Gå til innhold
Arkivverket

[#57354] Skifteatt. før inngåelse av nytt ekteskap


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Den 9.12.1883 blir det inngått ekteskap mellom Ole Kittilsen og Inga Alette Hermansen i Bragernes krk. (nr. 69). Det står at skifteatt er levert 1.12 1883 og at tidligere ektefelle er avgått ved døden.Er det noen som har tilgang til skifte som kan opplyse hvem den forrige kona var og om det ev. var barn. På forhånd takk Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Kathe Tove Røed

Hei - jeg prøver igjen. Jeg har funnet ut at Ole Kittilsen reiste fra Sigdal til Drammen 2.5.1874. Han er da oppført som Ole Kittilsen Jokstad 25 år.Det hadde vært helt supert om noen hadde hatt tilgang på skiftet. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det være han det er lyst for her i 1880 med Gunhild Marie Andersdtr? (høgre side) Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Forlovererklæringer nr. 2 (1865-1887), Forlovererklæringer 1880, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7741&idx_id=7741&uid=ny&idx_side=-89>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ekteskapet til dette paret, han er nok litt i eldste laget: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. III 5 (1878-1890), Ekteviede 1880, side 134. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3515&idx_id=3515&uid=ny&idx_side=-140>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ekteskapet til 'din' Ole, ser faren heter det samme, men det kan være et sammentreff selvsagt: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. III 5 (1878-1890), Ekteviede 1883, side 157. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3515&idx_id=3515&uid=ny&idx_side=-163>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk allikevel Kjellaug!! Jeg har kikket på denne karen tidligere, men siden det står at han er fra Modum har jeg vraket ham. Min Ole kommer fra Sigdal. Han fra Modum er nok , som du sier i eldste laget. Ole Kittilsen fra Sigdal er født i 1849. Ja, han som gifter seg med Inga Alette er riktige Ole, men som du ser er det hans 2.ekteskap. Hvem var den første kona er et spørsmål det ikke er lett å finne ut av. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei - han er døpt i Sigdal 11.3.1849 som nr. 19. Foreldrene er Kittil Olsen Jochstad eie og Marith Gullichsdatter. Jeg fant forøvrig en fadder ved navn Ole Kittilsen i Strømsø i 1877 som var skrevet som ungkar - litt tynt, men...........Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Ups. det skulle stå 1875 på fadderen. Takk igjen Kjellaug! Det kan jo i alle fall virke som om han er ugift da han reiser fra Sigdal, så da gifter han seg ant. i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da han flytta ut står det ingenting om at han var gift, derfor er han vel blitt gift i Drammen etter den tid: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sigdal i Sigdal, Klokkerbok nr. I 3 (1857-1878), Inn- og utflyttede 1873-1874, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8507&idx_id=8507&uid=ny&idx_side=-437>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Merkelig nok er det to Ole Kittelsenb i Drammen i 1900, han som har en Marie som kone er født i Modum i ca 1846: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f00602&gardpostnr=3656&personpostnr=17434#nedre>LenkeHan som er født i Sigdal i ca 1848 har og en kone Marie;, litt av et sammentreff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Ja, helt enig. Men det er han fra Sigdal som er den riktige. I 1900 er han gift for 3. gang - denne gangen med niesen til sin forrige kone. Denne heter egentlig Julie Marie Lorentze Thomasdatter - datter av søster til Inga Alette - Trine Birgitte Hermansen. De holdt seg til sine i den tiden, du!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Men datter Dagny (Ovidie) var datter av Ole og kone nr 2 - Inga Alette. Dagny ble døpt Bragernes 22 januar 1888 Lenke (nr 9). Hvis hun var første datter etter Oles giftermål med Inga, kanskje Dagny var oppkalling etter hans første kone ? Bare en strøtanke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg fant forøvrig en fadder til i 1881 i Strømsø bl.a. Han står oppført som Ole Kitilsen. Men det er oppført en Marie Kitilsen også som fadder. Da jeg gikk inn på FS og søkte på ekteskap på Ole og Marie kom det opp ett inngått i Sande i Vestfold den 19.3.1882. De står oppført som nr. 7 Kan du se hva det er som står i anmerkn.? Nå er jeg forøvrig for utadgående - er så heldig å være invitert i burstag - så nå blir det å følge opp i morgen. Takk så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her står det noe skrevet med blyant nederst til venstre: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Lysningsprotokoll nr. 7 (1873-1886), Lysninger 1883, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7743&idx_id=7743&uid=ny&idx_side=-43>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Kjellaugs lenke i (16): Bruden erklærede den 30/7 83 at hun paa Grund af O.K.s udsvævende Liv (hun var allerede længst flyttet sam. med ham) ikke kunde ægte ham.Snodig erklæring - hun kunne altså ikke gifte seg med en 'sånn fyr', men å flytte sammen med ham, var helt greit!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det står og i margen her at ekteskapet ble avlyst! Permanent sidelenke: LenkeDu fant han jo utflyttet, men jeg finner han ikke blant innflyttede i Bragenes 1874-75-76Ja, Else, hun hadde nok fått nok av han da siden ekteskapet og ble avlyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, nå må jeg rette meg selv! 'opløst ved tidligere ektefelles død' - så det stemmer nok at han hadde vært gift før. Kanskje i Strømsø da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg synes det kan se ut som om det står noe med Eggedal ved hennes konfirmasjon (17) - har ikke fått tid til å sjekke ut noe enda - nettopp kommet hjem. Men her kan det være noe - får se i morgen. Tusen takk så langt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hvis dette er samme mann så tok det neimen ikke lang tid å finne ett nytt kone emne. Den 30.7.1883 var han for utesvevende - hmmm kanskje med Inga Alette som han gifter seg med 9.12.1883. Men etter alle solemerker å dømme er det ikke denne Marie som er hans tidligere kone. Vi må nok lengre tilbake - muligens til Strømsø, ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.