Gå til innhold
Arkivverket

[#57412] Klemmetsmo i Orkdal 1701


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Jeg lurer litt på om gården Klemmetsmo finnes nevnt i mantallet 1701. Jeg har ikke greid å finne den selv, men det ville være rart om den ikke er med i mantallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Det stemmer at Klemmetsmo er utelatt av manntallet 1701. Vi finner imidlertid Martinus Moe nevnt som bruker av avlsgården Brølia i Børsa i 1701. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=55&filnamn=mt16581701&gardpostnr=21&merk=21#ovre>LenkeRandi Olsdatter Klemmetsmo døde 1742, 78 år gammel. Det ble holdt skifte etter henne i 1743: Skifte torsdag 24 januar 1743 på gården Clemmetsmoen etter Randi Olsdtr. Barna oppgis å hete Ole Martinusen boende på gården Clemmetsmoen, Kiersti Martinusdtr gift med Christopher Klingen, Anne Martinusdtr gift med Erich Olsen Broen og Mallene Martinusdtr gift med Erich Olsen Bogevold. Oppnevnte vurderingsmenn Jon Jonsen Moe, Lars Siursen Fandremmen og Friderich Asbøel.Jeg har arbeidet en del med de på Klemmetsmo, og hadde stor nytte av det som kom fram i innleggene under 49752. Marit Olsdatter Rønningen f. 1698, var trolig enke da hun ble gift 1728 med Ole Martinusen Klemmetsmo. Marit Olsdatter gift 24 juni 1726 med Svend Olsen Togstad. Svend Togstad døde kort tid etter, og ble gravlagt 22 sep 1726. Ole Klemmetsmo døper sønnen Svend 12 des 1728. Han døde etter noen få måneder.Marit Olsdatter og Ole Martinusen Klemmetsmo får ytterligere seks barn. Ole Olsen Klemmetsmo ca 1743-1774 bosetter seg på Nerviksøra omkring 1770. Han ble gift med Marit Olsdatter. (Sønnen Erik er omtalt i Orkdal bygdeleksikon.) Det samme gjør søsteren Anne f. 1745, gift med lensmann Johan Eriksen Metli 1743-1796. Anne finner vi på Nervika i 1801, som enke, hun 'Bruger gaarden og holder giestgiveri'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk til dere begge to.Til Aud. Har du noen ide om hvor Randi Olsdatter (f.ca.1664)gm Martinius Martiniusen Ravii på Klemmetsmo kommer fra. Og vet du noe sikkert om opphavet til Maret Olsdatter f.ca.1697 gm Ole Martiniusen klemmetsmo?Jeg lurer også litt på om opphavet til Erik Olsen Bogevoll er kjent.Jeg jobber for tiden litt med denne slekta på Klemmetsmo, men kan ikke si at jeg med sikkerhet har klart å identifisere Randi Olsdatter og Maret Olsdatters opphav.Jeg vil legge inn eventuelle nye innlegg angående slekta på Klemmetsmo på tema 49752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.