Gå til innhold
Arkivverket

[#57454] Edvard Marthin Nilsen f. 02.11.1829, Trondhjem


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Edvard Martin Nilsen er døpt i Vår Frue, Trondheim, 26.12.1829. Foreldre oppgitt: ungk. og Overkonst. (?) Johan Jørgensen ............. og pigen Johanna Marie Nordahl, tjente for kapt. Frølich, men nu ........[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=73&uid=26877&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>LenkeDet ser ut til at foreldrene giftet seg i Vår frue 14.11.1833, da fremgår det at faren er f. ca. 1805, og moren ca. 1808, da kalt IversdatterLenkeHennes far skal være læge Iver Nordahl. Noen som kan finne ut mer hvem han var? Hvem var Johanna Maries mor?brudgommens far ser ut til å være sadelmagermester Jørgen Nielsen. Hvem var han?Men når Edvard Martin konfirmeres i Vår Frue i 1844, kalles faren murarbeider Jørgen Nilsen. Hva er rett her?LenkeNår Edvard 'Morten' gifter seg i Tromsø i juli 1854, kalles faren også Jørgen Nilsen. Hva bør jeg stole på?jeg antar at det er Edvard Martin som er enkemann i Tromsø 1865,'arbeider på Vandledningen'. Lenke Datteren Karen Lovise f. 15.03.1858 i Tromsø bodde som fosterdatter på Openget i Strinden i 1865, hos sin barnløse tante Lovise(og moren Sirianna Larsdatters tvillingsøster) og onkel Peter Andreas Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=3&uid=115&js=j>LenkeDerfor kalles faren Johan Nilsen ett sted, og Jørgen Nilsen et annet sted: Fordi han er født 04.07.1805 i Levanger og samme år døpt Johan Jørgen, sønn til Jørgen Nilsen. ( Han ble konf. i 1821, da oppgis morens navn også: Johanne Thomes. Hun het visst Elen Johanne Thomaedatter.Så det er løst.Men jeg finner fortsatt ikke Edvard Martins mor født eller døpt i Domkirken, Trondheim, slik det står ved hennes vigsel. Derimot finner jeg to andre spor: Jeg antar det er hennes brødre som er dkonfirmert i Domkirken i 1827 og 1830, med foreldre Compagnie Chirurg Iver Christian Nordahl og Ane Elisabeth Nordahl. Ernst And. Nordahl 15 1/2 år gammel, (tyder ikke farens yrke her) Lenkeog Bernt Christian i 1830,, 15 år, faren C. Chirurg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.