Gå til innhold
Arkivverket

[#57350] Marthe Jonsdtr. g.1770 med Ole Didriksen, Kleppe, Askøy. Foreldre til Marthe?


Gjest Gunn Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Hagen

Hvem er foreldrene til Marthe? Antar at hun er født ca.1750, men finner henne ikke døpt eller konfirmert på Askøy.(Se forøvrig Brukerforum 4065 og Arkivforum 34433 som omhandler familien hennes).Jeg mener faren må være Jon Aamundsen,Holmedal, død 1795,77år. ( Døde på Askøy:Jan Amundsen, Holmedal). I 1769 går Jon til alters med hustru og datter. Seinere samme år er han også kommunikant sammen med hustruen. Like under denne oppføringen finner vi også oppført Marthe Olsdatter. Hun giftet seg året etter.Marthe hadde også en bror Aamund som var gift 2 ganger og som døde i 1796, 38 år gammel, adr. Holmedal. Det må være han som er oppført som konfirmant i 1777 17 år gammel, adr. Holmedal. Men hvem kan være mor til Marthe? Jon har fremdeles hustru med seg som komm. i 1787. Marthe døper første datteren Inger. En Inger Olsdatter, Holmedal, dør i 1794, 84 år gml. Kanskje kan hun være moren, litt eldre enn mannen riktignok? Dette er rein gjetting fra min side. Men kanskje noen kjenner til denne Inger Olsdatter?På Kleppe bodde det en Johannes Aamundsen, død 1757,ca 50 år gml. Han fikk også en sønn Aamund, døpt mai 1751, med sin andre kone. Kanhende er det denne Aamund som også kaller seg Jonsen til farsnavn og som er komm. i 1769 sammen med sin fæstmøe, adr. Nygaard. (18 år). Det er vel han vi finner igjen i 1787 som komm. Da er det to personer ved navn Amund Jonsen, en med adresse Laksevåg og en med adresse Kleppestø/Kleppe.(Skrives både Amund og Aamund). Er det Johannes sin Aamund som nå har adresse Laksevåg/Nygaard - og Jon sin Aamund som bor på Kleppestø/Kleppe og som dør med adresse Holmedal i 1796?? Finner ikke den andre Aamund død på Askøy.Kan hende kan den Knud Aamundsen som det etterlyses opphav til i Brukerforum 56850 ha tilknytning til Marthe (min Marthes tante?), Gabriel, Jon og Johannes som er omhandlet i de debattene som er nevnt?. Hvis disse 5 er i slekt ser det ut som om de har en viss tilknytning til Nygaard, Lyngbø, Damsgaard og Askøy. Noen som kjenner til disse slektene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei Gunn. Jeg leter etter foreldre til Marthe Aamundsdre. Marthe Aamundsdtr.Holmedal ble gift med enkem.Peder Larsen,Lyngbø i 1766. Forlovere var Gabriel Nygaard og Jon Aamundsen,Holmedahl.Fadder til Peder og Marthe sine barn er bl.a. Jon Aamundsen Holmedal,Inger Olsdtr.Holmedal og Gabriel Aamundsen, Nygaard. Jeg går ut fra at Marthe, Jon og Gabriel er søsken. Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Hei Lillian! Det var interessant å se at Inger Olsdtr. var fadder til Peder og Marthes barn. Da kan det kanskje være hun som er gift med Jon. Vi får håpe noen av de som har opprettet de andre temaene jeg har nevnt ser dette og kommer med kommentarer. Jo flere som leter jo større sjanse er det for at vi kan finne ut hvor familien (søskene) kom fra. Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I avskrift av kirkebok for Askøy ser jeg at Jon Amundsen Holmedal og Inger Olsdtr. døpte en sønn Ole 10.05.1764. Det er imidlertid det eneste barnet jeg finner at de får på Askøy, noe som vel tyder på at de kommer fra et annet sted, Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Hei Rune. Hadde håpet at du så dette så takk for innlegget. Så da var denne familien på Askøy allerede i 1764.Ser at bl.a. Didrich Olsen fra Kleppe er fadder på denne Ole. Han ble jo senere (i 1770) svigerfar til min Marthe, så en skulle tro at familien hadde forbindelse til Kleppe også. (Der bodde jo denne Johannes Aamundsen). Det som ikke stemmer helt her er alder til Inger Olsdatter ved død. Hvis hun var 84 år ved sin død i 1794 så kunne hun ikke være mor til Ole født i 1764. Men det virker som om jo eldre personene ble jo mer usikker ble oppgitt alder. Mannen hennes antaes å være født rundt 1718.Tror du forresten at denne familien kan ha tilknytning til den Knud Aamundsen som du etterlyste forfedrene til i tema 56850? Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Marthe Aamundsdtr. - 'Marthe Lyngbye 76 aar fattig gravl.i St.Jørgen 1/11-1805' Hun må således være født ca.1729. Johannes Aamundsen døde i 1757 - 50 aar-født ca.1707. Skifte 1/10-1757 etter Johannes Aamundsen g.m.Maritha Danielsdtr.hvis laugverge var faren Daniel Kleppe. Barn: Aamund 6 år - Kristi 3 år - Johanne 1 år -formynder for de 3 søsken var Michel Kleppe. Jeg tror ikke at Johannes er bror til Jon,Gabriel og Marthe. Johannes hadde adr.Follese da han giftet seg.Manntal 1701-Foldisøen Aamund Bastesen 34 aar.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da Ole og Marthe døpte sønnen Didrich 29.08.1773 var John Amundsen Holmedal en av fadderne. Amund Johnsen var fadder ved flere anledninger. Jeg mener derfor det er rimelig å anta at Marthe og Amund var søsken. Og at John Amundsen og Inger Olsdtr. var deres foreldre.Men hvor de to sistnevnte giftet seg, ja det er ikke lett å finne ut av. Jeg har sjekket databasene over gifte her i Digitalarkivet når det gjelder Hordaland og Sogn og Fjordane, og FamilySearch uten å finne dem gift. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Takk til Lillian og Rune for flere opplysninger. Får tro at jeg har Marthes foreldre nå, selv om moren kan være usikker ettersom jeg ikke har vielsen deres eller dåpen til Marthe. Men familien bodde nok på Askøy allerede i 1764 og kanskje i Bergen eller nærmeste omegn i 1759. Tittelen arbeidsmann ble vel brukt mer i Bergen enn 'ute på landet'. Det var ingen navn blant fadrene til Aamund som kunne gi noen pekepinn heller.Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.