Gå til innhold
Arkivverket

[#57351] Søkeproblem


Gjest Ingunn Randa Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg vet ikke helt hvem jeg skal kontakte for å få hjelp med dette, kanskje det er flere som har samme problem ?Dette gjelder søking i databasene, når jeg har søkt etter en person og skal søke etter en ny, da velger jeg først 'ta bort søkeresultatene' og så begynner jeg ett nytt søk. Men ved en eller annen anledning i løpet av dette søket, havner jeg tilbake på mitt første søk...Dette er noe som skjer hele tiden og har vart i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei IngunnJa, jeg vet hva du mener! Det er grusomt irriterende og det er et problem jeg har sett så lenge jeg har holdt på her med dette (1,5år).Jeg tok det vel opp engang, men det er så vanskelig å beskrive korrekt. Dessuten skal man liksom rapportere eksakt, når det skjer og hvilke søk og lenker osv. og da blir det komplisert. For min del ser jeg det hele tien. Det er kun frekvensen som varierer.Hilsen LittaEt annet probelm er at jeg ikke får lov å fjerne søkeresultat, slik at antall personer å søke i går tilbake til start. Finner jeg f. eks. 1 person av 2894 og klikker 'Ta bort søkeresultat', så får jeg stadigvekk kun opp den ene personen og den kan jeg jo ikke søke i :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Det siste du nevnte skjer for meg også, begynte nesten å tro at det bare var meg og kanskje min pc. Men det er jo bare i databasene til DA dette skjer.En annen ting er at har søkt på en person og finner fram til noen som bor i ex. Skjærstad i Nordland, og når jeg har valgt denne personen og etterpå velger 'ta bort søkeresultatene'. Da kommer jeg ikke bort fra søket i det hele tatt.Jeg har ikke nevnt dette tidligere, da jeg håpte at det var noe som ville rette seg, men det er jo forferdelig irriterende når man driver å jobber med noe og så skjer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Mener dere landsdekkende søk (folketellinger) eller mener dere søk i en bestemt database som f. eks. 1801 Christania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I f.eks. folketellingene kan dere få noe som ligner på det. Du starter med søk i landsdekkende, og deretter ser du på fylke og går så til et sted og ser på personen der. Du er da ferdig og fjerner alt der og da. Det går ikke. Du må tilbake til landsdekkende for å få fjernet søket helt. Veldig tungvint, men har vel sin naturlige forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Berit, det var nettopp dette jeg tenkte på. Om det er dette Ingunn og Litta mener, så har det alltid vært slik at du må tilbake til utgangspuntet for å kunne starte et nytt søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis en skal søke over hele landet syns jeg det er enklere å bruke RDH sine folketellinger for 1865,1875 og 1900. Folketellingen 1801 gikk det sist greit å søke i her på Digitalarkivet da jeg prøvde landsomfattende søk. Nå er det en stund siden jeg har brukt folketellingene på Digitalarkivet for 1865,1875 og 1900 da fordi jeg syns det er enkelere å søke i RHD sine folketellinger generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.