Gå til innhold
Arkivverket

[#57372] Daniel Larsen f. 1826 i Førde, samt slekten Meidel


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Dette gjelder Daniel Larsen, født 1826 på Skei i Førde, død 1885 på havet i Nordland. Hans far var forpakter Lars Olsen (2) og hans mor var Mari Olsdatter (3).I. Disses anerLars Olsen (2) var sønn av Ole Samuelsen (4) og Marthe Danielsdatter (5) fra Frøystad eller Trøgstad i Gloppen. Mari Olsdatter (3) var datter av Ole Andersen (6) og Brita Ellingsdatter (7) fra Navnløs nordre. (Disse opplysningene har jeg fra annenhånds kilder, og skulle gjerne ville henvises til førstehåndskildene.)Vites det noe om hvem de ovennevnte var og hvor de kom fra?Det sies også at slekten eller noen av dens medlemmer omtales i boken 'Soga om Gloppen og Breim' bind V s. 829. I tillegg nevnes visst Mari Olsdatter (3) i bygdeboken for Jølster. Disse bøkene har jeg ennu ikke hatt mulighet til å anskaffe.II. FaddereI kirkeboken for Førde 1821-1842 s. 38 nr. 14. anføres de følgende faddere for Daniel Larsen. (Jeg tar forbehold om at noe av skriften er galt tydet.)'Rider C: Mejdel. Ingebrigt Schej, Anders Hage/Muge (el. tilsv.), fru Mejdel, Grelle Lund' [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=40&uid=32582&urnread_imagesize=medium&hode=nei&ls=1>LenkeJeg har ikke nevneverdig kjennskap til slekter, gårder og andre samfunnsforhold på Vestlandet, men vet at Meidel er en eldre adelig (militær)slekt - hvilket også riddertittelen kan antyde.Jeg har likevel, i folketellingen for Førde 1801, funnet noen personer som jeg tror kan være de samme:1) Rider C: Mejdel og 4) fru Mejdel = Den militære familie Meidel på Jelle nedre: Lenke 'C:' står kanskje for 'Commandant'?5) Grelle Lund = Helle Margr. Lund på Schey Yttre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

God Sødagsmorgen!Daniel Larsen er min oldefar og han ble gift i Rødøy Nordland 27.11.1861 med Marit Bergit Pedersdatter, f. 22.10.1842 i Rødøy, Nordland. Han omkom den 15.1.1885 i Vestfjorden på vei til Lofoten.sammen med flre andre.Daniel og Marit hadde 8 barn hvorav en av dem ble min farfar. Er dette din slekt?Med Vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Hei Andre !Dette er slekta til kona mi. Lars Olsen (2)er bror til kona mi si Tipptippoldemor Anna Olsdtr. f. på Frøystad i Breim 1804. I følge Bygdebok for Gloppen bd. V Breim, var dei 10 sysken.Foreldra var som du har skreve Ole Samuelsen f. på Veiteberg i Jølster 1752 og Marte Danielsdtr. f. på Veiteberg i Jølster 1757. Ole vaks opp på Gåsemyr i Breim der foreldra vart brukarar på bruk 1 i 1754, men faren døydde alt året etter og mora, Aagot Jakobsdtr. gifte seg 1756 oppatt med Aksel Larsson frå Førde i Breim ( no i Jølster) og etter nokre år (1764 ?) flytta dei til farsgarden hans i Førde.Foreldra til Ole var Samuel Olsen Veiteberg f.1727 d. 1755 og Aagot Jakobsdtr. Paulen f. 1725 d. 1790, gifte 1752.Både Veiteberg og Paulen ligg i Jølster.Dette er opplysningar eg har henta frå bygdeboka for Gloppen og Breim og har ikkje sjekka det i kildene (er ikkje kommen så langt enno)Håpar dette kan hjelpe deg vidare.Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Harald L. Bakke! Det ser ut som at her blir det slektstreff! Iflg mine oppplysninger så ble Ola Samuelsen født i Breim.Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Hi Birger !Slektstreff ja, ser ut til at vi alt er tre stk. som er med i 'klanen'. Spennande !Opplysningane eg har om at Ole Samuelsen er f. på Veiteberg i Jølster noko eg har eg frå ein no avdøydd svoger og har såleis ikkje mulighet for å sjekke kvar han hadde den opplysninga frå desverre. Eg har, som sagt, ikkje komme så langt som til å verifisere desse opplysningane i kjeldene enno sjølv.Ellers er det meste eg har av opplysningar om denne slekta henta frå bygdebøkene (Breim og Jølster) og såleis er alt som kan verifiserast i kjeldene av stor verdi.Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Harald L. Bakke.Denne Anna Olsdatter har ikke jeg. Jeg har 8 søsken med Oline som den yngste av dem. Hvem ble Anna gift med?Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Anna Olstr. f.1804 på Frøystad, var ikkje gift men fekk sonen Ole Iver (Oliver)12.11.1831 med Nils Nilsson Hjelle frå Førde prgj.,son til klokkaren i Førde, Nils Olsen. Denne Oliver (som han skreiv seg) vart seinare gift og brukar av plassen Åmotsslåttene under br.nr. 1 Åmot i Naustdal.Ellers er syskenflokken til Anna slik eg har det slik:1. Samuel f.1780 d. 1816, gardbr. på Frøystad br.nr.2 gm. Johanne Rasmusdtr. Nes 2. Aagot f.1782 , budde på Frøystad 1801 3. Daniel f.1785 gm. Anne Tollefdtr. Aamot, desse veit eg ikkje kvar var busette. 4. Aksel f. 1787 d.1862 plassemann på 'Trælen', Re i Breim gm. Gullborg Olsdtr. Reed 5. Gabriel f. 1790 , plassemann på Gåsemyr, Breim gm.1. Mari Tordtr. Jordanger gm.2. Magnhild Tordtr. Gåsemyr (f. Jordanger) 6. Erik f. 1793 d. 1832, ugift 7. Synnøve f. 1795 ? (levde i 1814) 8. Lars f. 1797 forpaktar på Skei, Førde gm. Mari Olsdtr. Navnløs 9. Oline f. 1800 ? 10. Anna f. 1804 (Tipp-tippoldemor til mi kone)Denne lista stemmer og med det som stemmer og med det som står i bygdeboka for Gloppen og Breim under Frøystad br.nr.2 s.829.Som du ser manglar eg ein del opplysningar om fleire av syskena.Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha for det! Her var det flere navn som jeg ikke hadde. Så her blir det mer å arbeide med. Jeg har stort sett konsentrert meg om min tippoldefar Lars Olsen og Bendik. Sønnen til Bendik Larsen hadde en sønn som havnet i USA via Flekkerøya, Kristiansand og hans etterkommere i USA har jeg hatt mye kontakt med. En av etterkommerne til Bendik Larsen (Lance Tomas Bendiksen driver et musikk-studio i Denver, Colorado og har fått Emmy-prisen for sin film-musikk.Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Der er en ting jeg har lyst å ta frem. Der verserer historie om at der skal finnes bilder av Lars Olsens etterkommere. I alle fall skal der være et bilde av Daniel Larsen. Har du Harald peiling på om der kan finnes slike bilder?Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Til innlegg 10. Det kjenner eg ingen ting til. Kansje det kan vere eit forsøk verdt å søke i databasen til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane som har ein stor database med digitaliserte gamle bileter. http://fylkesarkiv.no/Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg takker for nyttige svar. Nu gjenstår det å forske videre - også på Mari Olsdatters aner -, samt å finne ut hva slags forhold der var mellom fam. Meidel og Lars Olsen, hans to sønner Ole og Daniel og hans bror 'national soldat' Samuel Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

André Martinsen. Hvis du tar kontakt med meg så kan jeg sende deg det jeg har om Mari Olsdatter og familien forøvrig. Vi er jo i samme slekta. Min mail adresse er birgerfo@getmail.noMed vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.