Gå til innhold
Arkivverket

[#57387] Hjelp til dato i kyrkjebok: 'Feria Evcharistiæ' (1763)


Gjest Erling O. Hagerup
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling O. Hagerup

Ved hjelp av 'Dage' har eg stort sett funne aktuelle datoar, men no står eg bom fast. Eg kan ikkje finne ut kva dato 'Feria Evcharistiæ' (1763) var. Den er ført inn i kyrkjeboka heilt i førstninga av året 1763, mellom 'Dom 1ma Epiph' og 'Dom 2da Epiph', og må vere i januar.'Dage' viser at 'Epiphania domini, salvatoris' 1763 var torsdag 6. januar. Då må vel 'Dom 1ma Epiph' vere søndag 9. januar? Og 'Dom 2da Epiph' må vel ha vore søndag 16. januar? Og i så fall må 'Feria Evcharistiæ' ha vore ein dag mellom 9. og 16. januar? Men kva dag?'Dage' gjev ikkje noko hjelp her. Den viser berre 'Eucharistia' (andre torsdag etter pinse): torsdag 2. juni 1763. Og dette er langt unna første halvdel av januar og innføringa under 'Feria Evcharistiæ'. Nokon som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Glemte å koble det til Feria.Takksigelsesfest(dagen) var 13. januar. Innført 1720 og tatt bort 1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

Ifølge R W Bauer: Calender (Kjøbenhavn 1868) var takksigelsesfesten 13. januar til minne om 'Rigets Befrielse fra Fjenden 1719'. De eldste markeringene i kirkebøker jeg ved noen tilfeldige oppslag har funnet, er fra Veøy og Ørland 1722. EB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Selvfølgelig! Det var festdagen for å feire at den siste levende svenske soldat (i Armfeldts katastrofale tilbaketog fra Trøndelag via Tydal til Sverige etter at Karl XII falt på Fredriksten) skal ha forlatt Norge den dagen. Dagen ble feiret i Norge 45 år etterpå (den tids 8. mai?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.