjälpt till här denna gång! USA-damen är nöjd: 'The birth of her illegitimate child was the missing piece that convinces me that this is the correct Marthe Hansdatter.' Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.