Gå til innhold
Arkivverket

[#57368] Inger Madsdatter Paus


Gjest Lill Ann Parry
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Ann Parry

Does anyone know her parents? Is she a daughter of Mathias [Mads] Povelsen Paus?She was married to Hans Møller in Kragerø. They were trolovet in Kragerø 22 Mar 1726 Hans Barbier og Inger Madsdatter Paust Caut: Jon Olsen and Jacob Jensen.SkifterKragerø nr. 1, fol. 100b 10/8 1746 Inger Madsdatter + g. Hans Muller, chirugii Barn: 1. Mads Paulsen Muller, 10 år 2. Gustavus Muller, 8 år 3. Rachel Mulller, 15 år 4. Kirstine Muller, 13 år huset med ..... og frukthage 160 rdlr Brutto: 200-3-14 Netto: 210-0-16 Kragerø nr. 1, fol. 159b 09.08.1758 Skiftet sluttet 12.12.1760; utstedt 01.02.1761 ? [Hans] Møller, Kragerøe kirug+ Berthe Kierstine Due har vært gift 2 ganger Barn 1ste ekteskap: [med Inger Madsdatter Paus skifte 10/8 1746] 1. Mads Paulsen Møller, 25 år [jfr. skifte 10.08.1746] 2. Gustaves Møller, 20 år [jfr. skifte 10.08.1746] 3. Rachel Møller oven for Schien gm Cornelius Flod [jfr. skifte 10.08.1746] 4. Kierstine Møller, umyndig [jfr. skifte 10.08.1746] Barn dette ekteskap 5. Inger Møller, umyndigLill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kristinn Hegna

I see that you have not found any helpers to your question yet, so I thought I would contribute to 'pull it up' on the list again.Hans Møllers son Mads POULSEN Møller made me curious - was he an illegitimate child? However, I found his birth here 28th August 1736 Lenke , and it seems he was christened Paulsen although he was a son of Hans. Odd, isn't it?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

Hei Kristinn,Thanks for pulling it up again. Maren Paus/Paust is the daughter of Cornelius Povelsen Paus and Valborg Jørgensdatter Ravn. So no, she is not Inger's sister.I received a response on Grenlandættehistorielaget's forum that there was a Mads Poulsen [Paus] referenced in Bamble I and am researching that, but unfortunately so far I have not found anything.mvh Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,Det finnes en Mathias også nevnt som Mads Povelsen Paus som jeg har registrert som sønn av Povel Pedersen Paus og Inger Corneliusdtr Trinnepol. Du kjenner vel til bildet som Nils Erik fant av søsteren Åse ? Både Åse og hennes mann Niels Knudsen er begravet her i Kragerø. Det var også en bror Jørgen som kom hit til Sannidal.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Her ble det selvfølgelig en feil. De hadde ikke en bror Jørgen, men en bror Cornelius som hadde en sønn Jørgen som kom til Sannidal. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

Hei Gunnar,I did not know that Nils Erik found a picture of Aase. Is that sister to Cornelius or a later Aase? I don't have a marriage for Aase, sister to Cornelius.I do have Jørgen Corneliusen Paus gm Johanne Villumsdatter Aarø.mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,Det er lenge siden jeg jobbet med denne grenen som er min kones slekt, men her er en enkel oversikt over det jeg registrerte dengang. Korriger meg gjerne dersom noe skulle være galt. Aase Povelsdatter Paus er i henhold til kirkebok nr. 1 for Kragerø, begravet her 27 mars 1713. Hennes mann ble begravet 28 okt. 1703.Hilsen Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.