Gå til innhold
Arkivverket

[#57355] Hvem var Nils Nilsen Kjos?


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei

Hos Oslo byarkiv er det gjengitt en side fra en protokoll Lenke som dreier seg om barn som settes ut på landet.Nilsen (Kjos), Nils, 13 aar, går i hjelpeklasse. Forsørger: Arbeider Nils Nilsen. Mogaden 10. Han er anmeldt av politiet to ganger, ser det ut som: 2/8-84 da han har gjort seg skyldig i Tyveri af ledige Sække og om igjen i 1887, ser det ut som. 30/8-87 blir han 'rekvirert udsat' og det står noe om inspeksjon for Fattig..?? Det ender med 'udsat på Landet'.Men hvem var han? Er det noen som kjenner til hans opphav eller skjebne, eller som har gode råd for videre leting? Har ikke funnet noe lovende i FT 1875 for Kristiania.Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at Nils Kjos har skikket seg og er han som bor her med søster som medhjelper i butikk i 1900? LenkeFinner ikke som passer med Kjos i navnet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Takk skal du ha Gunn. Er litt i tvil om han kalte seg Kjos videre i livet. Det står jo i parentes i protokollen. Kanskje er det 'Nils Nilsen' vi heller bør lete etter? Og helle rha Kjos som antydning om hvor en eller begge foreldre kom fra?Uansett, og nå er det for sent på natt til å være lur, så derfor kommer her en lenke til litt mer info om den protokollen Nils Nilsen (Kjos) var innført i: LenkeHilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete etter noen i Oslo eller Aker som brukte Kjos-navnet i 1875. Kan denne familien være av interesse? LenkeNils Nilsen er jo et så vanlig navn, så det er vel ikke enkelt å finne ut av dette?Ikke alt var bra i den tiden med barneoppfostring. Forseelsene kunne være små og straffen stor som vi ser av disse gamle protokollene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1875-tellingen er det et par pleiedøtre som er ført med Kjos som etternavn. Kan det tenkes å være søstre av Nils Nilsen ( Kjos)? LenkeUten flere håndfaste spor, er det vel ikke enkelt å finne den rette Nils N.?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg søkte litt i Dis gravminneregister. Det dukket det opp flere med navn Nils Kjos ( Kjoss) . Kan hende dette kan være etterkommer en ? LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at du må trykke to ganger på lenken for å få bildet av gravstøtten til den mulige etterkommer Nils Hess Kjos, fram.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott, Solveig! Da lurer jeg på om ikke dette må være Nils Nilsen med hustru Aminde Helene her i 1900. Passer med navn fra emigrantprotokollen: LenkeHer ser det ikke ut til at Kjos-navnet er nevnt i 1900-tellingen, men det skulle ikke undre meg om det er samme familie.Skal se om jeg kan finne giftemålet.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Nils Nilsen som i følge denne kilden skal være døpt i Krødherrad feb 1872. Skal se om jeg finner han i kirkebøker også: Lenke Passer vel med opplysninger om fødselsår og sted på Nils Nilsen Kjos i emigrantlista? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Fantastisk! Jeg tror det sirkles inn noe her. Kommer tilbake til dette når jeg får litt bedre tid til å se på det.Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.