Gå til innhold
Arkivverket

[#57396] Ole Palmesen Krødsherads kone (1801)


Gjest Anne Sollman
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sollman

Ole Palmesen står i folketellingen 1801 oppført med kona Inger Iversdatter(gift 2.gang) I kirkeboka finner jeg enke Sigrid Ivarsdatter som i 22.mai blir viet til Ole Palmesen. Er det feil i folketellingen, eller er det to nesten like tilfeller? Noen som kjenner til denne slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

At hun står som Inger er muligens en feilskriving i tellingen. På FS(som ikke kan tas for alvorlig!)fant jeg denne vielsen mellom Ole Palmesen og Sigrid Ivarsdatter/Iversdatter: [url="http://www.familysearch.org/eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500219591119&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Ein Ole Palmesen var i 1762 tenar på Steinvågneset i Ålesund i lag med ei Anne Andersdatter, hos søstrene Sara og Anne Loss Borch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Atter en gang Familysearch. Deler av de foregående skrev.Ole Palmesen, død 1813. Sønn til Palme Andersen og Ragnhild Bjørnsdatter.Trolovet 23/3 og gift 22/5 1785 med Sigrid Ivarsdatter, døpt 8/6 1749 i Norderhov som datter av Iver Gulbrandsen og Ingrid Gulbrandsdatter.Sigrid gift første gang 25/10 1772 med Johannes Narvesen Råen, født 1749. Begravet 17/7 1783 på Bragernes.Her har du kanskje svaret på Sigrid Ivarsdatter kontra Ingrid Ivarsdatter. En forveksling av navnene. Sigrids mor heter jo Ingrid.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er vel heller ikke umulig at det er snakk om en rein transkripsjonsfeil i FT1801. Blant ca. 883 000 personer er det helt sikkert flere hundre navn som har blitt transkribert feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Folketellinga har et par småfeil angående kona til Ole Palmesen. (Familien er forresten ført på Flaglia u/Fyrand).Både ved trolovelsen og vielsen var hun korrekt registrert som Sigri Ivarsdatter. At hun i 1801 er navnet Inger Iversdtr er en liten pirkefeil. Likeså hennes alder som er noe for høy.Ved dåpen ble desverre ikke mødrene navngitt her på den tid. Men Ole Palmesen Flaglia hadde i hvert fall to sønner: Johannes dpt.10.sept.1786 og Palme dpt.27.nov.1791.Disse er nevnt som halvbroder i 1801-tellinga. Her menes halvbrødre til 2761 Narve Johansen.Sistnevnte var Sigrids sønn fra første ekteskap, og konfirmert 1792 som Narve Johannesen. Ole Palmesen er derfor ført som hans Stedfader. Lenke til FT1801. LenkeMvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sollman

Takk til dere alle. Da er jeg nok på rett spor. Sønnen Johannes dro til Lier (med kona Astrid og sønnen Anders), det er han jeg leter etter opphavet til. Det er klart at det kan være transkibsjonsfeil i folketellingen, men da må jeg bare dobbeltsjekke det for sikkerhets skyld. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

I denne 1801-tellingen har jeg ikke sjekket originalen. Kan jo være en sjanse for transkripsjonsfeil.(Har derimot sjekket en mengde 1865- og 1900-tellinger. Der har jeg funnet haugevis av feil i originalene, ikke i transkripsjonene). Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sollman

Ut fra det jeg nå vet, regner jeg med at Ole Palmesens kone het Sigrid. Tror som du sier at det nok er i originalene og ikke transkribsjonene at feilene ligger. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Bygdeboka *Krødsherad - bind I, utgitt 1974, forfatter Andreas Mørch* bekrefter også at Ole Palmesens kone het Sigri.Under Råen, nordre, del I, på side 237 finner du Sigrid Ivarsdatters første ekteskap med Johannes Narvesen. Deres tre barn nevnes også. Det er skrevet i parantes at *Johannes var trulova i Norderhov i 1772 med Sigrid Jensd. eller Jonsd, det skal kanskje være Ivarsd*.Forfatteren refererer sikkert til trolovelsen 27.juni 1772 i Hovedkirken (=Norderhov). Her ble unkarl Johannes Narvesen fra Krydsherret og Pige Sigri Jensd. trolovet. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8524&idx_id=8524&uid=ny&idx_side=-243>LenkeMen da de ble copulered 25.okt.1772 i Lunder er hennes rette navn registrert: Johannes Narves. Raaen og Sigri Iversd: Andinrud.- LenkePå side 238 i bygdeboka nevnes det at Sigrid ble g.2.g. i 1785 med Ola Pedersen og var i Fyrandeie, Ospelia. Her er hennes mann nr.2 ved en feil navnet Pedersen, i stedet for Palmesen. Leser du videre fortelles det bl.a. at Ole Palmesen Flaglia var verge for hennes eldste sønn Narve.Under Ospelia, side 89, finner du mer om Sigrid. Foreldrene til Ole Palmesen finner under Flaglia på side 83.Ved hjelp av innlegg (4) finner du enkelt dåpen til Sigrid. Hun var dpt.8.juni 1749 i Lunder Annex. Foreldrene var Iver Andinrud og Ingri Gulbrands. Faddere: Peder Leerfaldet, Gulbrand Olsøn, Anniken Simensd, Anne Halvorsd, Jøran Bierke. - Peder (Andersen) Leerfaldet og kona Anniken Simensd (fra Ve i Norderhov) var forresten mine aner. Dåpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sollman

Hallo Ellef, dette var reneste julepresangen. Takk skal du ha. Skal bestille bygdeboka på biblioteket siden jeg også skal jakte på kona til Johannes (sønn av Ole Palmesen)som var fra samme område. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen. Denne 1974-utgaven av bygdeboka kan være litt kronglete å finne fram i. Den mangler alfabetisk register over husmannsplasser og mindre bruk. Akter ikke ta fra deg gleden med å finne ut av det sjøl, så følgende er kun ment som litt starthjelp:I alla fall finner du mye om kona til Johannes på side 63. Hun var Astrid Pedersdtr fra Sundvollen u/Vassendrud. Foreldrene og søsknene til Astrid er og omtalt der.Du finner også at Johannes og Astrid bodde en tid på Sundvollen og hadde 7 barn. De bodde på Glasrud da de i 1839 flyttet til Lier sammen med de tre yngste barna: Ingeborg 1820, Anders 1828 og Sigrid 1830.En av sønnene til Johannes og Astrid overtok forresten i Ospelia (Side 89 og 90). Der finner du Ole Johannesen, hans kone og deres 7 barn. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sollman

Takk skal du ha Ellef. Jeg tar med glede imot alle tips. Sitter med Lierbøkene og forsøker å finne dem igjen her. Venter på Krødsheradboka med spenning. Det gjør det litt greiere når jeg har en viss ide om den lokale geografien. Over Holsfjorden fra Sundvollen til Sylling er jo ikke uoverkommelig. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Sundvollen hvor Johannes og Astrid bodde lå under søre Vassendrud i Krødsherad. Beliggenheten beskrives nærmere på side 62 i bygdeboka. Det ligger også et kart bakerst i boka, så sant dette ikke er stjålet.Må IKKE forveksles med Sundvolden i Hole kommune. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sollman

Hei igjen Ellef og takk for det, hadde en misstanke om at det kunne være slik, har lett på gårder og steder med samme navn, men i ulike kommuner tidligere. Håper kartet fremdeles er å finne i boka. Hadde de kommet via Sylling ville jeg kanskje kunnet få på plass ei Marthe Larsdatter jeg ikke finner dåpen til. Ønsketenkning med andre ord. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. I tilfelle du vil undersøke litt rundt Sigrid Iversdatter (først gm Johannes Narvesen, derefter med Ole Palmesen) må du starte i Norderhov. Andinrud lå i øvre delen av Soknedalen. Lunder annex til Norderhov besto av øverste delen av Soknedalen, samt tilgrensede områder. Må ikke forveksles med Lunner på Hadeland.Sigrids foreldre *Ifver Gulbrandsen og Ingeri Gulbrandsd:* ble copulerede 10.mai 1733 i Lunder Annex. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8521&idx_id=8521&uid=ny&idx_side=-89>LenkeIfver Gulbrandsøn Andinrud var døpt 15.mar.1705. Mora var ei Eli. Lenke Iver Andinrud ble begravet 8.mai 1777, 70 år gl. LenkeHvor kona Ingri Gulbrandsdatter var fra vet jeg ikke. Fant i farten ikke trolovelsen,kun vielsen, så mulig de var trolovet i et annet prestegjeld. Ingri Andinrud ble begravet 7.okt.1781, 70 år gl.

bilete4373.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sollman

Takk igjen, har nå fått bygdeboka som jeg har studert på kryss og tvers. Finner mye artig. Så nå kan jeg etterhvert gå løs på Sigrid som du har funnet masse om. Takk skal du ha. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.