Gå til innhold
Arkivverket

[#57458] Trøgstad/Askim: Tord Olsen BRATT - Haugland/Hovland død 1720


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Fra en eller annen kilde har jeg notert:'Ole og Marit Prestgard hadde sønn dragonkvartermester Tord Olsen Bratt på garden Haugland i Trøgstad, kalte seg Tord Hovland, og har etterkommere i Østfold, døde på Huer i Askim i 1720.'Ole er Ole Tordsen Bratt på Aalstad i Vardal (Gjøvik).Jeg har sett noe av dette hos Engebret Hougen b.3 s.50.Men jeg vet ikke hvor jeg har informasjonen i avsnitt 2 fra, og jeg vet ikke hva som er den opprinnelige kilden.Det er et problem at Tord ikke er nevnt i Ole eller Marits skifter.Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Kan forbindelsen til Vardal være et produkt av operasanger Otnes sine konstruksjoner - den såkalte Tore Bratt som han plasserer noe senere i tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I Engebret Hougen : Ættesoge for Gudbrandsdalen III (utgitt posthumt 1974) s. 50, står det at Tord Olsson Ålstad skal være død på gården Huer i Askim 1720 uten kjent etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det er ikke lett å vite når man kan stole på Hougen. Det er merkelig at Tord ikke finnes i skiftene etter foreldrene, så det spørs om han er sønn av både Ole og Marit.I en av artiklene som er skrevet om Otnes sitt bedrag mener jeg å huske at Per Braastad ble sitert på å avvise en av Otnes konstruerte forbindelser til Vardal. Jeg finner ikke artikkelen. Husker du hvilken forbindelse dette var? - du har antakelig artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Geir (4) Jon Bratt Otnes påberopte seg ikke (etter hva jeg har notert) å stamme fra den personen som denne tråden er navngitt etter, Tord Olsson som døde 1720. Dermed stammer neppe opplysningene om denne Tords eventuelle barn, fra Otnes. Og heller ikke fra E Hougen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.