Gå til innhold
Arkivverket

[#57424] Daniel Jensen f 1670, d Gratangen, Brüghman-etterkommer


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Ann-Mary! Så vidt jeg kan se er det ikke så lett å få kontrollert disse opplysningene i kirkebøkene fordi de starter senere.Daniel Jensen var født i Trondheim av handelsborger Jens Danielsen og Ermegaard Hieronymusdatter Brüghman d 1679.Hjelper det noe for oppslaget at jeg skriver *Tore Meyer: Astafjord Bygdebok 1992*?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Astafjord bygdebok nr 9329:Gift 1707. Det er bare Erik 1710-1774 som er oppført som barn av ekteparet. Født på Grøsnes store. Han giftet seg med Synnøve Jørgensdatter 1713-1780.Etterkommere oppført på nr 5145. De har 6 barn. Nr 9328: Anne var først gift ca 1694 med Erik Johnsen 1654-1706. Barn: 1 Åshild 1700-1756.Ekteskap er nr 6861. Hun har 4 barn. 2 John 1710-1779 (4 år etter faren døde ?).Ekteskap til John er nr 5187. Han har 3 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hjertelig takk, Agnar! Synd ingen fler barn er oppført. :-( Jeg hadde store forventninger. Men jeg har fått svar på spørsmålet mitt og det er i alle fall bra.Kanskje finnes det bøker for Stokmarknes som kan gi meg svar på handelsmann Hieronymus Danielsen Brüghmanns opphav ... Der er han i (også i kirkebøkene) fra 1757.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Lenke til et tema om handelsmannen her på DA LenkeMen det er altså foreldrene jeg også er interessert i. Etterslekten er godt dokumentert. Helst noe håndfast fra primærkilder. Skifteregisteret fra Troms, digitalisert, har dessverre ingen Daniel Jensen død 1725 på Grøsnes i Gratangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Hei Vigdis ! Du må låne Astafjord bygdebok Gratangen 1. På side 475-477 kan du lese endel om Daniel, Anne og sønnen Erik. Bl. a.om Daniel : 'I et brått og forrykende uvær utafor Torsken drukna han og mange andre'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Oi, Agnar dette høres fristende ut, fyndig og dramatisk! Men er det ikke litt påfallende at han bare er oppført med ett barn, da? Jeg skulle så gjerne fått plassert Hieronymus Danielsen, handelsmannen på Stokmrknes, i denne familien! Daniel Jensen er jo barn av Ermegaard Hieronymusdatter Brüghmann og Jens Danielsen med tilknytning til Trondheim. Så her stemmer alle navn og sted. Fødselsåret til Hieronymus stemmer også bra inn. Han ble gravlagt 1801 Hadsel. Hans ene datter heter Anna i likhet med det som kan ha vært moren Anna Moddy på Grøsnes.Så var det det manglende skiftet på Grøsnes. Hvis det digitaliserte skifteregisteret er basert på kortsamlinger fra Statsarkivet og disse kortene er like mangelfulle som dem i Oslo, kan det likevel finnes skifteopplysninger etter Daniel Jensen i protokollene! Men nesten umulig for meg å oppsøke Statsarkivet i Tromsø. Det spørs om de svarer på henvendelser om bistand, da.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Statsarkivet i Tromsø har gitt beskjed om at de ikke har noe skifte etter ham. Jeg håper de har åpnet protokollene og at det ikke bare er ut fra registerkortene. Hvis ikke, kan det være noe i Trondheim, tro? Fant på en privat webside skifter fra Senja fogderi derfra.Litt om far til Daniel Jensen, [url="http://www.nose.dk/Norge/samson.html#10>http://www.nose.dk/Norge/samson.html#10*Jens Danielsen Død omkring 1690, Trondhjem. Søn af Daniel Rasmussen og Maren Jensdatter. Stilling: Handelsborger. Skeppare, bodde på borgleie i Laukvik i Senja fogderi som han sålde 1678 till sin svärson Laurits Hansen Alderup, ägde vånegård nr 9 «Danielsgård» i Trondheim som han pantsatte 1675 till sin svärson Johan Thulin*Norsk historisk leksikon: *BORGERLEIER el. kremmerleier var i Nordland og Troms steder der privilegerte byborgere fra Bergen og Trondheim drev handel, oftest på bygslet jord. B. var regnet som privilegerte når retten til å sitte der var så etablert at den kunne overdras uavhengig av tillatelse fra jordeieren. Jf. utligger, tremånedersborger, bergensborger, trondhjemsborgere.*Videre fra samme leksikonet: *TRONDHJEMS-BORGERE drev handel i Nord-Norge fra borgerleier (s.d.) både som utliggere (s.d.) og tremånedersborgere (s.d.) T. ble særlig tallrike utover 1600-tallet, og erstattet fra ca. 1700 helt Bergens-borgerne (s.d.). T. drev lite utredning og kredittgivning. De førte nordover mye jernvarer (fra Sverige), ellers brennevin og all slags kram, mens de nordpå overtok særlig fetevarer, skinnvarer, tørrsei osv. Etter 1840 tok t.s. handel på Nord-Norge slutt.* Det siste skyldtes bl.a Bodøs kjøpstadsrettigheter 1816.*NORDLANDSHANDEL (samme kilde) ... foregikk stort sett ved disse former: 1. stevnehandel på Bergen. 2. handel i Nord-Norge av byborgere fra Bergen og Trondheim. 3. handel i Nord-Norge av fastboende handelsmenn uten borgerskap (se knape og gjestgiver).*Jens Danielsen var nok en slik trondhjemsborger på Laukvik, Senja. Sønnen Daniel Jensen begynte kanskje som dette, men bodde også på gården Grøsnes i Gratangen. Han er kjent som skipper.Hvorvidt Hieronimus Danielsen Brüghman på Stokmarken i Hadsel, Vesterålen hadde handelsbrev fra Trondheim bør undersøkes. Arkivliste finnes bl.a her http://www.vigerust.net/by/trondhjemkilder_ra.html Det er mye om Hieronimus Danielsen Brüghman her LenkeFoto fra Laukvik, Senja 1923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Daniel Jensens foreldre var altså Jens Danielsen og Ermegaard Hieronimusdatter Brüghman. Deres barn:Anne Jensdatter, Elsebe Jensdatter, Boel Jensdatter, Hieronimus Jensen, Ellen Jensdatter, Gidsken Jensdatter, Daniel Jensen, Ermegaard JensdatterAndre faktorer som knytter båndene mellom Daniel Jensen i Gratangen og Hieronimus Danielsen Brüghman i Hadsel:Datter av Ermegaard Jensdatter - Ermegaard Caspersdatter, Daniel Jensens niese, gifter seg med Offer Abrahamsen Lochert fra Bø i Vesterålen. Offer er bror til Marcus Abrahamsen Lochert som var Hieronimus Danielsen Brüghmans hustru Maren Mogensdatters første mann. Her har vi kusine Ermegaard og fetter? Hieronimus som giftes inn i samme slekt.Karen Offersdtr, datteren til Ermegaard Casperdtr, gifter seg med Erich Mogensen. Han er bror til Maren Mogensdtr. Nok et slektsbånd?Kilder: nose.dk, vestraat.net og nermo.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har fått endret overskriften fra: *Daniel Jensen f ca 1670, død Gratangen Troms*. Tenkte det var greit at Brüghman-navnet kom fram. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.