Gå til innhold
Arkivverket

[#57469] Christoffer Eriksen og Johanna Christine Eriksdatter Høland


Gjest Vivi E.Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vivi E.Olsen

Christoffer Eriksen født ca.1751 og Johanna Christine Eriksdatter født ca.1761. De ble gift i Høland 26.11.1779. De bodde da begge på Rakkestad. I 1801 er Christoffer husmann på plassen Tyrigjelden under Rakkestad søndre. De har da barna Guldbrand 15 år, Kirstine 11 år, Christian 3 år og Anne 1 år. Er det noen som kan hjelpe meg med og finne ut hvem foreldrene til Christoffer og Johanna Christine er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det står noe etter brudgommens navn ved vielsen, men jeg forstår ikke. Kanskje noen andre kan hjelpe? Lenke til kirkeboken (neders høyre side) :LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det står nok Rachestad, selv om R'en er litt rar.Men Vivi, hvor står det at Johanna/e også het Christine? Ikke ved vielsen, ikke i FT 1801, og heller ikke ved datteren Annes dåp. Det er de stedene jeg har slått opp.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, her har vi muligens svært interessant greier. Kanskje vi har med en Heyerdahl-slekning å gjøre ?:2.søndag i advent 1753 (D.v.s. 10.des.1752) døpes en Christopher i Høland, med foreldre: ERIK Halvorsen (NB: Hejerdal) og Maren Christophersdatter. (Første dåp i kirkeåret 1753 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7574&idx_id=7574&uid=ny&idx_side=-118>Lenke )Og det står da visserlig ”Klokker” i forkant av farens navn.Kan med andre ord Erik Halvorsen være sønn av lensmann Halvor Andersen Rakkestad ??? - Og dermed bror av lensmann Jørgen Fredrik Halvorsen Heyerdahl (1725-68)Dersom dette er treff, så er det rikelig med litteratur man kan gå løs på vedr. Heyerdalene fra Høland. (Også her på brukerforumet.)Og så et alternativ som er litt mer jordnært (men som ikke vedrører gården Rakkestad):Det er en Christopher Eriksen som døpes 20 juli 1755. Her er foreldrene Erik Madsen og Berthe Olsdatter (Hagmans). Først her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg som (som jeg glemte å kommentere). Det står Rachestad. (Og det er mitt poeng i innlegg 6.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Iver:Så du mener at Christoffer Eriksens 'tillegsnavn' i KB ikke har noe med hjemsted, men sin fars navn?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Lars Ove:RAKKESTAD ER IKKE RAKKESTAD. Gårdsnavn i Høland og Prestegjelds-navn lenger sør i Smaalenene.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Blir engasjert nå! - Jeg vet ikke om spekulasjonen min i innlegg 6 holder mål, men dersom den gjør det, - så har vi antakelig en 'uteglemt' Heyerdahl. Men klarer vi å finne en Heyerdahl blant fadderne på barna til Christopher og Johanne. (Men det dreier seg jo også om en husmannsfamilie.)Kan du hjelpe til så det kan sjekkes. ?GULBRAND KRISTOFFERSEN 24 OCT 1783. ANNE KRISTOFFERSEN 14 APR 1800. CHRISTIAN KRISTOFFERSEN 14 OCT 1792. CHRISTIAN KRISTOFFERSEN 02 JUL 1797. JENS KRISTOFFERSEN 24 JUL 1803. ELEN KRISTOFFERSEN 21 NOV 1790. BERTHE MARIA KRISTOFFERSEN 25 JUL 1781. ERICH KRISTOFFERSEN 30 JAN 1780. AMUND KRISTOFFERSEN 29 SEP 1785. CHRISTINE KRISTOFFERSEN 23 FEB 1794.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivi E.Olsen

Ops var ikke klar over at så mange var interesert i å hjelpe meg. Takker så mye. Og blindspor er vi vel alle innpå iblandt. Først til Laila: for å være helt ærlig vet jeg ikke hvor jeg har fått Christine navnet fra (finner det ikke igjen heller) beklager hvis jeg har forvirret noen med det. Ellers har også jeg vært inne på Heyerdahl siden men fant ut at det ikke stemte. Hvis vi nå går ut fra at Johanne heter bare det så er det vel riktig at det er hun som er døpt 23.april 1753 med foreldrene Erich Isachsen Helgerud og Malene Larsdatter (jeg har ikke lært og lage lenke). Foreløpig tar jeg utgangspunkt i at foreldrene til Christopher er Erik Madsen og Berthe Olsdatter (Hagmans)så får jeg se hvor jeg havner. Foreløpig takk til alle som vil hjelpe ved mitt første forsøk. Mvh Vivi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Kristoffer Eriksen, død på Tyrihjellen under Søndre Rakkestad i Høland i 1841, 97 år gammel, og Johanne Eriksdatter, død på Tyrihjellen 1809, bodde på Tyrihjellen alt fra 1780, og her er deres mange barn født (med unntak av Berte Marie som oppgis å være født på Toen, i 1781 – de øvrige barna var: Erik (1780), Gulbrand (1783), Amund (1785), Elen (1790), Kristian (1792), Kristine (1794), Kristian (1797), Anne (1800), Jens (1803)). (En sønnedatter, Inger Dorthea Eriksdatter, er omtalt i tema 44340, innlegg 4.)I 1801 er Kristoffer og Johanne oppgitt å være henholdsvis 50 og 40 år gamle, men disse aldersoppgavene er generelt til dels noe upresise. Johanne er født i april 1758, og dersom det var ti år mellom ektefellene, burde Kristoffer være født ca. 1748, men noe slikt er selvsagt helt umulig å si for sikkert. Så her bør nok et anslag av fødselsåret for Kristoffer tross alt ta utgangspunkt i folketellingen 1801, altså ca. 1751.Jeg har ikke klart å identifisere Kristoffer Eriksen som noen person døpt i Høland. Etter alt å dømme er han innflyttet, vel fra en av de nære nabobygdene, kanskje Fet eller Aurskog.Det svenske ekteparet, Erik Madsen Vrittenberg (1749) og Berte Olsdatter Hagman (1749, 1755), hadde tre barn døpt i Høland: Else i 1749, Katrine i 1751, og Kristoffer i 1755. I 1751 oppgis de å ha oppholdt seg på Hage under Eid, men i 1755 må de ha bodd i området nær kirken i Hemnes. Ekteparet er ikke nevnt i ekstraskatten 1762 for Høland, og det har sannsynligvis flyttet videre, ut av bygda. Jeg anser det som særs usannsynlig at deres sønn Kristoffer (født 1755) er mannen som kom til Tyrihjellen.Johanne Eriksdatter var født på Helgerud under Fosser i 1758 og var datter av Erik Isaksen og Malene Gulbrandsdatter. Erik og Malene giftet seg i Høland i 1747, uten at bosted oppgis.Malene Gulbrandsdatter er heller ikke døpt i Høland. I kirkeboka er hun oppført med forskjellige farsnavn. Ved dåpen av Johanne i 1758 kalles hun Malene Larsdatter, men ved dåpen av de øvrige barna – Marie (1747), Isak (1751), Anne (1755), Inger (1761), og Åse (1763), kalles hun Malene Gulbrandsdatter. Og hun er ganske sikkert den Malene Eriksdatter, født ca. 1728, som døde som fattiglem på Tyrihjellen 1795. Også i 1762 (ekstraskatten) omtales hun som Malene Eriksdatter.Erik Isaksen var født på Kingsrud i 1720, og døde på Fjellsdalen under Mellom Rakkestad i 1788. Han og kona Malene flyttet litt rundt: de var på Mjølnebakk under Botner i 1747, 1762 (ekstraskatten) og 1763, på Helgerud under Fosser i 1755 og 1758, på Moseby under Auten i 1761. Alle bostedene ligger i samme område, mellom Fosser og Løken i Høland.Erik Isaksen var sønn av Isak Torstensen, født ca. 1684, død på Mjølnebakk i 1736, og Marie Eriksdatter. (Marie kan være den Marie Eriksdatter, født ca. 1686, som døde på Lognseier i 1746, som ”fattig kvinne”.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.