Gå til innhold
Arkivverket

[#57440] hjelp til tyding


Gjest inger-marie næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest inger-marie næsset

Kan noen hjelpe meg å tyde navn på foreldrene til Ole Pedersen og Aase Maria BerntsdatterLenke Dette er mine tipp-tipp-tipp oldeforeldre derfor er jeg interessert i å få vite mest mulig om disse. Stedsnavnene er derfor av veldig stor interesse for meg. Håper på hjelp!! mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger-marie næsset

Tusen takk for hjelpen! Har brukt formiddagen etter å lete etter Ole og Aase Maria for å finne ut når de ble født men så langt har jeg ikke lyktes. Jeg trodde jeg skulle kunne finne dem i Porsgrunn men det ser ikke slik ut. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger-marie næsset

Tusen takk for hjelpen! Har brukt formiddagen etter å lete etter Ole og Aase Maria for å finne ut når de ble født men så langt har jeg ikke lyktes. Jeg trodde jeg skulle kunne finne dem i Porsgrunn men det ser ikke slik ut. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

DEN Aase Marie finner du her: Telemark fylke, Bamble i Bamble, Ministerialbok nr. 3 /1 (1814-1834), Fødte og døpte 1820, side 35-36. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7833&idx_id=7833&uid=ny&idx_side=-21>Lenke nummer 19 høyre side.Det KAN være din Aase Marie, forutsatt at presten ved vielsen skrev svigerfarens etternavn også på Aase Maries far slik at det ble Halvorsen isteden for Simonsen. Herre er oppgitt som hennes fødested i vielsen, det lå under Østre Porsgrunn kirke fra 1746-1846, men tilhørte både før og etter Bamble kirke.Her er faren Bernt Simonsen 7 år gammel bosatt på Bagerovnen i FT1801 Lenke , men Bagerovnen er ikke akkurat i nærheten av Herre såvidt jeg kan se av kartet...Når det gjelder Ole Pedersen lurer jeg på om dette er faren hans på gården Tørnes i Drangedal Lenke . Første datteren Anne Lenkeog andre datter åse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger-marie næsset

Nå gjenstår det bare et problem for meg - det å finne Ole som barn av Peder Halvorsen i Drangedal. Dersom noen vet hvordan jeg kan gå frem for å finne ham så ville jeg blitt utrolig glad. mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg har prøvd å lete... FS oppgir to barn til av Peder Halvorsen og Claudine Marcusdatter, tilsammen fire 1. AASE PEDERSEN - International Genealogical Index. Gender: Female, Christening: 11 JAN 1801 Drangedal, Telemark, Norway2. ANNE PEDERSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 24 MAR 1799 Drangedal, Telemark, Norway3. JOHANNE MARIE PEDERSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 30 SEP 1810 Drangedal, Telemark, Norway4. MARI PEDERSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 20 JAN 1805 Drangedal, Telemark, NorwayMen så er det stopp. Og i skifteregisteret for Bamble [url="http://www.rhd.uit.no/skifter/skifter.aspx>http://www.rhd.uit.no/skifter/skifter.aspx fant jeg tegn til at Claudine døde302b 26.01. 1838 Claudine Marchusd. Afgagne Peder Halvors. Søndre Tørnes Drangedahls Pr.Hun dør her i 1837 nederst til høyre som 60 år gammel 'kone' (altså ikke 'enke'): LenkeDa er det litt rart at Ole Pedersen ikke er å finne hverken som født eller konfirmert i kirkeboka for Drangedal? Jeg begynner å tvile på at det er rette mann... Kanskje noen har tilgang til en bygdebok for Drangedal som kan gi tips om Tørnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

På den annen side står det jo ved giftermålet at Ole Pedersen er født i Herre, og da er Østre Porsgrunn riktig sted å lete. Her er en uekte sønn Ole Pedersen, sønn av Peder Halvorsen i 1816 Lenke (venstre øverst). Her står det ikke noe med Tørnes riktignok...K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger-marie næsset

Tusen hjertelig takk! Du er fantastisk flink til å finne mennesker. Det som er helt sikkert er vel at Ole er sønn til Peder Halvorsen. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk, Inger-Marie! Jeg synes det er morsomt, vet du... :-)Og her fant jeg Ole Pedersen Tørness konfirmert i Porsgrunn i 1831 - og da er faren oppgitt som Bonde(?) Peder Halvorsen Tørnes og moren som Pige Elisabeth Sørensdatter Lenke (nr 4 på siden). Om hans 'Kristendomskundskab og flid m.m.' står det 'Ligesaa' hvilket henviser til påskriften for gutten over: 'Beskedne(?) Evner og Kristendomskundskab, Høyst Flittig og sædelig' (ikke helt lett å tyde, men basert på kvalifisert gjetting).Tror nok det kan tyde på at dette er rette gutten!K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger-marie næsset

Denne Ole du finner her er jo sønn til de du viste til i innlegg 14. Dette er jo helt fantastisk. Nå blir det spennende å se om det går å finne hvor denne Peder Halvorsen og Elisabeth Sørensdatter kommer fra. En kan vel ikke tro at det er Peder fra Drangedal som er opphavet til Ole. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn hegna

Det er vel ikke sikkert du noen gang får vite om det er samme...? Peder Halvorsen er beskrevet som 'arbeidsmand ved Herre' ved Oles dåp og som 'Bonde' med stedsnavnet Tørnes S knyttet til seg ved Oles konfirmasjon. Og det var ved Søndre Tørnes Peder Halvorsen fra Drangedal bodde på, så... Han kan ha hatt arbeid i Herre i februar 1816 og blitt far mens han var bortreist kanskje? Jeg funderte på om faddere ved dåp til Ole og Aase Maries barn kunne gi noen spor, men så oppdaget jeg at de flyttet til Risørtraktene, og da er det vel ikke sannsynlig at faddere med tilknytning til farens slekt reiste så langt. Har du sjekket det?Her er Ole og familien i Risør: LenkeK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger-marie næsset

Jeg vet at Marie Olsdatter ble født i Søndeled i 1852. Foreldrene må derfor ha flyttet fra Bamble før den tid. Nå skal jeg forsøke å finne Anders Olsen og hans fødested.Tusen takk for hjelpen nok en gang!!Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger-marie næsset

Etter iherdig leting har jeg nå funnet at barna til Ole og Aase Maria er født i Søndeled. Elisabeth som den første er født i 1840 og tilslutt Anne Sophie født i 1861. Marie Olsdatter som ble født i 1852 er min tipp oldemor derfor er det enormt spennende nå som jeg finner stadig flere aner. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Lykke til videre i letingen!Vet ikke om du har prøvd det, men noen ganger kan man ha flaks og finne hele barneflokker registrert på Familysearch. Ved å gjøre foreldresøk - BARE skrive inn fullt navn på foreldrene og ingenting annet - ramler de av og til ut. Prøv for eksempel Ole Pedersen og Aase Maria Berntsdatter som mother og father på denne siden LenkeSå skal det sies at opplysningene på FS alltid skal tas med en klype salt og sjekkes mot originalkildene!K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Holvik

Til Inger-Marie Næsset:Kan du sende en e-post til digitalarkivet@arkivverket.no for å bekrefte din e-postadresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger-marie næsset

Er det noe galt siden jeg må sende mailadresse til digitalarkivet?Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.