Gå til innhold
Arkivverket

[#57340] Röyert Peter Sjursen o Johanne Olsdatter, Eid og Bergen


Gjest Roger de Robelin
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger de Robelin

Toldbåtsröyert 1817-1827- i Bergen Peter Sjursen och Johanne Olsdatter.Barn:(födda i Bergen) Sivert Olai Pedersen, f Nykirken 1819 17/1,(faddrar, Beata Hadler, Anna Weiser, köpman Daniel Weiser, Jörgen Madsen, borgerkaptein Joachim Grieg), d i Bergen (Mariakirken) 1880 3/7. - bödker i Molde, borgare och snikkare i Bergen 1851 30/9. Gift i Molde med Oline Dorthea Lund, f i Molde 1824 28/7, d i Bergen 1903 16/8. Eftersläkt Sivertsen.Andreas Johan Pedersen, f 1821 28/8, d 1822 18/4.Andrine Johanne Pedersdatter, f 1823 2/3, d 1823 22/11.Ingeborg Johanne Pedersdatter, f 1824 24/9, d 1826 14/11.Peter Johan Pedersen, f 1827 28/8, vaktmästare vid Kreditbanken i Bergen. Gift i Bergen (Nykirken) 1859 31/10 med Synneve Eide, f 1827 2/8 i Bergen (Nykirken), levde 1900, dotter till höker, bagersvend Jacob Larsen Eide (1778-1860) och Helena Larsdatter.Söker föräldrarnas härkomst.Är föräldrarna identiska med Peder Sjursen gift 1818 15/3 i Eid, Sogn og Fjordarna med Johanne Olsdatter?Är Peter Sjursen identisk med Peter, född i Bergen Nykirken 1791 22/10, som son till matros Sjur Hactorsen, född 1755 i Storebö, Waage, död i Bergen 1792 i hans äktenskap 1784 31/10 i Bergen (Nykirken) med Anna Maria Godskalksdatter, född omkr 1751?Mvh Roger de Robelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg ser i Bygdebok for Horningdal-Eid, der står det under Lødemel, bruk nr 4 Bjørnebakken. Johanne Olsdatter født 1790 g 1818 Peder Sjursen Kvarekval Voss,ved tollklareringen i Bergen. Foreldre til Johanne er Ole Jonsen Lødemel 1746-1823 g 1772 Ingeborg Olsdatter Taraldset 1745-1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Hvis du ser i folketellingen 1801 på Voss, finner du under garden Qvareqval en Siuer Larsen, som er husmand med en sønn Peder Siuersen 16 år, når Johanne gifter seg i Horningdal er jo Peder nemnd fra garden Kvarekval på Voss. I Bygdebok for Voss under garden Kvarakvål finner jeg under Husmenn, Sjur Larsen 1756-1828 g m Johanne Pedersdatter 1746-1827, de har en sønn Per f 1785, der står om Per: han var godt skrivefør,var med i krigen mot Sverige og budde seinare i Bergen,der etterkommerne hans skriv seg for Pedersen. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger de Robelin

Bäste Rune!Hjärtligt tack för Ditt snabba svar från Alicante och stora vänlighet att besvära Dig med mitt spörsmål.Det är över trettio år sedan som jag vid ett besök hos min släkting tidningsmannen Eide i Bergen gjorde ett tappert försökt på Statsarkivet i Bergen att klara ut Peder Sjursen och Johanne Olsdatters ursprung.Tack vare Family Serch, Digitalarkivets databaser och inte minst debattforums stora möjligheter till, tidigare ogörliga, kontakter så har detta lilla genealogiska problem fått sin lösning och möjligjort fortsatta lustfyllda genealogiska studier i både Voss i Hordaland och Eid-Horningdal i Sogn og Fjodrarna.Mvh RdR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Hei Roger Jeg har akkurat skrevet et innlegg pådebattsiden hvor jeg etterlyser Oline Dorothea Olsdatter Lund. Jeg hjelper en venn av meg å finne etterkommerne. Han er etterkommer av sønn til Sivert og Oline, Johan Anton Sivertsen f. 1/1 -1849 i Molde. Det var interessant lesning om Peder og JOhanne. Jeg skal se litt videre pådet jeg også.Hilsen Rita Grøtte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.