Gå til innhold
Arkivverket

[#57429] Kris Kristofferson i Store studio - norske aner?


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Har nettopp sett på Store studio i TV hvor Kris Kristoffersen var gjest. Siden han bruker K og ikke Ch i både for-og etternavn undres jeg på om han kan stamme fra Norge. Er det noen 'der ute' som vet noe om den sympatiske fyren?Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I et intervju i Dagbladet i dag uttaler Kris Kristofferson at begge bestefedrene hans var offiserer, den ene i den amerikanske hæren og den andre i den svenske hæren. Det må da bety at Kris er enten halv eller kvart svensk, (dessverre) ikke norsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Tror han han svenske aner ja.Kraigher Kristofferson, født 22 Juni 1936 i Brownsville, Texas, av foreldre Henry Christoph Kristofferson og Mary Ann Ashbrook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det er Kris' far som har svenske foreldre.Henry Christoph er sønn av Lars Kristofferson født 1879 i Sverige og Elin Karolina Johansson født 1876 i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk igjen, så lærte jeg noe i kveld også.Min gamle lærer sa til meg at jeg skulle være nysgjerrig, jeg har levd etter det og det har jeg jammen hatt både nytte og glede av.Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Ruth!Fant vielsen til Lars Kristofferson og Elin Karoline Johannsson.De giftete seg 8 okt 1903 i Skaraborg,Sverige: LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Starter tirsdagen med å takke for interessen for Kris. Vi kan da gi vår søta bror æren for opphavet til sangeren eller country-stjernen. I dette forum kommer det svar på det meste!Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg lurte og på denne Kris, fordi ein slektning Kris Kristoffersom drog til Amerika i 1870, saman med foreldre og 4 søsken. Men dei brukar muligens gardsnamnet, Markhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei Marie.Ser man det, kanskje vi ikke skal utelukke norske aner likevel. Den svenske avstamningen ser sannsynlig ut når det gjelder årstall og alder, men er det sikkert at Kraigher er den samme som Kris?Mvh. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vel, jeg har nå ment at Kris hadde svenske aner. Leitet litt på svenske sider, og fant dette; et intervju med Kris gjort av Pierre Hellqvist i 2004:'- Det ska bli kul att spela i Sverige, mina förfäder kommer ju därifrån, säger han med sin karaktäristiskt slöa, ja, nästan sluddriga texasdialekt. Jag har inte varit där sedan vi turnerade med Highwaymen - du vet, Johnny Cash, Waylon och Willie - någon gång i mitten av nittiotalet.'' Jag kommer ju från en militärfamilj; min farfar i Sverige jobbade inom armén och min pappa inom flygvapnet.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Frå Wikipedia: Kristofferson was the oldest of three children born to Air Force General Henry Kristofferson and Mary Ann Kristofferson. Born in 1936, he was followed in 1938 by sister Karen Kristofferson Kirschenbauer and in 1943 by brother Kraigher Kristofferson.Altså Kraigher var ein yngre bror!Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'Famous Swedish Americans and their Ancestors' Av: Bo Lindwall (redaktör) Utgiven av Sveriges Släktforskarförbund. Tryckt 1996. 284 sidor.Fra omtalen: 'Boken presenterar antavlor för de svenska förfäderna till 24 kända svenskamerikaner som filmstjärnorna Greta Garbo, Gloria Swanson, Melanie Griffith, Signe Hasso och Ann-Margret, astronauten 'Buzz' Aldrin, sångaren Kris Kristofferson, atlantflygaren Charles Lindbergh, science fictionförfattaren Ray Bradbury och uppfinnaren John Ericsson. De övriga är Carl David Anderson, Candice Bergen, Curtis Carlson, Mamie Eisenhower, Bud Grace, Tuve Hasselquist, Susan Hayward, Joe Hill, John Albert Johnson, Warner Oland, William Rehnquist, Carl Sandburg, Glenn Seaburg och Eric Wickman.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Nei, då er eg nok ikkje i slekt med Kristoffer Kristofferson likevel!Eg få leita etter 'min' Kristoffer Kristofferson ved eit seinare høve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.