Gå til innhold
Arkivverket

[#57465] Oppslag i bygdebok for Statsbygd


Gjest Torkild knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild knudsen

Kunne noen være behjelpelig med ett oppslag i bygdeboka for Statsbygd. Det er gården Åsen, som er av interesse. I 1774 har ekteparet Lars og Ingeborg Åsen sønnen Lars Larsen til dåpen. Jeg lurer på om det er noen videre opplysninger om denne sønnen. Levde han opp?1801 er det følgende bondefolk på Aasen:Lars Larsen 55år bonde og hans hustru Ingeborg Jakobsdatter 55år.Deres barn: Jakob 25år, Ola 23år, Marit 21år, Karen 19år, Lars 17år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ihvertfall dâpen hans, n° 45 pâ högre side: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16164&idx_id=16164&uid=ny&idx_side=-176>Lenke Skulle tro at den Lars som er födt i 1784 er oppkalt etter han og at han derfor döde för den tid. Dvs mellom 1777 da Ole ble födt og 1784 da Lars n° 2 ble fôdt, dette finner du nok ut av i kirkebökene fra omrâdet. Vi ser jo av og til at det er to sösken med samme navn som lever opp, men det er vel helst nâr begge besteforeldrene har dette navnet.Ved foreldresök pâ FS, finner vi flere barn enn de du har i ft 1801.Ane döpt 5/11-1786 N° 62 högre side: Permanent sidelenke: LenkeIsach döpt 30/3-1788 n° 20 högre side: Permanent sidelenke: LenkeLucie döpt 13/3- 1793Dâp n° 2 pâ högre side: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

Det dreier seg her om Åsen i Modalen i Rissa sokn av Stadsbygd prestegjeld. Bygdebøker for Rissa kommune (før kommunereguleringen) er under utgivelse, men det bindet som vil dekke Åsen (indre), ligger nok en del år fram i tid.EB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Ja, jeg tenkte også som deg at den eldste Lars Larsen sannsynlighvis er død ung. Uansett så hadde jeg håpet at noen hadde bygdebøkerne tilgjengelig slik at en kunne være sikker.Bakgrunnen for min interesse i Lars Larsen Åsen er at jeg prøver å finne ut opphavet til min forfar Lars Larsen Stokkleven i Strinda. Han skulle være født ca.1775 i forhold til alder oppgitt ved begravelsen.Jeg ønsker derfor å eventuelt å eliminere Lars Larsen Åsen ut av letingen. Oppkallingsmessig er det sannsynlig at Lars Larsens Stokklevens mor heter Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Til Eilert, det var synd. Jeg ble klar over denne Lars Larsen Åsen for bare noen dager siden og har ikke sjekket særlig mye om han. Jeg får gå gjennom kirkebøkerne og se om jeg iallefall kan finne ut om han døde ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.