Gå til innhold
Arkivverket

[#57414] Kobbervig i Borgund prestegjeld kvar er det ?


Gjest Anne Huse
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Huse

Dca 2da p. Trin: (søndag 29. juni 1794) ved Sandøe KirketjenesteDøbet uægte barn \til/ Ole Pedrsen Kobbervig i Borguns Præstegield Moder Mari Nils D. Ohnen Nomine Ole Faddre: Amund Eliasen Ohnen, Lars Amundsen ibid. Christen Jonsen ibid. Berete Niels D. ibid., Jngebor Colbents D. Ohnen.Er det nokon som veit kvar denne staden låg ?Anne Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Huse

Hei BeritNei, det kan det ikkje vere, ettersom det skulle høyre til Borgund Prestegjeld. Sande ligg ein god del lenger sør.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kan ikke dette bety at Ole Pedersen bor på Kobbervig i Sande,men er fra Borgund Prestegjeld?Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Huse

Ein kan vel nesten ikkje utelate noko løysing. Det mest nærliggande er om det finst ein stad i Borgund Prestegjeld som er blitt kalla Kobbervig. Noko gardsnamn i Borgund er det vel ikkje.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei AnneJeg har en dame som er født på Kaabervig i 1684. I følge en gammel slekstgransker her i byen skal det være en plass på Skodje. Har prøvd å finne det i Skodje bøkene men uten hell så langt. Han husket ikke hvilken gård det sto under, men min dame skal være nevnt der sa han. Så jeg tror du skal lete i det området, det kom vel muligens under Borgund en gang i tiden.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

I bygdeboka _Borgund og Giske_ under garden Spjelkavikneset er det eit bruk 'Myrvoll – Kobbevik', med brukarfolk frå 1795 iflg. ei registrering av brukarane i denne bygdeboka vi har laga i samband med Sulasoga. Eg har dessverre ikkje boka tilgjengeleg, men ingen av brukarane ser ut til å ha nokon tilknyting til personen nemnt i innlegg 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Anda

I Bygdebok for Skodje, band 1 av Louis Giske finner jeg under g.nr 4, Nonsvik et bruk nr 5. Koparviken og et br.nr 9 Koparhaugen. I den generelle teksten om Nonsvik er det nevnt at plassebruket Koppervik hørte under gården og utenfor denne vika ligger de to Kopperholmene. Videre står det i bygdeboka om husmannsplassen Koppervik under Nonsvik '....at kona til den kjende stotarkongen; Aleksander, kom frå Kopparvik. Namnet hennar var Kari Olsdtr. Ein Ole Persen Honningdalsvik f. ca 1640-1722 kan vere far hennar. Mogeleg at han og budde i Kopparvik'. Skodje var anneks under Borgund til 1858.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei ToreTakk for opplysningen, det var de folkene jeg så etter. Men dette er vel ca. 100 år tidligere enn de folkene som Anne lurer på. Jeg kan ikke se at de hun leter etter er nevnt i Bygdeboken for Skodje under Kopparvik. Men det var ikke mye skrevet fra den plassen heller, den var jo også liten slik det ser ut, og heller ikke så mange som er nevnt der.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Ingmar Kolstad

Hei. Leter i samme området etter en Ingeborg Pedersdatter.Finner foreldre Peder Larsen og Anne Ingebrigtsdatter ved dåp i 1770. Begge foreldre dør i 1790-årene.Deres bosted er da Kipperviken.En Ingeborg Pedersdatter dør den 29.07.1816, og bostedet er Koppervik, (Borgund 1816-1939).Er dette samme familie, og er Kipperviken og Kopperviken samme plass?Mvh. Alf Kolstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Alf Ingmar.Koppervik vet jeg ikke om noen andre steder her i området enn som den husmannsplassen under gården Nonsvik i Skodje. De som er nevnt under Koppervik i Skodje er i tidsrommet 1627 til 1795. Det står ikke hva som skjedde med den plassen når siste brukeren dør, han het Mons Rasmussen Vigenes og var gift med Maria Olsdatter Nonsvig, som da var født på gården plassen lå under.Under bøkene for Borgund på gården Kiperberg og Kipervik finner jeg heller ikke de personene du nevner innført i boken. Men de bøkene er dårlig og nevner kun brukerne av gården, far og mor, barna er ikke nevnt om ikke det var sønnen som ble neste bruker, da er han tatt med.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Då Ingeborg Pedersdatter blei fødd budde foreldra i Kippervika i Ålesund; dei flytta noke seinare, trulig til Bakken på Aspøya i Ålesund.Faren, Peder Larssen, ser ut til å ha vore fra Furholmen i Borgund, mora, Anne Ingebrigtsdatter, ser ut til å ha vore fra Bakken, datter av Ingebrigt Anderssen Bakken, og Synneve Hansdatter.Ingeborg hadde mange søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Ingmar Kolstad

Jeg må søke litt til etter formor Ingeborg Pedersdatter,på Sunnmøre .Hun døde i Bergen i 1835, 64 år gammel.Jeg har funnet Ingeborg fra Kipperviken, og en Ingeborg fra Åset i Skodje med far Peder Iversen. Begge er født i tidsrommet 1770-71.Er der noen oversikt over hvem som flyttet til Bergen rundt år 1800, fra Sunnmøre?Mvh. AIK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Huse

Først takk for all hjelp så langt.I avskriftene av kyrkjebøkene for Borgund som ligg på nettet finn eg:12.10. 1764 har Peder Larsen Fureholm eit barn Ole til dåpen. 22.7. 1770 har Peder Larsen Ålesund eit barn Ingeborg til dåpen.Ut frå det du Bjørn skriv i innlegg nr. 13 er dette mest truleg same person.Kvar ligg Furholmen ? Kan dette ha noko med Kobbervig å gjere ?Elles til Alf Ingmar: I 1801- tellinga er der også: Ingeborg Pedersdt. på Birkevoll. I følge Vatneboka er ho frå Osgoten i Vatne som då høyrde til Borgund prestegjeld.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marianne Sulesund

Furholmen ligger i østlige del av nåværende Ålesund, dengang i 1790 var alt Borgund. Relativt langt innover fra Ålesund sentrum. (Det var langt på landet i min barndom.)Kobberviken (om det var ved Nonsvik) i Skodje, ikke så veldig langt østafor Furholm, på Glomset, (2 - 3 timers roing mellom disse i de dager). Tilhørte samme kirke, rodde samme strekningen for å komme dit.Kipervigen (Kipervikgt./torget idag) er i Ålesund sentrum. Bakkene i Ålesund på østsiden, men i sentrum av byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hm, nå fant jeg på Gule sider kart en vik i Skodje som het Kobbevika, den ligger midt melleom Utvika og Innvika, altså mot Ellingsøyfjorden. Der er ingen boplass i dag, men kan jo ha vært et bruk under Utvika eller Digernes. Men det er altså Kobbevika ikke Kobbervika. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.