Gå til innhold
Arkivverket

[#57376] Ingeborg-Kirstine Svensdatter f. ca 1806 i Bjørnør? eller Lademoen?


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Her vielsen med Sven Jensen Engbakken (u. Engen) Malvik [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2365&idx_id=2365&uid=ny&idx_side=-45>Lenke Har lett forgjeves i kirkebok for Bjørnør. Har også lett i denne: Lade i Strinda, Klokkerbok nr. 606C02 (1797-1829), Fødte og døpte, uten resultat. Der (på Lade) er en ministerialbok også, men den klarer jeg ikke..... Når det gjelder far til Ingeborg Kirstine, er det ikke mange å velge mellom i ft 1801, men det er faktisk en i Bjørnør. Han er tilsynelatende for ung, men alder kan være litt feil. Om det kan være en bygdebok som har noen opplysninger. Dette gjelder aner til en tidligere etterlysning som er under Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette var sannelig ikke lett! Jeg fant en Ingeborg Svendsdatter konfirmert i Malvik i 1823, nr. 10:LenkeOm henne står: Skal være døbt i Halmøens kirke 1806 i september. (hvor nå det er?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har allerede lett der uten å finne henne. I rubrikken foreldre etc ved konfirmasjonen står:hsbf: Liut.(?) I. Vollum og k. Ingeborg Andersdatter.Disse er vel ikke foreldrene? Kan det være hennes husbondsfolk? (forkortelsen hsbf)?Vil gjerne høre hva andre mener om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Ja, jeg fann ut at Halmøy kirke var i Flatanger, men ble revet på 1870-tallet. Og Bjørnør-sognet blit jo lenger sør, og inbefatter kanskje ikke Halmøy? Eller? Men hva står foran navnet til faren? Er det noen som tyder det? Og det burde vel stått begge navnene til Ingeborg-Kirstine. Men det er et bra tips, takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Liut. betyr vel Løytnant antar jeg. Og står det avdød foran faren`s navn ved vielsen? Link i første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Innflytting (og utflytting) ble vel ofte registrert flere år etter folk flyttet til/fra et sted. Denne Ingeborg Kirstine var i tjeneste på Vollum, så det er vel en viss sjanse for at hun var den samme som ble konfirmert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Ja, det er nok ikke tilfeldig, jeg holder likevel på å lete i Inderøy nå, men har ikke kommet i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg fann utflyttingen i 1829 fra Inderøy. Sakshaug i Inderøy (nr 2 28 mai) Ingebor Kirstine Sv.dtr. Står det født Wollum? Eller betyr dette tegnet som ser ut som en stor S at det er til Wollum hun skal? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

I ft 1865 er det en gard på Halmøy i Fosnes som heter Vollan, er det tilfeldig, tro? Det lever forresten en Størker Larsen på 74 år der. Kan være bror? Lenke Nei dette ble vanskelig. Takk allikevel! Jeg kom jo litt videre ved hjelp av deg, Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til 11. Jeg vet ikke dette 'tegnet' skulle stå for. Kanskje d for datter, ellers skriver presten på samme side og foregående D for det samme. Det er ikke umulig at Wollum ved utflytting sier noe om hennes opprinnelse.Ved konfirmasjonen skriver presten 'skal være døpt i Halmøen kirken', og det sier vel klart at noen dåpsattest har han ikke sett.Ved innflytting har hun med seg attest fra Bødker av 28/5-1828. Dette var kanskje en presteattest?Det er mye usikkert her, men hun finnes nok døpt et sted, ikke i Bjørnør kanskje, selv om hun sannsynligvis må være født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

Det er nok riktig at 'Hsbf' står for husbondsfolk, og det er ikke uvanlig at det er husbondsfolket som blir oppført som 'foresatte' ved konfirmanter som ikke bodde hos sine foreldre.Det er også riktig at det merkelige tegnet er en 'd', helst en 'D' som er brukt i et annet tilfelle på samme side. Men betydningen blir Svendsdatter.Bødtker var så vidt jeg husker sokneprest på Inderøya.Ellers finnes det personer med fornavn Svend i folketellingen 1801 både i Fosnes, der Halmøy var anneks, og i naboprestegjeldet i sør, Bjørnør.EB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Ja, det er en Svend Larsen i 1801 i Bjørnør på Hepsø som er 9 år,det er han jeg tenker på i mitt første innlegg. Men det er ingen Sven Larsen i Fosnes som jeg kan finne. Men jeg har en vielse her i Bjørnør i 1806 der en mann med rett navn gifter seg. Lenke Har lett utover i samme bok fortløpende for å se om de får en datter Ingebor Kirstine uten resultat til året 1809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hver liten dråpe av informasjon er vel viktig her nå. Ingeborg Kirstines 'innflytting' til Malvik fra klokkerboka, hvor det står 'vendt tilbage fra Inderøen, paategnet Attest'. Nr 17 1829:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den vielsen du fant i Bjørnør er interessant. Ved foreldresøk på FS har dette paret en sønn Johan Andreas døpt i Domkirken 1815, 4 barn døpt i Bakke frem til 1825. Kanskje 'Svend Larsen fra Lademoen' begynner å få en mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Dette må vel kalles 'blink'. Det er så realt når flere tenker, jeg kom ikke på FamilySearch i dag. Trådene går sammen. Takk igjen, Astrid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Astrid (17) Foreldresøk på FamilySearch? Hvordan går du fram? Jeg får ingen treff sånn som jeg bruker 'All resources'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Søkesiden: LenkeDu skriver inn foreldrenes navn (fornavn og farsnavn) i boksene øverst til høyre, og klikker søk. Svend Larsen og Johanna Johansdatter - ingenting mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Da får jeg bare opp med rød skrift at jeg må fylle inn feltene for barnet, og når jeg da fyller inn Ingeborg der, får jrg opp 'ingen treff'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du fyller inn både fars og mors fornavn og farsnavn (begge feltene for foreldre). Verken mer eller mindre.Svend...........LarsenJohanna ........JohansdatterDeretter klikk søk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Huff, dette var ikke så greitt. Men omsider klarte jeg det! Man kan ikke avgrense søket til Norway, men la det stå 'All countries'. Så da ble det greitt tilslutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.