Gå til innhold
Arkivverket

[#57415] Hvem var Peder Christens. Leland g. 1744 med Anne Torsd. Sund? (Leirfjord)


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg begynner med en lenke til datteren Randi Pedersdatter på Lading i 1801:LenkeEnken Randi Pedersdatter Lading ble 1781 gift med Nils Larsen Justad. Hennes første ekteskap 1769: Peder Andersen Lading og Pigen Randi Pedersdatter Leland (ved kopulasjonen var hennes bosted Leeren).Randi (Ranni)ble døpt Dom 13 Trin 1749 og faren oppgis å være Peder Christensen Leland. Peder Christensen og Anne Torsdatter hadde en sønn Thor Christian f. 1751 og en datter Beritte Kierstine født 1756. Det er hva jeg til nå har funnet.PEDER CHRISTENSEN LELAND klarer jeg ikke komme videre med, verken ut fra faddere på barna eller manntallet 1701 for Vefsn.Er det noen der ute som kunne sette meg på glid?Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Peder Christensen (ca 1712-1775) var sønn av Christen Hansen, sier min kilde. Det er ikke sikkert han har kommet med i manntallet for Vefsn.Anne Thorsdatter (1713-88) og Peder hadde følgende avkom: Christianna (1745-1804), Karen Tanche (1746-1830), Randi (1749-1838), Thor Christian (1751-d.før 1775), Elling (ca 1754-88), Beritte Kierstine (1756-88).Kilde: 'Jekteskipperen Thomas på Sund' av Gerd Karin Lysholm.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Der var skifte etter Peder Christensen i 1775, Leland Alstahaug! og Anne Tanche Torsdatter på Leland, Alstahaug i 1788. (Skifte avskrift av Svein Edvardsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for all nyttig informasjon fra dere begge. Jeg må visst skaffe meg et par av de kildene dere nå oppgir. Hittil har jeg for det meste sittet over kirkebøkene, men - Eva - for denne periode blir det Vefsn. Alle gårdene jeg har jobbet med, er blant dem som før ca 1767 sognet til Vefsn.Geir, jeg må si jeg har brukt flittig din avskrift av manntallet 1701 for Vefsn. Den eneste Christen Hansen jeg finner der er 50 år og oppsitter på Hundalsvattne.Igjen tusen takk.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Hvis du tenker å anskaffe skifteavskriftene til Svein Edvardsen, må du være klar over at bøkene følger inndelingen i 1886. 'Skifter fra Alstahaug/Stamnes' består av fire bøker, den første dekker perioden 1686-1780.Når det gjelder Lysholms bok, tror jeg du må kontakte forfatteren direkte. (På Alrunen Antikvariat i Mosjøen er de utsolgt.)Jeg tror Christen Hansen på Hundålvatnet er en anelse for gammel. De sønnene som nevnes hos ham i 1701 er født mye tidligere. Jeg tror derfor at Peders far kan ha hatt tilhold utenfor Vefsn. Jeg finner forøvrig ingen Christen Hansen som døper barn i Vefsn i årene etter 1712.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det var viktig informasjon du ga meg om at bøkene følger matrikkelen 1886. På DIS-Norges genealogiske ressurser under Leirfjord/skifter er det en bok av Svein Edvardsen Alstahaug/Stamnes 1780-1810 inkl. Leirfjord 1686-1780. Jeg får sjekke opp dette i morgen og sende en mail til S. E.Så får jeg slå meg til ro med når det gjelder Christen Hansen og legge ham på is inntil videre:-)Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.