Gå til innhold
Arkivverket

[#57461] Frå Vest-Telemark til Sokndal 1848


Gjest Jon K. Valebjørg
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon K. Valebjørg

1849 fer til min oldefar vestover. Namnet er Nottov Kittelsen f 1819 i Nissedal. Eg har spora han til Vikedal gm Randi Sjursdtr. Øverland f 1817. Dei fær ei dtr. Kjærsti f 1851. Randi Sjursdtr. døyr 1864 som husmannskone. I 1867 gifter Nottov seg på ny med Inger Elisabeth Egenberg han er nå verftsarbeider.Ein finn han død 1879 i Vikedal,bur då som inderst på Søndenå. Kjærsti Nottovsdtr.blir konf. 1865 Imsland Vikedal.Er det nokon som veit lagnaden til Kjærsti(kirsti)?Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne Inger Eliasdtr. Engeberg er f.i Etne i 1821 som datter av Elias Johanneson f.1795 på Gjerde i Etne og som døde 1879 på Egenberg under Hogganvik i Vikedal. Han var gift med Ingeborg Torkildsdtr.f.1795 i Vikedal, død 1831 på Egenberg. Søster til Inger, Brita Eliasdtr. var gift med tippoldefar til min kone. Jeg har ikke funnet ut noe om datteren Kirsti enda, men får lete videre. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kjersti Nottovsdtr. blir gift 14.7.1876 med Erik Eriksson 25 år gammel og fra Sand i Rogaland. Faren hans er Erik Eriksson. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Rett etter at Kjersti og Erik ble gifte i 1876, reise Erik ut som matros med 'Vestlandet' og skipet forliste og Erik omkom ved Cuba. Kjersti jobbet hos distriktlegen på Sand da hun giftet seg med Erik. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon K. Valebjørg

hei Johan ArthurEg takkar så mykje for opplysningane om Kjersti. I fleire år har eg leita etter spor og endeleg syns det å losne. Ellers ser eg at eg har skrive feil i oppninga av innlegget. Det er bror til min oldefar som heitte Nottov.Det var to brør som for vestover på same tid. Abraham for lenger mot Stavanger,og han har eg fått mykje opplysningar om.Eg vonar at ein kan finne meir om Kjærsti.Med helsing Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her blir ungkaren Guttorm Aslakson gift med enken Kjersti Eriksen 11.11.1879 i St. Petrikirken i Stavanger. Faren er Nottolf Kittelson. Se nr. 66 Lenke Guttorm er født 13.7.1854 og er sønn av Aslak Guttormson. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kjersti og Guttorm var bosatt i Haugesund. Han var kjøpmann og de hadde sønnen Axel Bethinius f.17.7.1880 i Haugesund [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6265&idx_id=6265&uid=ny&idx_side=-32>Lenke og datteren Nille Regine f.9.7.1881 i Haugesund. Se nr. 61 LenkeKjersti Aslaksen døde 26.12.1883 i Haugesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

De fikk også sønnen Ole som er født 25.12.1883 og moren døde nok samtidig i barsel. Ole døde 3.3.1884 og ble gravlagt 11.3.1884 i Haugesund. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er sannsynligvis Guttorm Akselsen som i perioden 1879 - 1883 kjøpte frakteskuta 'Niels Koren' på 158 tonn. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon K. Valebjørg

Dette var fantastisk,alt du har funne fram til. Eg veit kor mykje arbeid og tid det går med til å leite i skanna kb.Det burde vel vere folk av denne grein som lever framleis. Endå ein gong mange takk.Eg er overvelda.Med helsing Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er rart at Guttorm og de to barna ikke er å finne i FT 1900. Jeg kan ikke finne dem døde i Haugesund etter 1884.Kanskje har Guttorm giftet seg på nytt. Han var jo bare 30 år da kona døde. Han er født på Flatebø i Jondal, dengang under Strandebarm. Kanskje er de reist til Amerika?, men jeg har ikke funnet dem der enda. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her fant jeg Nilla Flatebø f.1881 i Haugesund på Flatebø i Jondal ved FT 1900. Hun er sannsynligvis datter til Guttorm og Kjersti og er tjener og oppvarter på garden. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er giftermålet til Nille Regine 1881 - 1961 som ble gift i Ullensvang i 1904 med Lars Tomasson 1882 - 1959 Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Aksel George Alvsaker f.2809 1910, d.0612 1983 gr. lagt 1012 1983 AV 12 8 Utne Ullensvang Utne Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Tomas Wegner Alvsåker f.2202 1905, d.0707 1967 gr.l 1307 1967 C2 04 18 Utne, Ullensvang Utne Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.