Gå til innhold
Arkivverket

[#57388] Grethe Julie Andreasdatter och sonen Johan Alfred i Dröbak el. Oslo


Gjest Ulrica Abrahamsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

Fra Ås bygdebok II under Kjærnes: Jens Olsen, som var f. 1803, var ugift. Han hadde 2 tjenestejenter og en dreng, og dessuten var Herman Pettersen dagarbeider og bodde på gården. Da Jens døde i 1874, fikk Herman kontrakt på Kjærneshøgda. Jens Olsen (21) døde 1801. Her er Jens i 1865Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrica Abrahamsson

Hej. När Jens Olsen och Anne Kirstine Jörgensdatter gifter sig 1828 Lenke står det att de är 26 resp. 20 år. Då kan det väl inte vara den Jens Olsen i 1801-telling? 'Våran' Jens borde ju vara född i början på 1800-talet.MVH Ulrica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiI flg kirkeboken skulle jo Jens være født ca 1802, så det er mulig du har rett. Men alder både i kirkebok og FT er ofte unøyaktige.Jeg skal se om jeg finner en annen Jens senere i dag hvis ikke du eller noen andre er meg i forkjøpetLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det stemmer. Som jeg sier i mitt innlegg så døde denne Jens samme år (1801). Så fikk Ole Jensen og Kristine Olsdtr. en sønn Jens i 1803, men han var ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrica Abrahamsson

Tack. Då lägger vi denna Jens år sidan. Har ni inga husförhörsböcker så att man kan följa var de kom ifrån?Ulrica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrica Abrahamsson

Det står ju att Jens Olsen ska vara född i Nordbije. Är det Nordby i Ås? Det finns en Jens född 1802 där med en pappa som heter Ole Thoresen. Fast om jag inte missuppfattat så står det att han är född i Dröbak. Varför står han då i Ås kyrkobok?LenkeUlrica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrica Abrahamsson

Försöker hitta Halvor Olsen pappa i födelseboken. Han heter Ole Svendsen och ska vara född omkring 1850.Tittade i Kråkstads födelsebok och hittar en Ole född 1849-10-05. Visst är det inte pappan utan en av faddrarna som heter Svend?Lenke Det lustiga är att hans blivande frus mamma står med som fadder!!! MVHUlrica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Kan ikke svare på spørsmålene dine, men gi litt veiledning. Kirkeboklenkene dine funker ikke. Lenker til kirkeboksidene er litt annerledes enn ellers, det holder ikke å kopiere. Se bruksanvisning Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retveddt

I kirkebøker fra Kråkstad transkribert av Ski slektshistorielag ([url="http://www.skislekt.no>http://www.skislekt.no) finner vi at Grethes far Andreas Halvorsen ble født 11/2 1832 på Sørum i Kråkstad. Hans foreldre Halvor Olsen – 43 år – og Gunhild Christensdatter – 21 år – ble viet i Kråkstad i 1826. Gunhild Christensdatter ble døpt fra Syverud i Kråkstad 24/3 1805 med foreldre Christen Bergersen og Anne Hansdatter.Christen og Anne ble i følge Trygve Vik (Folloslekt på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrica Abrahamsson

Hej och tack för upplysningarna. Nu kom jag en bra bit på väg!!!Har du någon aning om hur jag ska kunna få reda på när Grethe Julie dog och vad som hände hennes son?MVHUlrica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrica Abrahamsson

Ja, jag har gått igenom dom sida upp och sida ner hur många gånger som helst.Jag vet att hon bodde i Christiania - Petrus 1900 och jag vet att hennes man bodde i Sverige med ny fru 1907. Vad som hände däremellan är en gåta!!! MVHUlrica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Kanske de flyttet sammen til Sverige? Og at hun døde, eller de ble skilt der før han giftet seg igjen. De eldste barna, inkl. Johan Alfred ble igjen i Norge? De var kanskje allerede i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrica Abrahamsson

Jag vet inte vad som hände. Men ingen av syskonens barn eller barnbarn (barnen är döda) har hört talas om någon Johan Alfred vilket tyder på att han inte flyttade med dem till Sverige. De övriga barnen inkl. pappan flyttade alltså till Sverige!!!MVHUlrica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Litt mer fra de samme kilder som i mitt forrige innlegg (og nå med korrekt stavemåte av mitt navn).Dersom det er riktig at Hans Olsen var 43 år ved vielsen i 1826 har vi en mulig kandidat i den Halvor som var født på Haugland i Ski |782 og som ble konfirmert i 1798. Hans foreldre var Ole Svendsen (1744-1812) og Anne Samuelsdatter (1743-1807) Anne var datter av Samuel Halvorsen ( -1764) og Eli Klemmetsdatter ( -1768) på Kapellet i Ski. Ole var sønn av Sven Rasmussen ( -1766) og Maria Olsdatter ( -1789) på Haugland. Sven var sønn av Rasmus Aslaksen ( 1664-1746) og Siri Kristensdatter ( -1737) på Haugland i Ski. Rasmus og Siri er også mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrica Abrahamsson

Hej och tack igen!!! Vad roligt! Äntligen en levande släkting i Norge!!!Siri Kristensdatter är min mormors farmors farfars farfars mor.MVH Ulrica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ole Svendsen vulgo (alminnelig?) kaldet Hougland, fordi han har boet der næsten al sin Tiid men nu opholdede sig paa Vestre Sander - 66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Grethe Julie og hennes sønns skjebne vet jeg ikke mere om. men jeg tar med litt mer om min farfars farfarsmors farfar Rasmus Aslacksens far «Aslach Oellsen». Han var oppsitter på Haugland ved manntallet i 1664. Selv var han 40 år, mens sønnene Ole og Helge var 4 og 1 år gamle. Ved kvegtellingen i 1657 hadde «Aslach Hougland» 1 hest, 2 kuer, 0 svin, 0 geiter og 5 sauer. I skattematrikkelen fra 1647 fortelles at «Olluf Hougland schyllder thill laugmanden vdj Christiania 15 lb blendings mallt, med fulld bøxsell. Er taxerett vdj skatt 4dr.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrica Abrahamsson

Hej och tack igen.Jag har lite svårt att förstå vissa ord. Vad betyder alminnelig?Sen undrar jag också om en kvinna kan heta Olava i Norge? Jag har hittat en syster till Grethe Julie.Vidare undrar jag om någon vet vad det här betyder? Under namnet hos min gammelmorfar och hans syskon i födelseboken i Dröbak tycker jag att det står 'Flyttet till Christiania' och ett datum. Problemet är att det står olika datum på alla tre. Det borde ju stå samma datum på dem och inte skilja flera år eftersom familjen borde flyttat ihop!MVH Ulrica

bilete4364.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiAlminnelig=vanligOlava er et vanlig navn i Norge. Ved FT 1865 var det 5642 med det navnet.Når det gjelder flytting er det mer usikkert. Kan jo hende de flyttet til ulike tidspunkt, eller at presten har i ettertid fått melding om flytting til forskjellige tidspunkter.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrica Abrahamsson

Hej.Dom var ungefär 14 år alla tre när datumet är i födelseboken. Kan det ha något att göra med konfirmation? Finns det förresten något forum i Norge där man kan leta efter andra som har samma personer i sitt släktträd? MVH Ulrica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.