Gå til innhold
Arkivverket

[#57450] Min farmor`s bror Olaus. Fra Sande i Vestfold Hva var det m. ham?


Gjest Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Min farmors eldste bror Olaus, ble født den: 01.04.1873 Lier, dpt. 13.04.1873. Sylling i Lier. D. 04.01.1890 i Sande, Vestfold. Bgr. 14.01.1890 i Sande.Jeg har ikke funnet ham konfirmert hverken i Sande eller i Lier. De 3 andre søskenene hans ble konfirmert i Sande.Og så er det noe rart, etter min mening, med navnet hans. Han var jo den eldste, så da hadde det vært vanlig at han skulle bli kalt Ole, som sin far og farfar?!Det sto ikke i kirkebøkene hva dødsårsaken hans var. Det sto det derimot da hans yngste bror døde.Kunne det ha vært noe i veien med ham?Min far`s bror, Einar, var den i familien som levde lengst. Og jeg spurte ham om han kjente til Olaus, all den tid morfaren hans levde til 1920, og da var onkel 12 år!Og enda rarere var det at ikke mormoren hans hadde nevnt den eldste sønnen med ett ord, hun døde i 1945, på Konnerud. Hjemme hos sin datter og svigersønn.Men onkel ante ingenting om Olaus! Han svarte bare at: han skulle vel glemmes da! Hvor kan jeg finne dødsårsaken? Finnes det noe som heter Kommunearkivet? For Sande kommune?Noen her som kan hjelpe meg med dette? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Tror dødsfall -protokollene er stedet å lete,som da må ligge på statsarkivet på Kongsberg. Så på samme side i kirkeboken at presten ikke hadde notert noen dødsårsak på de andre døde, så han pleiede kanskje ikke notere det?Og det var vel ganske vanlig å 'la livet gå videre' når barn døde. De dvelte vel ikke så mye ved barns døsfall slik vi gjør i dag.Og da ble det vel ikke snakket så mye om dette i familien.Men sjekk dødsfall- bøkene på Kongsberg, så står det vel dødsårsak.Ser i kirkeboken at lege ikke var tilkalt. Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Jeg tror ikke de tok noe lettere på barns borgang den gangen enn nå. Men det var vel heller uvanlig å vise det! Husker min far fortalte at hans mor hadde sagt at moren ble svært religiøs etter at hun mistet 2 barn! Men dessverre viste ikke han noe om hva Olaus døde av heller, kanskje fordi dette var ikke noe man snakket om?!Jeg kommer ikke til Kongsberg på en god stund, får ringe dem og spørre om jeg får noen der til å sjekke for meg. Skulle jo ikke være så vanskelig all den tid jeg har både fødsel og dødsdatoen hans.Og om de ikke er villige til å undersøke for meg, får jeg bare vente til jeg kommer dit. Har jeg ventet i så mange år på oppl. ang. Olaus, så kan jeg vel vente litt til! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Statsarkivet på Kongsberg hjelper deg sikkert. Send dei ein e-post der du gjev opp det du veit, og kva du vil vita. Du må også skriva full adresse, dette avdi dei ikkje svarar på e-post, men pr.brev.Dette har forresten endra seg i det siste, eg har fått fleire svar pr.e-post, ikkje frå Kongsberg(har ikkje vore i kontakt med dei i det siste), men frå fleire av dei andre Statsarkiva.Lukke til! Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.