Gå til innhold
Arkivverket

[#57366] Skifte efter presten jørgen wiggers. død i Bergen 1782


Gjest Lone Wiggers Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lone Wiggers Hansen

Hej. Jeg søger et skifte efter presten Jørgen Wiggers død i Bergen 1782. Jørgen Wiggers var gift, men barnløs. Jeg søger navne på arvinger. især om der en der hedder Berthel mathias Wiggers iblandt. Berthel Mathias Wiggers født 1774. Det er min tip-tip-oldefar. Med venlig hilsen Lone Wiggers Hansen Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg finner ikke henvisning til skifte etter Jørgen Wiggers, men derimot til skifte etter enken Birgithe Margarethe Bessel, i geistlig skifteprotokoll for Nordhordland 2, fol. 404. Skiftet er datert 18. desember 1801. Der møtte Peder Stender sammen med sin kone Christine Dorothea Wiggers, brordatter av Jørgen Wiggers, brordatteren Birgithe Margrethe Wiggers møtte også.I boet ble testamentet til Jørgens Wiggers og hustru lagt fram. Det var datert København 30. juni 1775.Arvefortegnelsen viser:1) brordatter Maren Wiggers, gift 'øster paa'.2) brordatter Anna Catharina Wiggers, gift medDiderik Adolph Ely på Hauland,3) brorsønn Morten Wiggers, prokurator og lensmann i Hallingdal4) brorsønn Jørgen Wiggers, død i 'Steege paa Møen'5) brordatter Karen Cicilia, g.m. kaptein Johan Friderich Weidemann Brügger,6) brordatter Christine Dorotheæ, g.m. Peder Stender i Bergen7) brordatter Birgithe Margarethe Wiggers, ugift, 36 år gammel.På Birgithe Margarethe Bessel's side var arvingene søstersønnen Hans Tanch, Bergen, søstersønn Johan Salamon Keutel, Bergen, søstersønn Daniel Danielsen, på St. Croix, og søstersønnen Nils Danielsen, som hadde vært i Christiania, men som var død, men hvor det var uklart om han hadde etterlatt seg barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lone Wiggers Hansen

Hej.Tusind tak for hjælpen. Det var gode oplysninger jeg kunne bruge. Især om Jørgen Wiggers Død i Steege på Møen. da det må være Berthel Mathias far. Jeg kan bare ikke finde Jørgens død. Da testamentet var dateret den 30 juni 1775 i København, Har de så været flyttet til København? Men endnu engang tak for hjælpen. Hilsen Lone Wiggers Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Grunnen til at testamentet er datert i København er vel rimeligvis at det skulle legges fram for Kongen til stadfestelse. Se ellers her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.