Gå til innhold
Arkivverket

[#57391] Kirsti Lovise Tollevsdatter f 1814 i Borre - hennes foreldre?


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Anders Holtan

Kirsti Lovise Tollevsdatter blir døpt her: Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Borre, Ministerialbok nr. I 3 (1807-1814), Fødte og døpte 1814, side 39-40. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8167&idx_id=8167&uid=ny&idx_side=-21>Lenke Permanent bildelenke: Lenke (Side 39, spalte 2, rett under midten)Kirsti er altså tre uker eldre enn Grunnloven.Jeg skulle gjerne visst mer om hennes foreldre, og særlig vielsen deres er jeg på jakt etter. Jeg har ikke funnet den i Borre. Kanskje Kirstis mor Oline Maria Christensdatter kom utenbygds fra?Vi finner en Tollev Ahrnesen som 12 år gammel tjenestegutt på Sti gård i Borre i 1801-folketellinga. Det er nok Tollev som vi finner døpt her: Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Borre, Ministerialbok nr. I 2 (1752-1806), Fødte og døpte 1790, side 70. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:Og den samme som er konfirmert her: Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Borre, Ministerialbok nr. I 2 (1752-1806), Konfirmerte 1805-1806, side 145. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Jeg har notert at Tollef Arnesen og Oline Marie Christensdatter ble gift i Nøtterøy 02.01.1811. Foreldrene til Tollef var Arne Tollefsen og Kirsti Thorsdatter. Olina Marie sine foreldre var Christen Larsen og Live Corneliusdatter. Han er på Nordre Sundene i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk for presist svar! Har du kilden, jeg strever med å finne vielsen i ministerialboka for Nøtterøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Jeg har funnet det her på Digitalarkivet, under 'Trulova og vigde i Nøtterøy 1686 - 1838'. Jeg har dessverre ikke sjekket det mot originalen i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk, der jeg fant jeg Tollevs og Olines vielse i kirkeboka også. Vet du om Oline Marie var fra Nøtterøy, siden de ble gift der?Ellers lurer jeg litt på om det er helt sikkert at det er samme personer, for det er jo tross alt et stykke fra Nøtterøy til Borre. Gjenbruken av Kirsti-navnet taler dog for at det er de samme folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Olea Maria blir døpt på Nøtterøy 14. august 1779. Foreldrene er Christen Larsen Kiærnaas og hustru Live Corneliusdatter.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Tollev hadde en søster som het Barbro, og hun er fadder for to av barna til Tollev og Olene Marie. Olene hadde bl.a. en søster som het Lovise, og en Lovise Christensdatter er også fadder til to av barna. Så jeg tror nok det er samme personer. Det står en del om Olene Marie sin far i Nøtterøy bygdebok. Tollev sin far, Arne Tollevsen var fra Gol. Jeg har mer om deres aner hvis du vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Dette var spennende! Takk til både transkribenten og Nina som kanskje er min slektning i og med at du vet så mye? Disse folkene er i hvert fall mine aner.Jeg vil gjerne ha mer om deres aner ja! Du kan evt sende direkte til meg på jon.anders.holtan@statkraft.no hvis du ikke vil legge det ut her. Nøtterøy bygdebok kan jeg jo også skaffe på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Hagen u/Toen i Borre: Arne Tollefsen Breidokk u/Valedokken i Gol 1763-1799,g.1787 Kirsti Torsdatter Bergan nordre 1756. 1.Cathrine 1787 Skoppum,konf.1802 Bosen u/Sande nordre. 2.Tollef 1789,på Sti 1801,konf. der 1805, d.1864 Nøklegård,g.1811 1810 Nøtterøy Oline Marie Christensdatter 1779 Sundene nordre på Tjøme. a)Kirsten Lovise 1814 Bosen u/Sande nordre, d.1897,g.1833 Nils Olsen Viulsrød 1806-1850. 1.Ingeborg Sofie 1833 Gunderød u/BP,g.1855 Anders Kristensen Nøklegård øvre 1835. I Gunderødbakken 1 i Horten 1865. 2.Ole Arent 1836,konf.1851 i Våle, g.1858 Elen Andrea Karlsdatter. På Døvik,Undrumsdal i Våle fra 1835. b)Birthe Kirstine 1816,g.1836 Ole Jacobsen Haugan nordre i Våle 1811-1858. Til Nøklegård nedre. c)Thor 1818 Bosen u/Sande nordre. d)Lars 1821 Viulsrød. e)Thor 1823 ' . Husmann u/Viulsrød fra 1821,på BP i 1836. 3.Barbro 1792,g.1821 enkemann Christoffer Hansen (Hasle søndre?) fra Slagen f.1756. 4.Christian 1795. 5.Åse 1798,konf.1812 Sande. Arnes brødre:Tor på Skoppum (s.605 B IV) og Ole på Snapsrød (se s.662 III).Det er fare for at oppsettet virker litt uoversiktlig når det kopieres over fra Word!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Dette skal det være mulig å få oversikt over. Tilbake til Word og så noen linjeskift. Tusen takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.