Gå til innhold
Arkivverket

[#57423] Barn av Ole Halvorsen Gikling f. 1829 og Marit Guttormsdtr.f. 1830 i Sunndal


Gjest wenche farstad
 Del

Recommended Posts

Gjest wenche farstad

HeisannPrøver å finne spor etter 3 av min oldefars søsken som er som forduftet.. Har også hatt etterlysning på DIS om samme tema, men har ikke kommet noe lenger der hellerLenkeDe jeg søker er: Guro f. 1855, i Sunndalsboka bind II står det at hun er utflyttet til Kr.Sund omkring 1882, men finner henne ingen steder der.Nils f. 1861, han skal visstnok ha vært en tur i Amerika, men kommet hjem igjen. Ved søk på Ancestry, finner jeg en Nels Gikling i Wisconsin i 1892-1893, men har ikke greid å finne noenting etter dette.Oline f. 1868, henne har jeg ingen andre opplysninger om, annet enn at hun er konfirmert i 1884 i Sunndal.Hadde vært kjekt om noen kunne sitte med evt. opplysninger om noen av disse 3, det er de siste av en søskenflokk på 14 jeg mangler 'historien' til.Mvh WencheF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Hei Wenche. Vil berre gjere deg merksam på dåpen til ei uektefødd Maria i Romfo i Sunndalen i 1882 (nr. 10): Lenke Mor: Guro Olsdotter Gikling.Helsing Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Hei Knut.Takk for svar:-)Har sett på denne Maria, men finner henne ikke igjen i FT 1900, men som sagt så finner jeg heller ikke Guro der, så...Som far til Maria mener jeg det står Ole Henriksen Sundalsøren, og jeg finner en med navnet i 1865-tellingen. Han er da 48 år, og poståpner. Siden kirkebøkene for Sunndal er tildels mangelfulle for et gitt tidsrom, har jeg heller ikke funnet henne konfirmert. Men, som jeg skrev, iflg. Sunndalsboka bind II, flyttet Guro til Kr.Sund omkring 1882, så kanskje Maria ble konfirmert der?Jeg får lete videre:-) Mvh WencheF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Retter litt på meg selv her:-)Som far til Maria står det Ole Eriksen Sundalsøren, og bopel Amerika. Mener også det står fisker?I Sunndalsboka bind III, står det under huseiere på Sunndalsøra ca. 1860-1915 en Ole Eriksen. Iflg. boka er de som ikke er avmerket med egen stilling, fiskere.Tenker litt høyt nå, og håper at noen andre kan bidra i tankegangen:-)WencheF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Ja, den siste tydinga di er korrekt. Det er nok Ole Eriksson som utvandrar her: Lenke Eg trur foreldra hans var strandsitjarane Erik Olsson og Johanne Kristoffersdotter på Sunndalsøra (desse er omtala i Sunndalsboka bind 3 s. 347-348). Dei to hadde nemnleg ein son Ole, men som rett nok ikkje var f. 1854, men 1853. (Han er ikkje nemnt i Sunndalsboka.) At Ole Eriksson har namnet Holten ved utvandringa, kan skuldast at mor hans kom frå ein plass under Holten (Holtan) i Viromdalen. Elles er Holten også eit plassnamn på Sunndalsøra.Helsing Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Hei KnutSom alltid en kilde til Sunndals-befolkninga:-)Har sittet med alle Sunndalsbøkene i dag, men den Ole som du nevnte fantes som sagt ikke.. Beklageligvis har jeg ikke boka di her nå, men den skal snart i hus igjen:-))Ved Maria`s konfirmasjon, står det at hun er vaksinert av Ingeborg Gjøra. Ingeborg og mannen Erik Endresen hadde også en sønn Ole Eriksen f. 1858, konf. i 1874. Iflg. bind I dro denne Ole til Jemtland i Sverige i 1888 hvor han ble urmaker.Tror nok at en av disse to var Maria`s far, mest sannsynlig førstnevnte, hvis da ikke sistnevnte var en 'snartur i Junaiten' da Maria ble født...Jeg får fortsette å lete, skal bl.a ta meg en runde på ancestry og lete der. Rart at det ikke skal finnes spor etter både Guro og datteren Maria. Men, det er nok jeg som ikke har leita godt nok...mvh WencheF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Wenche Farstad

HeisannTar fram denne igjen jeg, i håp om at noen kan komme med 'ferske' tips:-)Har nå gått igjennom døde i kirkebøkene for Kr.Sund, fram til og med 1900, men finner ingen som passer med 'min' Maria. Finner heller ingen som passer i emigrasjonslistene, har søkt etter henne på ancestry, men damen(e) er som sunket i jorden!Kanskje er det jeg som ikke leter godt nok, hva vet jeg. Har også blitt opplyst at hverken Guro eller Maria bodde i Kr.Sund ved FT i 1885, så enten bodde de da fremdeles i Sunndal, eller de var en annen plass.Er det noen som kan hjelpe, eller komme med et par stall-tips, så blir jeg meget glad!!:-)Mvh WencheF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.