Gå til innhold
Arkivverket

[#57410] Johan Friderich Paasche f: 1787 og Johan Friderich Paasche f: 1788


Gjest Berit Frank Pagh
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

Johan Friderich Paasche f: 1717 i Skien og gift med Anna Maria Feltschouw fik bl.a. 2 sønner: Jens Christian f: 1748 og Johan Ulrich f: 1758.Begge sønner opkaldte en søn efter faren:1. Johan Frederich f: 1787, søn af Jens Christian Paasche2. Johan Frederich f: 1788, søn af Johan Ulrich Paasche.Flere netsteder oplyser, at det er 1. Johan Frederich, der blev gift med Maren Rebecca Dass.Oplysningen stammer muligvis fra 'Bjørnørfolket' eller Hartmanns:'En familie Paasche', som jeg ikke har haft lejlighed til at læse.Er der nogen, der kender kilden til dette ?Venlig Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHer gifter de seg i Fosnes kirke Nord-Trøndelag 30 juli 1812, men hvem av de to vet jeg ikke. LenkeLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Tak skal du have.Jeg har kirkebogsdata på denne familie og det er egentlig derfor, jeg er kommet lidt i tvivl om rigtigheden af de oplysninger, man umiddelbart kan finde. Derfor ville det være godt at vide, hvorfra sammenhængen stammer.Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Berit !Har du data fra kirkebok-innførselen på Jørgen (Carlsen ?) Paasche også (-Angivelig født/døpt 21.nov 1826 i Fosnes) ?Nettsteder angir hans foreldre til å være Johan Fredrich Paasche og Maren Rebekka Dass. (Og det er vel etter all sannsynelighet riktig, - men hvilken Johan Fredrich ?)Maren Rebekka Dass var ikke datter av noen Carl. – Og Johan Fredrich (f.1887) sin mor var ei Lemvig (Christiane Beate).Derimot var Johan Fredrich (f.1788) sin mor ei MILLE CHRISTINE CARLSDATTER. (Faren var Johan Ulrich).Til innlegg 1: - Og da kan det vel se ut til at MAREN REBEKKA DASS var gift med sønnen til Johan Ulrich !!Det ble født et stort antall (minst 7) Paascher i Fossnes med Johan Fredrich Paasche og Maren Rebekka Dass som angitte foreldre i årene 1814-1826.Det ser faktisk ut til at kun den ene ”Johan Fredrich Paasche” ble gift og fikk barn. Det er jo kun Maren Rebekka Dass som opptrer som ektefelle til en av disse to navne-brødrene som var søskenbarn.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er påfallende at ikke et eneste av de 7 barna som skal ha Johan Fredrich Paasche og Maren Rebekka Dass som foreldre blir kalt JENS (derimot finner vi ei Ulrike). Og i FT1865 er det mange Paascher, men ingen Jens Paasche. (Rett nok dukker navnet opp i Paasche-familien noe senere.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej Iver, Jeg har fundet 6 børn døbt i Fosnes:Andreas f. 1814 - Jette Christiane f. 1816 - Karen Magdalena f. 1818 - Jørgen Christian Antonius f. 1820 - Hendrik Christian Gieldmeidel (Gelmeyden?) f. 1821 - Adolf Mathias f. 1824og 2 i Bjørnør:Tvillingerne Uldrica Kirstine og Jørgen Carlsen f. 1826Det er bl. a. navneopkaldet, der får mig til at stoppe lidt op.Maren Rebecca Dass var datter af Anders Dass og Karen Magdalena Carlsen, datter af præsten Jørgen Carlsen og søster til Mille Kirstine Carlsen.Hvis Johan Frederich Paasche var søn af Johan Ulrich og Mille Kirstine Carlsen, ville han og Maren altså være fætter og kusine på morsiden.Navneopkaldet kan komme fra Marens side alene og navnet Christiane kunne også pege på Christiane Beatha, men - der mangler ligesom en Jens.Og så kalder de deres sidste datter Uldrica kirstine.I kirkebøgerne for Bjørnør har jeg kun set Jens Christian Paasche omtalt med begge fornavne som fadder og forlover. Til gengæld har jeg set Johan Ulrich omtalt kun som Ulrich.Det er muligt, at der ikke er grund til tvivl, men jeg ville gerne være helt sikker.Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg har stor forståelse for denne tvilen.Det kan jo tenkes at 'Bjørnørfolket' eller Hartmanns: 'En familie Paasche', har henvisning til eventuelle skifter som kan bringe oss nærmere en sikkerhet.Det er 3 NST-artikler, der Paasche-slekten behandles: Nr.1: side 228- flg. Nr.16: side 352-55 og Nr. 29:side 229.Men at CARLSEN som mellomnavn ikke indikerer annet enn at Jørgen er sønn av Maren Rebekka, var greit å vite. Et annet lite poeng i fraværet av JENS som oppkallingsnavn, kan jo også være at det fantes en slags bevissthet om at JENS kan er en avkortning av Johannes/Johan, men da er det like pussig at heller ikke dette navnet er å finne blant Maren Rebecca Dass sine barn.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Franck Paasche

Hei Berit.Johan Fredrik Paasche f. 1787 var i følge Hartmann sønn av Jens Christian Paasche. Dessverre finnes der ingen kildehenvisninger, i hvert har ikke jeg noen i min utgave.Johan Fredrik Paasche f. 1717, fikk 8 barn hvorav 5 sønner, men ingen ble oppkalt etter hans far Ole. Så dette var kanskje ikke noe nytt i slekten? Ole dukker opp igjen senere i en annen gren, noe som også Jens gjør.Mvh Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej Anne,Du har ret i, at der tilsyneladende ikke er nogen af Johan Frederichs sønner, der blev opkaldt efter Ole Frederichsen Paasche.Men - kender man med sikkerhed alle børn ? Jeg ikke finde deres vielse. Det er muligt, den befinder sig i Leksvik Mini 701A02, som endnu ikke er lagt ud på grund af specialindeksering.Johan Frederich Paasche og Anna Maria Feltschouw kan jo i teorien være gift før 1745, som foreslås på diverse netsider.Olava f. 1746 er den første, jeg har set.Olava - kan det være et opkald ?Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Franck Paasche

Hei igjen.Jeg tenker også oppkalling når det gjelder Olava, men de fikk jo sjansen med 5 sønner etterpå. Hartmann oppgir 1745 som vielsesår, men som sagt ingen kilder. Jeg har dessverre ikke flere opplysninger. La oss håpe på Leksvik en gang.Mvh Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Berit Frank Pagh

Oplysninger på nettet fortæller, at:Johan Frederich Paasche, f. 1788 og søn af Johan Ulrich Paasche, skulle være død d. 29 januar 1827 i Lofoten.Referencen henviser til et skifte efter en Johan Fredrik Paasche på Senje i 1827. 'Det var sansynligvis denne Johan Fredrik'Det kan hermed afkræftes !Skiftet i Senje 1827 er efter en Johan Fredrik Paaske Jacobsen Findland. Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.