Gå til innhold
Arkivverket

[#57381] klokker Jens Willumsen Ebeltoft


Gjest Alf Mork
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Mork

Hei Jeg har fått vite at min 7.tippoldefar er Jens W. Ebeltoft,hvem var han og finnes det eventuelle lenker om han?? Alf Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiDet er riktig familie Lars Ove har funnet på denne linken. Jens bestefar var fra Ebeltoft i Danmark, derav etternavnet som har vært brukt i generasjoner siden.Om du sender meg en mail kan du få det jeg har funnet så langt om denne familien. Adressen er hheen@adsl.noMvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har notert at Jens Willumsen Ebeltoft var oldefar til tegner/maler Erik Werenskiold. Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei ArnsteinJeg har lagt inn i mitt program at Erik Werenskiold er sønn av Jensine Magdalene Ebeltoft og Fredrik Daniel Werenskiold. Har ikke så mange opplsyninger der, har notert at Jensine er født 1815 og at hun og Fredrik ble gift i 1849. Jensines foreldre er Elen Helene Borchmann og Andreas Jensen Ebeltoft som igjen er sønn av Jens Willumsen Ebeltoft.Men det var fint at du nevnte at dette var maleren Erik Werenskiold, da burde jeg klare å finne litt mer opplysninger om ham. Der har jeg ikke mye informasjon så langt. Men jeg mangler jo fortsatt en del på denne slekten.Takk for hjelpen!Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Jeg har registrert en Jens Willumsen Ebeltoft - er det samme person dere snakker om?Fra en slektning har jeg fått oppgitt følgende om han:Jens Willumsen Ebeltoft. Klokker, postfører. Født omkring 1668 i Ebeltoft (Randers amt, DK). Levde fra 1702 til 1731 på Langnes Søndre, Tromsøysund (TR).Jens og Dorothea bodde på Sør-Langnes. Jens var klokker, og i tillegg var han postfører, dvs. han førte posten mellom Tromsøya og Andsnes.Nils Bjørklund, slekts- og lokalhistoriker, skrev i januar 2003 følgende om Jens Willumsen Ebeltoft og hans familie i Nordlys:«Hansmark-området hørte opprinnelig til eiendommen Sør-Langnes, et eiendomsnavn som ikke nevnes i dag på dette området. Dette var en stor eiendom fra begynnelsen av. Den strekte seg fra det vi i dag kaller Giæver-bukta, og like til Sorgenfri. Gården var underlagt kirka og presten på Tromsøya.Hit kom så Jens Willumsen Ebeltoft som 30-åring og slo seg ned i 1698. Han kom fra Danmark, var gift med Dorothea Jensdatter og ved folketellinga i 1702 har de sønnen Willum på 2 år. De fikk også en datter, Maren. Jens bruker hele jorda på Langnes, som var verdsatt til 1 våg (72 mark). I 1723 ser vi av prøvematrikkelen at de før 1 hest, 10 kyr, 14 sauer og 4 geiter på eiendommen. Jens er skrive­kyndig, og ble klokker i kirka på Tromsøya - det var trolig derfor han fikk slå seg ned på denne eiendommen. Det skulle bli denne slekta som bodde på eiendommen i de neste 150 år.Men hvor bodde så Jens? Etter å ha fulgt delingene av eiendommen opp gjennom tidende ser vi at det som er forsøksgården Holt i dag, var den opprinnelige boplassen for denne eiendommen. Trolig like ovenfor sjøen, og ca. 150 meter nordvest for der Holtveien tar av fra Kvaløyveien. Naustene var plassert i bukta like nedenfor. Datteren Maren ble gift og de bygde seg en våning og fjøs litt lenger nord, godt plassert oppe i skogen - Åsgård ble det nye navnet på denne teigen, som jo har beholdt navnet fram til i dag.Sønnen Willum overtok hovedbruket, men en sønn av han igjen, Jens den yngre, fikk den nordligste delen av eiendommen - Kirkevika, hvor kvaløyværinger og håkøyværinger fortøyde sine båter og gikk kirkeveien over øya til kirka - det vi i dag kaller Langnesveien og Kirkegårdsveien. Men for vel 100 år siden kjøpte kjøpmann Giæver store deler av denne eiendommen, og vi kjenner alle til Giæverbukta som er oppkalt etter han. Senere kjøpte Workinn-familien området, og nå har vi fått Workinn-marka oppkalt etter disse, samtidig som gamle navn i området forsvinner. En kan spørre om en er for dårlig til å ta vare på det eksisterende.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Jon AndersTakk for dette innlegget, det er artig å få litt mer opplsyninger enn bare navn og årstall. Det er nok samme familien vi har snakket om tidligere. Regner med at de fleste ved navnet Ebeltoft i Norge kommer fra denne slekten, men kan jo ikke være helt sikker.Det var jo mange Dansker som flyttet til Norge på den tiden.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her hem.bredband.net/b101451/download/troms.pdf står det en god del om Jens Villumsen Ebeltoft.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf  Peder Mork

Hei Chrisian ! Takk for hjelpen fra deg og alle dere andre!!! Nu vet jeg mye mer om min VII.oldefar klokker og postmann Jens W.Ebeltoft!! Med vennlig hilsen Alf Peder Mork

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Det meste er vel sagt rundt ditt spørsmål, men tillater meg et par tilføyelser rundt Ebeltoft-slekta.Etter hvert ble flere av etterkommerne til klokkeren innflytelsesrike. F.eks. er bestefar til omtalte Erik Werenskiold en meget prominent person. Andreas Jensen Ebeltoft er en stor handelsmann og en av byens eligerte menn.Videre finnes (muligens fantes... jeg er flyttet derfra ;-) )det i Tromsø både Ebeltoft gården og Ebeltoft bryggen.Som en kuriositet nevnes at jeg ikke noe sted i landet har lyktes å oppdrive noen Ebeltoft som ikke stammer fra denne klokker og postombærer. Har møtt et par som ikke har visst det - de har tatt omvegen om Finnmark.Det var bare en liten påplussing for å gi mer kunnskap om denne familien. Da har jeg ikke nevnt at en av Norges mest kjente modeller selvsagt stammer fra ovenstående. Ettersom hun lever og vel den dag idag er modell - unnlater jeg utfra denne siden charter å nevne navn. Men enhver kan jo gjøre et lite søk på nettet.Ønsker du mer stoff rundt denne familie finnes det stoff om mange Ebeltofter i 'Tromsø Bys Historie' - et trebindsverk av Ytreberg (som jeg dessverre ikke har selv)Vennlig hilsenKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf  Peder Mork

Hei Kjell ! Takk for tipset. Kan få tak i samtlige bind. Men vet du hvilket nr? Forøvrig kommer slekten min b.a. fra Tromsø og Hammerfest!Vennlg hilsen Alf Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Svarte deg faktisk tidligere idag fritt ut fra hukommelsen - men svaret har av en eller annen grunn falt ut.Utvilsomt om du må velge, og er mest interessert i de tidligere Ebeltoft; velger du Bind I. Der har du 18-20 forskjellige Ebeltofter, hvorav over omtalte Andreas får megen omtale.Bindene er kronlogisk bygd opp. I 2. bind finner du ca 12 forskjellige Ebeltofter. Mens der er ca 4 i det 3. bindet. Hva du bør velge, avhenger jo også om du leter etter en spesiell Ebeltoft f.eks. noen av de sene,,, som lever fram mot krigstiden.Lykke TILfra gammel TIL-gutt ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf  Peder Mork

Hei Kjell! Henter samtlige bind i morgen!Oldefar var bøkker og bryggemann i Tromsø, senere i Hammerfest. Farfar var jekteskipper og kystlos: Bergen- Kirkenes. M.v.h. Alf Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Da finner du sikkert din oldefar. I allefall står min oldefar der - og han er nevnt som byens siste bøkker. Heinrich Gottlieb Lüdersen heter han. (Mener i allefall at viktige yrkesgrupper som dette, er grundig behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.