Gå til innhold
Arkivverket
Gjest erling t endresen

[#57377] var foreldrene gift?

Recommended Posts

Gjest erling t endresen
LenkeDet slås vel tvil om foreldrene til nr. 15, Karl Edvin, var gift ved guttens fødsel/ dåp, jamfør alle spørsmålstegnene. En anmerkning om dette klarer jeg ikke tyde, se i margen. Hanna (Johanna) Johannessen f. 1880 i Høyland er meldt utflyttet fra Høiland i 1904, men føder altså en sønn som døpes i Skogn/ Alstahaug året etter. Barnets far er svensk dreier Svend Johan Karlsen. Noen som kan tyde merknaden i margen,og kanskje finne foreldrenes ekteskapsinngåelse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t endresen
LenkeHer blir Karl Edvin konfirmert i Koppervik som nr. 9 i 1919.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ann-Mary Engum

Erling! Lenkene din var ute av drift,legger inn på nytt,kirkeboken for dåpen i Alstadhaug,Skogn! Karl Edvin står ført som 'ekte?'! Har ikke funnet noen vielsee på foreldrene! Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A12 (1898-1923), Fødte og døpte 1905, side 38. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4362&idx_id=4362&uid=ny&idx_side=-38>Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t endresen

Ja, dessuten står det ? foran H (hustru) osv.....samt en henvisning under Anmerkninger som jeg ikke skjeøøer hva skal bety...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ann-Mary Engum

Ikke er det oppgitt bopel ved dåpen til Karl Edvin heller,ser jeg. Merkelig! Mvh Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ann-Mary Engum

Erling! Ved konfirmasjonen til Karl Edvin(i ditt innlegg 2) kommer det frem at moren heter Johanna Johansen,ikke Hanna Johansen,som det står ved dåpen til Karl Edvin.Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ivar S. Ertesvåg

Merknaden tolkar eg som 'se Jnr. 100/12'. Det kan vere innførsle nr. 100 i presten sin brevjournal for året 1912. Merknaden og spørjeteikna til 'ægte' og 'H' (Hustru) ser ut til å vere ført inn seinare (av ein venstrehendt person?).Konfirmasjonen viser ikkje noko spesielt, bortsett frå at mora her er kalla Johanna f. Johansen istf. Hanna. f. Johannesen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ann-Mary Engum

Erling! Kommer med en liten tilleggsinformasjon: Så på fadderne til Karl Edvin,denneLudvig Østborg og kona Oline.De ble viet i Levanger 18 okt 1903(nr 11).Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Landsoknet i Levanger, Ministerialbok nr. 721A02 (1880-1911), Ekteviede 1903, side 195. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4360&idx_id=4360&uid=ny&idx_side=-175>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ludvig var fra Frol,er registrert på Kirkegaden 20 i Levanger ved tellingen i 1900: LenkeLudvig Sigurd er registrert 2 plasser ved tellingen 1900,både i kirkegaden 20,Levanger,samt hjemme sammen med moren Sigrid Østborgvald på Østborgvald i Levanger Landsogn.Ludvig Sigurd arbeider i 1900 ved potetmelfabrikken på Levanger. LenkeDåpen til Ludvig Sigurd Østborg(vald),født 22 nov 1877(nr 7): Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Landsoknet i Levanger, Ministerialbok nr. 720A04 /2 (1875-1879), Fødte og døpte 1878, side 26. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ann-Mary Engum

Erling! Angående utflyttingen til Johanna fra Høyland i 1904(nevnt av deg i innlegg 1),kan du legge en lenke,så jeg får se den?Mvh Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t endresen

se utflyttet nr. 10. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=397&uid=13202&js=jSom>Lenke du ser i mitt første innlegg, var jeg klar over at hun var døpt Johanna, men kalte seg Hanna. Hun het vel egentlig 'Johannessen', da faren var Johannes Johannessen, men ved flere av barnas konfirmasjoner står det at han kalte seg for John Johnsen, derfor har Johanna også brukt 'Johnsen'. Det stemmer forresten ikke at hun er født i Høyland slik alle hennes andre søsken er, de må ha vært en tur i Vestfold som jernbanearbeiderfamilie, her er Johanna født og døpt som nr. 89:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t endresen
LenkeDette er vel 'vår' Johanna Johannessen/ Hanna Johnsson/ Hanna Jonsen, tenker jeg, oppgitt født i Sandefjord (Sandar).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ann-Mary Engum

Erling! Det ser da ut til at hun ved utflyttingen har tenkt å gifte seg?Står det ikke ledig til ægtes?Angående tellingen i 1900; Denne var den eneste jeg fant,Hanna Johnsen,født 1880,Sandefjord JL,bosted Hana. LenkeMvh Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t endresen

Jo, ser ut som hun har tenkt å gifte seg, og at hun var ugift da hun flyttet ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t endresen

Barn nr. 2 døpt i Høyland i 1906, Birger Johan nr. 67. Dåpen er overstrøket etterpå.... merkelig. Noen som har kommentarer?Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t endresen

hva skjer med lenken? Her kommer den:Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eilert Bjørkvik

Ad innlegg 7: Ved besøk på lesesalen i Statsarkivet i Trondheim i dag gjorde jeg noen søk i arkivet etter Soknepresten i Skogn (Alstadhaug). Utgangspunktet var jnr 100/19 (som jeg syntes det sto). I brevjournalen (717 I.2c.7 1911-1927) er registrert et brev fra sokneprest Solheim i Kopervik. Selve brevet ligger i sokneprestens journalsaker (717 I.2d.14 1917-1921) under jnr 100/1919. Det lyder slik:”Hr Sognepresten i SkognHer i Kopervik er en Familie, Dreier Sven Johan Karlson og hans ugifte ”Kone” Johanna Johnsen. Disse er nu kommet i det Tilfelde, at ”Konen” er jaget fra sin ”Mand” og de to Børn gaar for Lut og koldt Vand. Det gjelder om at hjælpe ”Konen” til Hus og at faa Resolution paa Børnene. Mannen er svensk og skilt fra sin Hustru. Saa har han levet i ”svensk” Egteskab” med Johanna Johnsen. Han tidligere prøvet paa at bli gift med Johanna uten at faa det til, da han ikke har havt ”rene” Papir fra Sverige og ingen Prest som han har henvendt sig til har villet ha med Saken at bestille. Nu gjelder det om at hjælpe Konen. Dertil trenges Daapsattest for Sønnen Karl Edvin. Han er døpt i Alstadhaug Kirke, Født 4. Juni 1905. Skulde Karlson skuffet Presten og faat Gutten indført som egte født, maa der paa Attesten uttrykkelig staa, at Faderen er skilt, Moderen ugift. Det gjelder ar faa ”Resolution” paa ham. Jeg haaper at Attesten kan utstedes gratis og sendes portofritt.Kopervik Sogneprestembete 24/6 1919Ludvig Solheim.”I kopiboka for soknepresten i Skogn (717 I.2a.5 1916-1927) er tatt inn et kortfattet følgeskriv under 30.6.1919:”Sender dåpsattest for Karl Edvin f. 4/6 1905 iflg Alstadhaug kirkebok. Idet bevidnes, som oplyst at ifølge meddelelse fra sognepr L Solheim, Kopervik var og er foreldrene ikke indtraadt i egteskap med hinanden. Forholdet skal bli undersøkt gj fadderne om disse er at finde.”Det er mulig at det originale brevet kan finnes i Kopervik sokneprestarkiv i Statsarkivet i Stavanger. De dokumentene som her er sitert, befinner seg i Statsarkivet i Trondheim.EB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t. endresen

Tusen takk, Eilert... Det forklarer jo det meste. Der løste du en nøtt for oss!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive