Gå til innhold
Arkivverket

[#57380] Kristian Ludvik og Lorntine Brun


Gjest Morten Fjeldsaunet
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Fjeldsaunet

Trenger hjelp med denne familien. Har opprinnelsen til Kristian Ludvik, men mangler Lorntine og eventuelle barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hvor og når i verden er du Morten. Hadde vært fint om du la ut alle de opplysningene du allerede vet om Lorntine.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Fjeldsaunet

Jeg vet ingenting om Lorntine, kom helt tilfeldig over familien i Trondheim, som Carsten refererer til. Fant den for en halv time siden. Ludvik er bror av min tippoldemor. Visste bare at han druknet i Trondenes i 1884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Norske Skulefolk utgitt 1934: Kristine Brun, lærerinne, Leksdal, Verdal, f.30-1-1896 i Jøssund, Åfjord. Foreldre: Handelsmann, senere bonde og herredskasserer Chr. Brun og Lorentine Nilsen. Småskolelærerkurset Tromsø 1917. Lærerinne Vahls skole, Nes, Fosna, 1917-21. Nord-Leksdal og Leira skolekrets, Verdal 1921 -.Nicolay Brun, lærer, Røra, Nord-Trøndelag, f.19-11-1882 i Trondenes. (Samme foreldre som over). Eksamen Troms lærerskole 1902. Gått flere lærerkurs. Vikar Vardøy høsten 1902. Lærer Gildeskål nyår 1903 til juni 1918. Stjørna juni 1918 til juli 1921. Røra juli 1921 til nyår 1933. Avskjed med invalidepensjon.Har hatt flere kveldsskoler for ungdom og har arbeidet mye i ungdomslag, sanglag og musikklag. Formann i lærerlag i flere år. Forr.fører i Trygdekasse i 2 år. Lærerene sin repr. i skolestyret i 4 år. Er nå med i Røra herredsstyre innvalgt av Arbeiderpartiet. Har ellers hatt mange komm. tillitsyrke. Har nyttet fritida med hagearbeid om sommeren og trearbeide. Gift med Anna Johanna Selnes. Foreldre: Bonde Johan N. Selnes, Stjørna og Ingeborg Anna. 1 fostersønn. Utstillingsdiplom for trearbeid 1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Christian Ludvig Brun (Arntsen) og Lorentine fikk i flg. mine notater følgende barn: Nicolai Christiansen 17/4 1881- +18/8 1882, Nicolai Chr.s. 19/11 1882 1900 i Tromsø, Toralf Nikolay f. 1888 Trondenes ?, Kristine Lorntine 1896 Åfjord? og Julie Othelie 1898 Åfjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Fjeldsaunet

Får si takk for hjelpen, men det viser seg at dette nok ikke er 'min' Christian Ludvik. Fikk ikke alt til å stemme, og med litt blafring i kirkebøkene, så ser det ut til at 'min' Christian Ludvik antagelig ikke brukte Brun som etternavn. Er litt flokete rundt dette, men 'min' er født 6 april 1855 m. far Anders Bull Brun! vil tro at det da er mulig han brukte Andersen som etternavn. Brun har vært brukt litt frem og tilbake. Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Fjeldsaunet

Ikke for å drive debatten med meg sjøl for langt, men så har man jo et litt merkelig sammentreff her: LenkeEr vel ikke så rart man av og til blir litt forvirret. Dette er 'min' kar. Hvofor han da har havnet på samme plass i verden som sin navnebro, kan man lure på! Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da forstår jeg det slik at han du leter etter er han som døde i 1884 ved drukning. Han døde vel ugift ?Da tror jeg det blir følgende:Christian Ludvig (Olsen) Brun (1788-1863) gift 1817 med Dorthea Margrethe (Johansdt.) Brun (1786-1882). De fikk flere barn, men tar med de to søsknene som gjelder her:Anders Bull (Christiansen) Brun (1822-1857) gift 1854 med Karen Margrethe Pedersdatter (1831-). De fikk sønnen Christian Ludvig Andersen (Brun) 1855. Det var vel han som døde 1884 i Finnmark? og var vel ugift tror jeg. Han hadde en søste Anna Karoline f.1857.Nicoline Marie (Christiansdt.) Brun (1826-1876) gift 1849 med Arnt Amundsen. De fikk sønnen Christian Ludvig Brun (Arntsen) 1854. Det var han som ble gift i 1880 med Lorentine Nilsdt. Hans søsken var Johan Peter 1850, Bergitte Mortine 1851 og Dorthea Margrethe 1858-1862. Christian og Lorentine bodde i Trondheim i 1900 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Fjeldsaunet

Det er nok slik! Kom frem til dette etter hvert som jeg gikk igjenom dette på nytt. Ble forvirra av koblingene til Trondenes for begge to. men da er saken løst og jeg får rette opp de feila jeg har lagt inn. Ble litt kluss med dobbel registrering osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.