Gå til innhold
Arkivverket

[#57442] US folketellinger


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Marilla Schenk har hjulpet meg med å finne opplysning om en obit og jeg håper at noen kan hjelpe meg ytterligere ? Det er Marie Sæther f 1860 i Heidal, da Vågå. Hun utvandret i 1888 med datteren Kari Ols som var født i 1885, så 1900-tellingen er særlig interessant. I obiten fremkommer også etternavnet Reitan. Aktuelt vil være LaCrosse county i WI. Hun bodde der i Bangor, hvis det er rett person. Far til Kari var forøvrig Ole Olsen Rønningen f 1854 og som utvandret i 1887 med bestemmelsessted Menomnie, WI, men jeg tror vi kan se bort fra han. På forhånd takk, hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Anbefaler deg å legge ut obituary her, slik at vi selv kan lese hva som står der.Også fødselsdato på de personene som du vil vi skal finne. Samt navn på foreldre.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Takk for svar. Har ikke obituary's innhold kun en henvisning til den (index). Marie var født 7. mai 1860 og Kari var født 18. september 1885. Hilsen Helge H. De gikk ombord i emigrantskipet 13. september 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Nei, det er en henvisning til en obituary som stod i LaCrosse Tribune 11. august 1939.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Lacrosse Tribune kommer fremdeles ut. Nettutgaven deres finner du her: http://www.lacrossetribune.com/ I og med at du vet hvilken dag minneordet stod på trykk, kan du jo prøve å be noen i avisen om å finne den for deg, selv om jeg ser i FAQ-en deres at de henviser til biblioteket for saker som er eldre enn 1999. Men forhåpentligvis har de forståelse for at det ikke er så lett for en som bor i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg har allerede sendt en henvendelse dit og også til LaCrosse Library. Dere som leter: Vær obs på at hun kunne hete Reitan til etternavn. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Du burde legge inn alle opplysningene du har, og litt om hva du har gjort, slik at ikke folk gjør opp igjen det arbeidet du allerede har nedlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det er alle opplysningene som jeg har. De to henvendelsene til La Crosse ble gjort for en time siden. Skal jeg logge det som jeg gjør her i Webdebatt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Can you please explain in English what you are looking for and what you have found...My Norwegian is not perfect (!), so I need a bit of help, at times...mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Dear Patty. I am glad for taking interest. I search my greatgrandmother's youngest sister. She was Marie Sather born 7th May 1860 in Vaage, Norway. She had a daughter Kari born 18th September 1885. They emigrated 13th September 1888 from Oslo. Maries mother Marit(my gg grandmother) accompanied them. The destination was LaCrosse, WI and I have seen Marit's grave there. Yesterday I received an extract of an obit about a Marie Sather Reitan from 11th August 1939 in LaCrosse Tribune. This person's husband was Paul Reitan of Bagnor, WI (next to LaCrosse). It should be interesting of possibly tracking them in the cesuses, especially 1900 if it shows any Kari to Mari. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Helga! I found Paul Reitan, age 53 in the 1920 La Crosse census...his wife is Mary...but her age is so hard to read...but I wonder if this is the right family. They have 4 children ages 10 to 3 years old...Your Marie should be about 60 in this census year (1920)...so this seems like the wrong family??? Both Paul and this Mary immigrated in the early 1900s....mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen! The cemetery index at the La Crosse library site says the Mary S. Reitan, (wife of Paul Reitan) was born 1881...so another 'problem'...?mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Dear Patty and the others. My source she wrote something about 79 years of age in 1939 so I have done a mistake. Then it should be Marie (Mary) Sather born 1860. Sorry. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

So you mean that 'Mary' married to Paul Reitan in 1920 is the wrong family...right?...because the birth years are 'off'...(1860 vs 1881)... Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hallo again. Yes you are right it is the wrong person. My Marie was born in 1860. Beste hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

So the father of Kari (ole Olsen) immigrated to Menomonie in 1887?? Do you think Kari and Marie went there??? I must say it is hard to search for the name Ole Olsen...there ARE so many... mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I recommend a narrow search like Mary Sather born 1860 in Norway living in LaCrosse county, WI. Mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Et søk Mary Sather born 1860 in Norway bosatt i LaCrosse county, WI er for snevert. Ingen passende kandidater.- Fornavnet kan også være Marie- Etternavnet kan også hennes partronym eller farens patronym- Etternavnet kan skrives på flere måter- Hun kan ha giftet seg, og fått nytt etternavn- Hvorfor skulle hun bo i La Crosse WI? Hun kan ha flyttet- Hun kan være død...Det jeg vil ha frem her, er at du på gi oss alle mulige relevante opplysninger. Så er det vi som søker som må justere søkekriteriene etterhvert.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

En god regel i databasesøking er å begynne så smalt søk som mulig for deretter eventuelt å måtte utvide. I dette tilfellet vil det vanskeliggjøre å komme med nye kriteria, så du kan bare glemme Marie/Mary. Takk for hjelpen. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marilla Schenk

Hello, Helge, Sorry I didn't see this debate until now. That was disappointing that Marie Sather in the obituary was the wrong one. But if you have her mother Marit's specific death date from a gravestone, perhaps another idea would be to check to see if there is an obituary in the local newspaper for Marit to see if it gives any more information about her daughter - unless Marit died so soon after they got there that you would already know whatever it would say. Sometimes those old obituaries can be quite chatty and tell something interesting even if it is not what one originally meant to seek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Dear Marilla. Thanks to you and other contributors. I got two obituaries from La Crosse but they do not mention any children. She had two other daughters there plus one in ND. It was a good idea to look for them but as early as 1896 the obits did not tell about the remainers. So I think we stop there. Again thank you. To Marilla: Please tell me if search in Heidal should be actual. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.