Gå til innhold
Arkivverket

[#57470] Ekteparet Guttorm Pedersen og Ranni Pedersdatter, Børsa/Geitastranda


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Jeg er ute etter opplysninger om et ektepar blant mine forfedre, Guttorm Pedersen og Ranni Pedersdatter - hvor de kan ha kommet fra og eventuelle forfedre.Foreløpig har jeg kommet fram til følgende sammenheng: Guttorm Pedersen 'Fossan' troloves i Børsa kirke, 10. søndag etter Trinitatis 1791 med Ranni Pedersdatter 'Fossan'. De vies 22. søndag etter Trinitatis, som skulle bli den 20. november ([url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071120610281.jpg>Lenke - litt nedenfor midten av første spalte, høyre side). Guttorm Fossan får sønnen Peder i 1791, kjenner igjen navnet Lars Fossan fra trolovelsen og regner med det dreier seg om samme Guttorm (Lenke). Eneste Guttorm Pedersen (el.lign.) i Sør-Trøndelag i FT 1801 er Huusmand Guttorm Pedersen, 38 år gammel (altså født ca. 1763), bosatt på plassen Hesthagen under Bjørnbet ('Biørnbitte'; han gift 2. gang med en anonym Kielsdatter), med sønnen Peder f. ca. 1791, 'Mandens søn med første kone'. Guttorm Pedersen Bjørnbet dør den 25. 2. 1842, i en oppgitt alder av 83 1/2 år (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Supplerer med aktuelle kandidater fra FS:Randi Guttormsdatter Finlien døpt 22. 5. 1729 i Stadsbygd, datter av Guttorm Finlien og Marit.Peder Olsen døpt 1732 i Børsa, sønn av Ole Hoeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Denne familien er omtalt fra side 460 i Geitastrandboka av Per O Rød.Det var Guttorms foreldre som kom til Bjørnbethåggån og trolig begynte som bureisere i Hesthåggån under Bjørnbet (Austre). De var innflyttere til Geitastranda med ukjent opprinnelse.Etter Rød var Peder Olsen f. ca 1731, d. 1801. Kona, Randi Guttormsdatter f. ca 1733, d. 1797.De er oppgitt med bare ett barn, Guttorm Pedersen f. ca. 1763, d.1842 i 1791 gift I med Randi Pedersdatter Fossan fra Børsa (taus på Fossan). Guttorm ble g.II med Kirsti Kjellsdatter trolig fra Øver-Ingdal, f.ca. 1762, d. 1839.Guttorm drev plassen fra 1798-1820 da Peder overtok.Peder Guttormsen, f.1791 på Fossan (der også Guttorm tjente), ble g. i 1791 med Marit Evensdatter Geitaneset på Geitastrand (1791-1872). Hennes opphav synes tilgjengelig.Peder og Marit er oppgitt med 4 barn, men disse har du kanskje.Bjørnbet er grenser til Ingdal som ligger i denne tida under Stadsbygda.Børsabøkene gir umiddelbart liten informasjon om denne familien. Jeg har også disse bøkene, og bidrar gjerne videre, dessuten er jeg sjøl fra Geitastranda og kjenner godt til slektene i denne lille bygda. -Er det Peder Pedersen, f.1836 som du ætter fra?Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei!Mange takk for opplysningene, fint å få bekreftet at jeg har vært på rett spor. Geitastrandboka visste jeg ikke om - men den må jeg nesten få fatt i.Når det gjelder barna til Peder og Marit så vet jeg om iallefall to, nemlig Anne Marta, og Peder, som (du gjettet riktig) er min tipp-tipp-oldefar. Siden han ble kalt Per Aune og Per Gjærdet (etter plassen Grostadgjerdet der han bodde), er jeg litt usikker på om jeg skal bruke Peder eller Per, både på ham og faren og oldefaren, men det spiller vel ingen stor rolle.Marit Evensdtr. Geitaneset (som jeg har notert som Maret med e) har jeg foreldre på, og forfedre et stykke bakover på morssiden (Hammerfjell).Kan forresten nevne at jeg stammer fra Peder Pedersens sønn Martin (1876-1910), som flyttet til Trondheim og giftet seg med Oline Andersdtr Sjøa (1867-1939), også fra Ingdalen, men med morsslekt fra Vågå. Hvis du sitter med mye informasjon om distriktet Geitastranda/Ingdalen, ville jeg vært veldig interessert. Har flere 'løse tråder' på 1700-tallet!Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Her er forresten litt ekstra opplysninger om Peder Guttormsen (hvis det ikke allerede står i bygdeboka så kan det kanskje være interessant): han og Marit giftet seg i Børsa den 9. 9. 1821, og Peder døde den 14. 12. 1846.Er det forresten riktig Randi jeg har funnet som blir døpt i 1769 og er datter av Peder Vigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Randi Pedersdatter Viggen f. 1769 er nok ikke riktig Randi her. Hun flyttet til Einarsdalen i Roan, og døde der på 1840-tallet. Hun var da fortsatt ugift. Jeg har forsket en del på henne, for jeg har en sterk mistanke om at hun er min tipp tippoldemor, men har ikke greid å bevise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Takk, Håvard. Dette var godt å få avklart. Da var min Randi sannsynligvis innflytter, for jeg har ikke funnet noen andre kandidater i kirkeboka for Børsa.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei igjen!Trivelig å få kontakt med en slektning her på forumet! Anders Pedersen,f.1842 er bror til min tippoldemor, Karen Pedersdatter Ingdal. Deres opphav har jeg ganske mye om. Kjenner du foresten til at også Ingdalen har bygdebok? -Tror den nå er tilgjengelig i ny, oppdatert utgave. Geitastrandboka må du låne. Forfatteren,Per o Rød, er svært anerkjent som bygdebokforfatter. Han har også skrevet de 4 bygdebøkene for Børsa og Skaun som du kan få glede av.For å komme i gang, kan jeg gi deg de første generasjone bakover for Karen og Anders. Deres foreldre varPeder Olsen Almli,(1806-1873), i 1833 g.I m. Guru Larsdatter Furen,(1799-1836), g.II med Anne Anfinnsdatter Ingdalselv (1816-1873). Peder hadde en sønn før han ble gift, 2 døtre med Guru, og 4 barn med Anne. Takket være et brev som Peder Olsens bror, Sivert skrev til min morfar i 1906 om sine forfedre, har vi sporet deres opphav til Dombås. Deres farfar var Peder Olsen Domaas, f.6.5.1750, d.ca.1829, fra Saugdalen (Saudalen) sørvest for Dombåsgardene. Hans foreldre var Ole Pedersen Domaas g.m. Ingeborg Ingebretsdatter. ca 1725, død etter Ft 1801. Peder Olsen ble g.m.Sigrid Olsdatter Brændhaugen, ca. 1752-1836 Etter Ola Tovmo ved Norddalsarkivet var hun kanskje fra plassen Arneklevslien under Arneklev.Peder, Sigrid, Ole og kanskje sønnen Engebret kom til Sim i Skaun ca. 1801. Ole Pedersen ble i 1802 g.m. Guru Hansdatter Viggadalen (1778-1863). De bygslet plassen Almlihåmmåren på Geitastranda hvor de fikk 9 barn.Også Oles foreldre kom etterhvert til Almlihåmmåren.Guru Hansdatters foreldre var Hans Iversen Hyllen (ca 1743-1814), g.I med Guri Torgeirsdatter Hyllen (1731-1773), g.II med Berit Jonsdatter Høyem (1747-1817), alle fra Byneset. Hans Iversen bodde først på Stenshylla, men i 1787 bygsler han plassen Dålålykkja under Tostensgarden på Viggja (Børsa). Hans Iversens opprinnelse er ikke avklart. Jeg har to kandidater, men dette kommer vi tilbake til senere. Berit Jonsdatters opphav er kjent.Denne gangen tar jeg med Peder Olsens 2.hustru, Anne og hennes opphav. Hennes foreldre var Anfind Olsen Indalselven, f.1781-1852, i 1815 g.m. enke Elisabeth Andersdatter (Grostad) Skei, f.1779, som var g.I med Steffen Benjaminsen Skei (1775-1813).Anfind Olsen Ingdalselven var sønn av Ole Anfindsen Ingdalselven, 1730-1807, i 1779 g.m. Anne Eriksdatter Ølstad, ca.1733-1808. Ole Anfindsen var fra Gafset på Stadsbygda. -Andre kilder har Ole Anfindsen d.y. f. 1739 som Annes ektemann, men etter alderen er det nok den eldre jeg har mest tro på. Ole Anfindsen har jeg videre, men Anne Eriksdatter er et problem. Jeg fikk et tips om at vi kanskje skal til Lensvika, Ølstad skal være 1700-tallets betegnelse på gardene Ulkestad og Ølstøren der ute.Henger du med? Du kan kanskje styre dette videre. Jeg er usikker på hva- og hvor mye du er interessert i. På nettstedet Stadsbygd slekt hos Dennis Haarsaker finner du ellers mye av interesse.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Det var artig å få vite at vi er i slekt! Det blir vel slik at din tippoldemor Karen var tante til min tippoldemor Oline. Ja, jeg kjenner godt til Ingdalsboka av Anders Aune (fetter til min oldefar Fredrik Pedersen), har til og med et eksemplar av det nye opplaget stående hjemme. Var på rundtur i Trøndelag i 2006 (inkludert et besøk på Grostadgjerdet i Ingdalen) med familie og hadde planlagt å møte ham, men da var han dessverre ikke lenger blant oss.Skal se om jeg får lånt Geitastrand-/Børsa-/Skaun-bøkene på fjernlån, der må det stå mye interessant. Har en del forfedre fra sistnevnte distrikter gjennom Ane Olsdtr Egghåggån, 'Ane i kammerset' (1845-1932), kona til Peder Pedersen Bjørnbethåggån.Når det gjelder opphavet til Per Olson Almli: Her var det mye nytt! Hadde ikke trodd det skulle være Gudbrandsdalsslekt her =) Skal bli moro å se mer på dette. Fra før av har vi hatt god kontakt med slektninger av Anders P. Ingdal sin kone, Karen Olsdtr Preststulen (1845-1924), i Vågå, Trøndelag og USA. Du sier du er usikker på hva og hvor mye jeg er interessert i - svaret er alt, såfremt det ikke er altfor langt ute på sidene.Jeg har et par spørsmål: Vet man når Ole Pedersen var født (må vel ha vært ca. 1780)? Og var han født på Dombås, eller i Trøndelag? Du sier også at opphavet til Berit Jonsdatter Høyem er kjent. Hvordan finner jeg hennes forfedre?Når det gjelder Ole Anfindsen, så har jeg tidligere lurt litt på Gafset, men har ikke hatt tilstrekkelig dokumentasjon til å si noe bestemt. Det er, som før sagt, godt å se at man har vært på rett spor. Ja, jeg har ofte besøkt Dennis Haarsagers side, den er meget god.Jeg sier foreløpig takk for all informasjon (!) og hvis det er noe jeg kan hjelpe deg med tilbake, er det bare å spørre.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Kunne ikke dy meg. Kan dette være dåpen til Ingeborg Ingebretsdotter, mor til Peder Olson Domaas: LenkeDenne Ingeborg er datter av en Ingebret Blæstrum. Blestergrendi ligger på vestsida av dalen overfor Dombås, med Blesterbekken og en gård Blestra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Mer fra Dovre - egentlig ikke relevant til denne tråden, kanskje det burde startes en ny tråd om denne grenen.En Ole Pedersen 'under Hage' begraves i 1797, 70 år gammel: Lenke . Det finnes imidlertid Hågå-gårder både i Lesja og Dovre (som på denne tida utgjorde ett prestegjeld sammen med øvre Folldalen), så jeg tør ikke uten videre påstå at det er samme person som Ole Pedersen Domaas. Men han synes iallefall for meg å være den eneste kandidaten fra og med 1790 og ut 1800. Kirkebøkene for Lesja prestegjeld er omfattende, så det tar tid å lete.Har /ikke/ funnet Ingeborg Ingebretsdotter begravet mellom 1802 og 1828; enten har jeg oversett henne eller så flyttet hun fra prestegjeldet. Jeg stoppet ved 1828 fordi jeg anser det for sterkt usannsynlig at hun ble over 102 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei igjen! Det er moro å bidra når det blir satt pris på som ditt engasjement tydelig viser! -Her kommer litt mere:Ole Pedersen har jeg notert som født ca. 1778 på Dombås. Hans bror Ingebret Pedersen var født 2.4.1781. -Jeg regner med at Ingeborg Ingebretsdatter døde vinteren 1801, og at 'vår' familie vandret i baksporene til soldatene som dro sørover fra Trøndelag med sleder fulle av mat. Det var harde tider, og i enden av disse sporene lå kanskje muligheten for et bedre liv. Grunnen til mine antakelser er at Ole gifter seg allerede i 1802. Jeg har ikke jobbet mye med denne greina, men nå får jeg tydeligvis kapabel hjelp!For oss som er kommet i reparasjonsalderen er slekt en fin hobby. I en slik periode sydde jeg sammen det jeg mener er Berit Jonsdattters opphav. Mine kilder er for det meste de nyeste bygdebøkene for Byneset. Et forenklet oppsett om hennes aner er som følger:Etter mannslinja er Berit Jonsdatters stamfar Jon Erichsen Mule, død før Ft. 1701, med ukjent hustru fra plassen Mulberget under Mule. -Hans sønn, Erik Jonsen Mulberget (1687-1751) ble i 1720 g.m. Maren Gudmundsdatter Lychen (1700-1773). De overtok Stenslykken etter hennes bror,Ole i 1725. Rundt 1609 er Bård Stenslykken, g.m. Ragnhild oppført som eier av denne garden. Sønnen Gudmund Baardsen Lychen g.m. Gunhild (d.1670) overtar garden, nå som bygsler. Deres sønn igjen, Oluf Gudmundsen Lychen (ca.1632- etter 1690) g.m.Guri (ca.1635-1705) overtar som bygselbonde. Oluf og Guris sønn, Gudmund Olufsen Lychen, (ca. 1660-1719) var g.m. Karen (ca.1658-1721), og ble foreldre til førnevnte Maren Gudmundsdatter g.m. Erik Jonsen Mulberget. Erik og Marens sønn, Jon Erichsen Lychen (1721-1784) var gift 3 ganger. Hans første hustru var Gjertrud Christophersdatter Braa (1714-1750).Gjertruds opprinnelse synes å være Erich Larsen Stene (ca.1640-1721) fra Nistu Stene med ukjent hustru. Hans sønn, Christopher Erichsen Stene (ca.1690-1764) var 1.gang gift med Berit Nielsdatter (ca.1684-1719) av ukjent opprinnelse. -Hun var kanskje datter av Nils Klokker på Høyem. Christopher Erichsen kjøpte i 1739 Brå Øvre Østre. Han var gift 3 ganger, og Gjertrud var fra 1.ekteskap. Alle disse er bynesninger etter det jeg kan se. ------ Med tanke på Marit og Peders ukjente opphav, kan det være greit å nevne deres to andre barn med tanke på mulig oppkalling. Det var Marta, f.på Geitaneset i 1820, d.1831 og Anne, f.1830, d.1831. ------ Senere får vi se om vi kan bli enige om staværingene. -Kan nevne at Elisabeth Andersdatter Grostad lenge var et problem. -Var hun fra Stadsbygd prestegjeld, var eneste løsningen den Lisbet Andersdatter Kårli døpt 5.2.1778. Hennes foreldre blir da Anders Christiansen Kårli (Caarlie)f.1746 i 1776 g.m. Marit Olsdatter Bårli (Baarlie) fra Rissa. ------ Jeg sier takk til tilbudet om bidrag, har nok også noen huller å fylle. -Men det ligger stor verdi i å få hjelp til å kontrollere egne bidrag også!Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei!Det er vanskelig for meg å si annet enn takk for opplysningene =) Disse familiene har du utvilsomt bedre greie på enn meg, så jeg har ingen mulighet for å kontrollere dataene. Tar sjansen på å legge dem til i slektstreet.Jeg jobber forresten kun i tektsformat og skriver anelister og etterslektstavler som Word-dokumenter, både for enklere utskrift og for å kunne sende informasjonen til slektninger som kanskje ikke har mulighet til å åpne Gedcom eller lignende filer. Hvilket format foretrekker du å jobbe med?Når du sier Marit og Peder, mener du da Marit og Peder på Hesthåggån? I så fall er nok Anne oppkalt etter sin mormor, Ane Eriksdotter Hammerfjell (f. 1766). Marta vet jeg ikke, det kan jo f.eks. muligens være etter en ukjent oldemor (mor til Randi Pedersdotter Fossan eller Even Person Geitaneset). Her kan det være mye å hente på å se igjennom trolovelser og vielser. Jeg skal bort i helgen, men får sikkert tid til å begynne så smått neste uke.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Her er forresten slektslinja bakover fra Maret Evensdotter Geitaneset, slik jeg har puslet den sammen. Kilder her er kirkebøker, FT 1801 og denne nettsiden: http://glasset.no/hammerfjeld.html (utdrag fra Geitastrandboka)Maret Evensdotter Geitaneset, født 1791 på Geitastranda, død 3. 11. 1872 samme sted. Gift i Børsa krk, 9. 9. 1821 med Per Guttormson Hesthåggån (1791-1846). --- Even Person Geitaneset, født 1756. Husmann. Gift i Børsa krk, 28. 6. 1789, med Ane Eriksdotter Hammerfjell, født 1766. --- Erik Jonsson Hammerfjell, født 1725. Husbonde og selveier på Hammerfjell (Aunet). Gift med Maritte Johansdotter, født 1735.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Det var nok lurt å opprette et nytt tema (nr.57620) for våre aner Peder og Sigrid fra Dombås, så får vi se om vi får noen respons der for den greina.Slekt har vært min form for kryssord periodevis i over 40 år.Mesteparten av stoffet er samlet i permer, men noe har jeg på PC-en (etterslekt fra mine besteforeldre og anetavler). Det fungerer etter mitt behov.Også Karen Pedersdatter Ingdalselven fant seg ektemann sørfra. Hun ble gift med Nils Hansen Midtbøen fra Nordsinni, Nordre Land, som kom til Ingdalen sammen med sin bror,Syver i 1850-årene. Deres mormor var forøvrig Inger Andrine Abrahamsdatter Thomle (1768-1840) som skapte oppstand i slekta da hun giftet seg med en under sin stand. Thomleboka av Erik Andreas Thomle, (statsarkivar og omtalt som genealogiens far i Norge) har gitt meg mye om denne slektsgreia. Desverre var han ikke like opptatt av husmenn,så jeg har nok en jobb å gjøre her også.Jeg er ikke helt trygg på at mine notater om Ole Anfindsen Ingdalselvens opprinnelse er helt riktig,så her anbefales kontroll! Hans farfar er Ole Anfindsen Brøskift (1644-1695) som dukker opp i kildene i 1672 da han blir g.m. enke Anna Engelsdatter Brøskift,ytre (1641-1708). -Deres sønn, Anfind Eriksen (1687-1754) ble i 1720 g.m. Karen Arvesdatter Gafset, (1692-1772) og tok i 1725 over halvparten av garden Gafset. Karen Arvesdatter Gafsets opprinnelse er mer kjent.-Hennes farfar er Christopher Olsen Belling (1605-1680) og hans 3.hustru, Karen Arvesdatter Kårli (1625-1699). Karen er av gammel Kårlislekt. Halvor Kårli var bruker i Kårlia 1537-1559.Sønnene Oluf og Jon delte garden. Jon Halvorsen Kårli (ca.1570-1654) var g.m. Kjerstin. Deres eldste datter, Ellen Jonsdatter Kårli, f.ca.1605 ble i 1624 g.m. enkemann Arve Kårli (Ca.1590-1660). Arves opprinnelse er ukjent. De overtok Olufs part av garden. Deres datter Karen Arvesdatter ble altså g.m. Christtopher Belling (Overskott) som nevnt over. Opplysningene videre er motstridene i bygdeboka, men det ser ut som Karen og Christophers sønn, Arve Christophersen (1664-1724) først overtar farsgarden, Overskott, men etter ca 10 år overlater garden til sin svoger og får bygselbrev på halve Gafset. Arve ble i 1691 g.m. Ingeborg Knutsdatter av ukjent opprinnelse. Dermed er vi kommet rundt til Karen Arvesdatter Gafset f.1692.Jeg håper du forstår sammenhengen i det jeg har skrevet. Enda har vi mer å ta tak i. Anne Eriksdatter Ølstad bør vel bli et eget tema.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.