Gå til innhold
Arkivverket

[#57370] Antonette Guttormsdatter fra Stavern


Gjest Jan Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Braathen

Jeg søker etter dåpen og foreldrene til Antonette Guttormsdatter. Vet ikke om hun opprinnelig kom fra Stavern (Brunlanes/Fredriksvern/Larvik) eller omliggende områder.Antonette ble gift med matros Kjeld Jacobsen 26. oktober 1804 i Stavern kirke. Se [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070502680123.jpg>Lenke (venstre side, nedre halvdel)De fikk barnet Berthe Malene som ble døpt 30. november 1806. Se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Det kan være en god kandidat. Kjeld var 18 år i 1801, så han var fire år yngre enn denne kandidaten. Jeg hadde håpet på at hun var like gammel eller yngre enn Kjeld. Da hadde hun kanskje bodd hjemme hos foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Her er en Antonette døpt i august 1880 i Brunlanes: LenkeHun er nr. 8 ovenfra på venstre side.Moren er enke, men det står at barnet er 'ægte', så det må vel bety at faren er død kort før barnet ble født. Jeg har prøvd å finne en Guttorm begravet i Brunlanes eller Stavern i 1779-80, noe som ville vært en indikasjon på at denne Anette kunne være en Guttormsdatter, men hittil dessverre uten å lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Det ser ut til at dette er den rette Antonette. Men året er vel 1779 (ikke 1780). Teksten til venstre ved 'Aug 8' (eller Aug 1) er vel en stedsbenevnelse. Det står vel 'Vest Folvig'. Da kan dette kanskje være moren Malene Andersdatter i 1801 i Tanum LenkeJeg har opplevd at sjømenn som forliser ikke har blitt 'begravet' i KB. Kanskje det er et skifte etter Guttorm knyttet til 'Vestre Folvig' eller at dette er beskrevet i bygdeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lenken til Malene andersdatter i Tamum i 1801 ble feil i 1nnlegg nr 6, tror jeg. Jeg legger inn en ny her: Lenke Kan hende det går en å finne hennes 2. ekteskap i kirkebøker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vielsen i kirkebok for brunlanes. se nest nederst v. s. Lenkeskal se om jeg finner om 1. ekteskap mellom Malene Andersdatter og en Guttorm?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

For ordens skyld: Jeg ser - som sikkert alle andre har sett - at jeg dessverre kom i skade for å skrive 1880 istedenfor 1780 i mitt innlegg 4. Om det kanskje skal være 1779 (innlegg 6) godtar jeg selvsagt. Det var igrunnen sparsomt med årstall på de aktuelle kirkeboksider.Finner man et ekteskap mellom Malene Andersdatter og en Guttorm, så faller det hele på plass. Det blir spennende å følge med her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har dessverre ikke funnet ekteskap mellom Malene Andersdatter og en Guttorm i passe alder i digitale kilder til nå.Fant en Guttorm født i Hedrum i denne kilden, men det blir vel å lete etter nåla i høystakken, er jeg redd. LenkeJeg har heller ikke funnet noen Guttorm d.Brunlanes ca 1779 i Brunlaneskirkebøker.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Gunn har helt rett. Jeg fant de samme sidene i natt. Det som forundrer meg er at det er ført inn en forlovelse mellom Teger Hansen Folvig og Malene Andersdatter 18. juni 1778. Se venstre side, høyre kolonne, tredje nederst. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060410020408.jpg>LenkeDette passer ikke inn, da Guttorm døde i perioden 1778-1779. På samme side (venstre side, venstre kolonne, nest øverst) finner Teger Hansen Folvig gifte seg med Malene Hansdatter 6. oktober 1778. Jeg tror at presten har ført inn feil etternavn ved forlovelsen.Jeg søkte bakover for å finne ekteskapet mellom Guttorm og Malene og begravelsen til Guttorm. Jeg fant ikke dette i natt, men da var jeg trett og sikkert litt unøyaktig. Jeg søkte under Brunlanes, Stavern og Larvik (Langestrand).Malene Andersdatter ble i henhold til FT1801 født i 1756. Hun døde i 1812 (begravet 1. mars 1812).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Ja, det ser nesten ut til at presten kan ha ført feil her som du nevner. Ekteskapet mellom Malene og Guttorm har jeg ikke greid å finne . Har prøvd på Vestfoldslekt under Tjølling, i Hedrum og Larvik, til nå.Det spørs om Telemarksområdet kan være en mulighet. Det var en del Telemarkinger som var knyttet til militære i Fredriksvern/ Stavern-områdene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Jeg sjekket informasjon vedrørende Vestre Folvig (Foldvik) i Brunlanes, en bygdebok II side 206-207.Anders Jonsen gm. Anne Hansdatter, fikk fire døttre, bl.a. Malena Andersdatter. Malena giftet seg med Torger Hansen (som døde etter et år) og fikk datteren Anne Tonette. Etter Torgers død, giftet Malena seg med Niels Jensen. Malena døde i 1812 og Niels døde i 1819.Under Nordre Folvig var Henrik Gulliksen bruker i perioden 1798-1849. Han ble gift med Antonette Torgersdatter (står ikke hvilket år de ble gift).Det som forvirrer meg er etternavnet Guttormsdatter. Innlegg (4) beskriver at faren døde før Antonette ble født og det stemmer med at Torger Hansen døde under et år etter at han giftet seg med Malena. GutTORm er kanskje en 'forskjønnelse' av TORger som Anne Tonette benyttet seg av samtidig som hun endret fornavnet til Antonette. Dette er bare spekulasjoner, men jeg tar gjerne imot kommentarer.Antonette Guttormsdatter giftet seg med Kjeld Jacobsen 26. oktober 1804 i Stavern kirke. De fikk datteren Berthe Malene Kjeldsdatter november 1806. Dette er siste spor jeg har av Kjeld. Han kan ha falt fra, slik at Antonette kan ha giftet seg med Henrik Gulliksen senere. Det jeg syns er rart er at i bygdeboken benyttes etternavnet Torgersdatter. Hvorfor gå tilbake til dette etter å ha 'skiftet' til Guttormsdatter.Ideer eller kommentarer tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

På bakgrunn av hva man hittil har funnet, og ikke minst hva man ikke har funnet, er jeg tilbøyelig til å slutte meg til Jans ide om at navnet Guttorm kan være en feilskrift/misforståelse. Men sikker kan man ikke være enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Jeg fant ekteskapet mellom Antonette og Henrik Gulliksen. De giftet seg 3. oktober 1800. Se LenkeDette er merkelig siden hun (Antonette Guttormsen) er ugift i FT1801. Jeg begynner å lure på om funnet 'feil' Antonette. Eneste strået jeg kan klamre meg til, er hvis hun ble gift i 1800, ble skilt innen FT1801 hvor hun står som ugift. Dette høres uvirkelig ut. Det er for mange endringer i navn og gift/ugift/gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Kanskje dette kan være Anne Tonette Guttormsen, LenkeHun stemmer med alderen, 22 år i FT1801. Har søkt i kirkebøkene for Borre og områdene rundt Borre (Våle, Sem, Botne m.m.) men har ikke klart å finne noen Anne som ble døpt etter 2. juni 1779(med far Guttorm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Hei, Jan. Jeg tok en titt på de øvrige sakene du har gående. Etter å ha lest innleggene her, mener jeg - som du etter hvert har kommet til - at den Antonette som er funnet i innlegg 4 bare er å glemme. Det er jo ingenting som tyder på at hennes far het Guttorm; tvert imot viser jo både kirkebøkene (innlegg 13) og bygdeboka (innlegg 15) at hennes far het Torger Hansen. Jeg kan ikke se noen grunn til å tro noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei igjen Kristian.I ”Brunlanes en bygdebok, bind III” fant jeg følgende under Ødegård (under Østre Rugland):Kjell Jacobsen 1813-1845, f. 1782 d. 1847 fra Haugene Vestre blir 1804 gift med Antonette Gutormsdatter f. 1781 d. 1825.Jeg fant følgende begravelse 5. juni 1825 i klokkerboken for Brunlanes. Se høyre side #10 Lenke Det står Antonette ??? og mannen er Kjeld Rugland-eie. Sannsynligvis er dette den Antonette jeg søker. Hva er etternavnet hennes her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.