Gå til innhold
Arkivverket

[#57357] Ringebu, Torger Nielsen og Berthe Ericksdtr


Gjest Gro N. Egeli
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro N. Egeli

Hei! Som du ser har eg kome frå Spiten til Ringebu. Eg klarte ikkje lesa kva som stod i kyrkjeboka i Ringebu. No har eg fått svar! Har funne ein Torger og ei Berthe i Ringebu, født 1734 og 1737. Håpar det er rette personane.Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Du burde søke opp alle barna deres på linken jeg ga deg, og deretter gå i kirkeboka og notere ned fadderne. De brukte helt sikkert slektninger som faddere, og slik kan du få en pekepinn på om du har funnet rette foreldre til Torger og Berte.Jeg kan ikke se at Hans ble konfirmert i Ringebu. Trolig har de reist fra bygda tidligere. Prøv å sjekk om søsknene hans ble konfirmert der slik at du finner ut omtrent når de reiste. Hvis du så tar en tur til Statsarkivet på Kongsberg og sjekker kommunikantlistene og konfirmasjonslistene så kan du få sikkerhet for at det er dine folk du har funnet. I konnumikantlistene står det ofte hvor folk kom fra den første gangen de gikk til alters. Men det kan jo bli en del sider å bla igjennom da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Hei! Takk for tipsa. Eg trur ikkje eg kjem lenger utan å sjekke Statsarkivet no. Eg veit ikkje kva slektningar dei har, dei er ikkje mine! Son deira, Hans, vart gift med ei dame frå Vinje - og slik kom han inn i vår ætt.Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Hei Tor!Dette var flott! Viss det er di slekt, så veit du kanskje kor Hans vandra, men kort sagt: han kom fyrst til Kongsberg - og gifta seg deretter i Vinje i Telemark. Han er min tipp-tipp oldefar. (Han budde på Spiten i Kongsberg, og kalla seg Hans Tarjeison Spiten då han kom til Vinje).Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Onshus

Gro Så vidt jeg vet finnes ikke Spiten navnet i Ringebu, men jeg har slekt og kjenninger på Kongsberg som har det navnet. Hvis det viser seg at de nedstammer fra Ringebu også, så hadde det vært artig å finne koblinga. Har du noe mer på etterkommerne til Hans Torgersen 'Spiten'? mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Hei! Viss Hans Tarjeison Spiten er Hans Torgerson, son av Torger Nielsen, son av Niels Christenson Lundstuen i Ringebu - så er resten av historia slik: Hans Tarjeison kom til Vinje i Telemark og gifta seg med Birgit Jonsdtr (30.06.1809). Dei fekk bl.a. ei dotter som heitte Berte Hansdotr, f.1811, ho gifta seg med Knut Halvorsen (f.1797). Dei fekk ein son, kalla Jon Knutsen (f.1848)- som er min oldefar. Jon gifta seg med Hæge Halvorsdtr (f.1848). Bestefar, Halvor Johnsen vart fødd i 1881. Bestefar gifta seg med Johanne Straume frå Vrådal. Dei busette seg i Vinje og der var mor født. Eg fann ikkje meir om Hans Tarjeison i kyrkjebøkane i Vinje, og spurte i dette forumet. Her er resultatet:Lenke Kan dette vera koplinga du søker?Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.