Gå til innhold
Arkivverket

[#57431] Offiserer 1700: Ørneberg, Sverdrup, Helmen, Holst fra Gran til Modum og Løten?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Min 7x tippoldefar Carl Jönsson Örneberg (1655-1740) av svenska adliga ätten nr. 978, fikk med sin kone Catharina Blanckenfjell 4 barn som vokste opp. Deriblant:* en datter - Charlotta Örneberg f. ca. 1680 som ble gift i Norge (med ukjent ektemann). Som enke dro hjem til Sverige. Død 1759.* en sønn - min 6x tippoldefar, Axel Julius Örneberg f. 1686, løyntnant (dro altså ikke til Norge). Død 1762.* en sønn - Gustav Adolf f. 1684. Han tror jeg var litt av en type, og det hadde vært fint å finne ut mer om ham. Om Gustav Adolf Örneberg skriver Älgenstierna i 'Svenska Adelns Ättartavlor':Gustav Adolf Örneberg f. 1684 i Småland var voluntär ved Åbo tremänningsskadron i 1704, og ble kvartermester der samme år. Han ble kornett ved Åbo läns kavalleriregiment i 1717 og løyntnant samme sted i 1718. Ryttmesters avskjed i 1721. I 1722 hevet han ekteskapsløftet til Magaretha Sälgström (1703-1779). Han reiste i 1727 til Amerika 'och avhördes ej vidare.'Å heve et ekteskapsløfte i 1722 var neppe småtterier. Men reiste han virkelig til Amerika i 1727? Jeg er ikke så sikker på det....På Modum i Norge (av alle steder) finner vi i Heggen kirke 18. mai 1724 en vielse som tydeligvis hastet: Det er nemlig trolovelse og vielse på samme dag etter kongelig bevilling mellom Gustav Ørneberg og frue Sophia Sverdrup. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8494&idx_id=8494&uid=ny&idx_side=-251>Lenke At det hastet, er ikke undelig for to måneder etter vielsen er det barnedåp. Jeg finner følgende barn døpt på Modum:*Rittmester Ørnebergs sønn - Sebastian (oppkalt etter Sophia Sverdrups første ektemann?)- døpes i Heggen 21. juli 1724 - Lenke (En Bastian Helm Ørneberg f. ca, 1725 dør i følge IGI (på ukjent sted?) 28. mai 1748. Lenke*Rittmester Gustav Ørnebergs datter Catharina Charlotte (oppkalt etter farmor og farsøster?) døpes i Heggen kirke på Modum 19. sept 1725.Lenke (Procurator Harder Holst vies til jomfru Catharina Charlotte Ørneberg på Løten den 14 nov 1757. Dette er vel henne? Lenke*Rittmester Ørnebergs sønn Nicolai døpes i Heggen kirke på Modum 17. mai 1728. Lenke (Barnet dør etter 14 dager. Gravlagt 8. jun 1728 i Heggen.) Lenke--Sophie Nilsdatter Sverdrup ble i følge IGI født 1683 på Gran i Oppland og døde 1762. Hun ble visst gift på Gran 15 okt 1711 med Bastian Helmen - LenkeDette ekteparet ser vi ut til å finne igjen i skifteprotokollen i Modum:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

HeiJa, i følge Arnt Ruud: Modums Historie bind 5 (1969) s 215 var det kaptein Bastian Helms enke Sophie Sverdrup som giftet seg med rittmester Gustav Ørenberg (!) i 1724.Sofie var først gift med Ritmester Johan Georg Treubler som døde på Hadeland i 1709. Gift igjen 15.10 1711 med Bastian Christensen Helm (Helmen i Gran). De bodde på Molstad i Gran, jeg har funnet 6 barn døpt i Gran 1711-1717.Det står mer om Sofie og Ørneberg i Modums historie bind 1 s 75 og s 250, der det også anføres at han reiste til Amerika mm. Der angis også at Sofie døde i Fron omkring 1762, blind og i ensomhet. Sønnen Sebastian døde i 1748.Men barna hun hadde med Helm nevnes ikke der. Et par av sønnene er kort omtalt i Olai Ovenstads militærbiografier. Jeg kan ikke se at Ørneberg er omtalt der. Han var krigsfange i Norge.Hilsen Per Jacob Desserud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Per Jacob! Tusen takk! Dette hjalp jo en hel del!Står det noe mer rundt det at Ørneberg var krigsfange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

I en beskrivelse om sin delatgelse i den Store nordiske krig skriver kaptein Johan Wilhelm Klüver følgende:'Den 2den December tog Lieutenant Mentzonie, af det aggershusiske Regiments 2den Bataillon en svensk Lieutenant Ørneberg med 3 Ryttere fangne, en af dem blev skudt udi Halsen, da han ei straks vilde give sig. De bleve indbragte til Tronhiem, og vel medhandlede.'(kilde: “Et Øievidnes Beskrivelse over den svenske Armées Tog under Generallieutenant Armfelts Commando, som indfaldt ved Steene Skandse udi Tronhiems Stift, den 12 September 1718. Af en Deltager, , Kaptein Johan Wilhelm Klüver, i ”Ny Minerva, II s. 19-73 København 1806. Dette var i Trøndelag i desember 1718. Ørnebergs regiment, Åbo läns kavalleriregiment, var en del av styrken under general Armfeldt som invaderte Trøndelag, og som gikk til grunne på Tydalsfjellet. Det slapp Ørneberg, som satt i norsk krigsfangenskap. De svenske krigsfangene ble deretter utvekslet med norske og danske etter våpensstillstanden i 1719. Fra Norge ble ca. 1700 svenske fanger sendt hjem, 1300 kom motsatt vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tusen takk, Ola! Brillefint!Da skulle det vært spennende å vite om amerikafarerens datter, Catharina Charlotta Örneberg fikk barn med sin ektemann procutator Harder Holst (som giftet seg på Løten 14 nov 1757).....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.