Gå til innhold
Arkivverket

[#57405] Ole Gerhard Vilmann


Gjest Kjersti Wilmann
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti Wilmann

Søker info om min oldefar Ole Gerhard Vilmann født ca. 1897. Han var 1. gang gift med Olga Severinsdatter og bodde da i Skogn, Nord-Trøndelag. Usikkert om han er født her. Han var 2. gang gift med en Petra. Finner flere med navnet Ole Gerhard i folketellingene, men ingen med etternavn Vilmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kjersti!Har du noe årstall og sted for disse 2 ekteskapene til Ole Gerhard Vilmann?Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her er vel kanskje Olga Severinsdatter som barn i FT 1900 for Skogn: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f01719&gardpostnr=278&personpostnr=1653&merk=1653#ovre>Lenke og her er hennes konfirmasjon (nr. 30) i Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A12 (1898-1923), Konfirmerte 1908, side 137. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kristin! Ser ut til at det blir vanskelig å finne vielser da,ja,hvis vielsene ble inngått etter 1923! Kanskje du kan kontakte Levanger historielag for å få opplysninger?LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har sjekket ut Ole Vilman f. 1888 i Orkdal. Fant ham i konfirmasjonslistene. Han het Ole Jonas og presten har notert på et senere tidspunkt at han døde i 1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kjersti! Har du ikke flere opplysninger om Ole Gerhard og Olga , fikk de noen barn?Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kjersti! Fant barn! Nr 12,født 16 mai 1918,Veiesve,døpt 30 juni 1918 i Alstadhaug: Svein Arvid.Ekte. Foreldre:Ole Vilmann(Velmann?),født 1897 ,og Olga Severinsdatter,født 1894. Ved sønnen's fødsel var de gift,barnet er ført som ekte! Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A12 (1898-1923), Fødte og døpte 1918, side 81. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4362&idx_id=4362&uid=ny&idx_side=-82>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kjersti! Fant utflytting på Olga Johansdatter(Severinsdatter Veie,født 14)9-94: Nr 5,1917,til Melhus Prgj. Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A12 (1898-1923), Utflyttede 1914-1920, side 299. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4362&idx_id=4362&uid=ny&idx_side=-245>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Greier noen å tyde hva som står på Olga Johansdatter Veie som flytter til Melhus Prgj. i 1917?(Nr 5,høyre side)Det står et stedsnavn/gårdsnavn(?)i kolonnen 'Utflyttet til',men jeg greier ikke å tyde det. Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A12 (1898-1923), Utflyttede 1914-1920, side 299. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4362&idx_id=4362&uid=ny&idx_side=-245>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Dåpen til Ole GerhardLenkeOle Gerhard Wilmann, linjearbeider. Født 2-6-1897 i Leinstrand. Gift med Petra Løvsjøli, f. 14-8-1900 i Nordli. Barn: Svein og Torbjørn. Begynte som anleggsarb. 1915, (formann ved anl. i 18 år), linjearb. 1954. Formann i Valla Jernbaneforening i 2 år, revisor i foreningen. Hobby: Skyting (Forsvarsmed. i sølv). (De norske jernbaner og deres personale).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Veldig bra Carsten!Lurer på hvor vielsen mellom Ole og første kone,Olga, kan finnes.Olga flyttet ut fra Skogn 1917(att. 19/12-17),men sønnen til Ole og Olga blir født 18 mai 1918 på Veiesve i Skogn,og døpes i Alstadhaug.Har ikke funnet vielsen i Skogn. Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Olea Wilmann

Dette er jo veldig bra! Jeg vet at Olga døde i 1920 av 'spansken'. De fikk min farfar sammen; Svein Arvid som i lenken over her. Ole giftet seg så med Petra og de fikk en sønn: Torbjørn. Etter noen samtaler på mail med familiemedlemmer er det nå på det rene at det er ikke denne Ole Jonas Vilmann som er min oldefar. (Jeg trodde først det måtte være denne Ole) Han må ha vært født på et senere tidpunkt enn 1888, og det er jo denne Ole Vilmann som er oppført som far til min farfar (1897). Dette årstallet stemmer med historien etterpå. Han døde en gang på 1980-tallet og ble rundt 87 år gammel. Og Petra har jeg fått vite at er fra Løvsjøli, Nordli så dette må jo være de riktige personene dere har funnet. Fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ser på dåpen til Ole at faren heter Sivert Andersen Vilmann og mora var Dorthea Olsdatter Vanvik.Hun var fra Leksvik,ifølge tellingen. Lurer på om dette er Ole ved 1900 tellingen,pleiesønn på gården Kattem i Leinstrand: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=f01654&gardpostnr=56#nedre>LenkeMora til Ole,Dorthea Olsdatter Vanvik, ved 1900 tellingen,på gården Kloksten i Leinstrand:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

En liten korrigering til nr. 14: Olga døde i 1921 (det går et skille mellom 1920 og 1921 på sida).Siden Olga flyttet til Melhus prestegjeld i 1917, og var gift pr. 1918, er det nærliggende å tenke seg at hun har blitt gift i Melhus. Jeg finner dem ikke i hovedsoknet Melhus. Siden Ole var født i Leinstrand, og det var der de senere bodde, ser jeg ikke bort fra at de har blitt gift der. Leinstrand hørte også inn under Melhus prestegjeld, men kirkebok som dekker viede i 1917-18 er ikke utlagt på nettet. Siste viede er oppført i klokkerbok fram til 1909. Det fins ei utlagt klokkerbok for tida 1902-38, men denne inneholder bare fødte og døde. Jeg regner med ei kirkebok som dekker viede for denne perioden fortsatt befinner seg på prestekontoret (evt. at den er innlevert til arkivverket uten å være filmet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kjersti! Vet ikke hva du fant i lenken i innlegg 18,men Dorthea og Sivert var neppe et par i 1875,han er født 1865,og hun i 1866 eller 1867(motstridende opplysninger ved Gerhard's dåp og telling 1900)Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Olea Wilmann

Ser det ble noe galt med lenken min..Prøver igjen da Lenke Lette etter Sivert Andersen i folketellingen og fant da en Dorthea Olsen samme stedet. De var sønn og datter av to ulike ektepar boende i gaten Stenberget i Trondhjem. men det er jo ikke sikkert at disse er de rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

I følge kirkeboka ved Ole Gerhards dåp, er Sivert Anderssen Vilman født 1865, er gårdmannssønn og bosatt på Lersbak.Ved folketellinga 1900 er Anders Wilmann (f. 1841 i Ørkedalen) gårdbruker og selveier på Lersbakkan i Leinstrand: LenkePike Anna Andersdatter Vilman, som er fadder for Ole, må være Anders' hjemmeværende datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Olea Wilmann

Benytter anledningen til å spørre mer jeg (: Lurer litt på hvordan Sivert fikk etternavnet Vilmann, jeg kan ikke finne noen i folketellingene ved det navnet. De som het Vilmann har heller ingen barn ved fornavn Sivert. Kan det hende han har tatt det til seg på et senere tidspunkt? Det kan vel også hende at alle navn ikke ble registrert i folketellingene? Det vanligste var vel å ha fars fornavn sen til etternavn. De fleste vilmann-er er jo fra trøndelagsområdet, vil jo tro at Sivert har en forbindelse til disse på et vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Olea Wilmann

Så det siste innlegget etter at jeg skrev det siste, det ser jo sannsynlig ut at dette er Siverts familie og hvor han fikk Vilmann-navnet fra. Flott at man har flinke folk som hjelper til med letingen (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.