Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Geir Thorud

[#57458] Trøgstad/Askim: Tord Olsen BRATT - Haugland/Hovland død 1720

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Fra en eller annen kilde har jeg notert:'Ole og Marit Prestgard hadde sønn dragonkvartermester Tord Olsen Bratt på garden Haugland i Trøgstad, kalte seg Tord Hovland, og har etterkommere i Østfold, døde på Huer i Askim i 1720.'Ole er Ole Tordsen Bratt på Aalstad i Vardal (Gjøvik).Jeg har sett noe av dette hos Engebret Hougen b.3 s.50.Men jeg vet ikke hvor jeg har informasjonen i avsnitt 2 fra, og jeg vet ikke hva som er den opprinnelige kilden.Det er et problem at Tord ikke er nevnt i Ole eller Marits skifter.Noen som kan hjelpe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Thorud

Kan forbindelsen til Vardal være et produkt av operasanger Otnes sine konstruksjoner - den såkalte Tore Bratt som han plasserer noe senere i tid?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

I Engebret Hougen : Ættesoge for Gudbrandsdalen III (utgitt posthumt 1974) s. 50, står det at Tord Olsson Ålstad skal være død på gården Huer i Askim 1720 uten kjent etterslekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Thorud

Det er ikke lett å vite når man kan stole på Hougen. Det er merkelig at Tord ikke finnes i skiftene etter foreldrene, så det spørs om han er sønn av både Ole og Marit.I en av artiklene som er skrevet om Otnes sitt bedrag mener jeg å huske at Per Braastad ble sitert på å avvise en av Otnes konstruerte forbindelser til Vardal. Jeg finner ikke artikkelen. Husker du hvilken forbindelse dette var? - du har antakelig artikkelen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Geir (4) Jon Bratt Otnes påberopte seg ikke (etter hva jeg har notert) å stamme fra den personen som denne tråden er navngitt etter, Tord Olsson som døde 1720. Dermed stammer neppe opplysningene om denne Tords eventuelle barn, fra Otnes. Og heller ikke fra E Hougen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.