Gå til innhold
Arkivverket

[#57474] Skjerstad og Vestvågøy


Gjest Kjetil Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harry Aronsen

Steinar (24)Ser dette nå, hadde blingset litt på generasjonene. Jeg har disse personene, men har nok Kirsten som Peder d.e. sin kone og det er vel etter Skjerstadboken. M.h.t. navnet Braad, så nevner også Konrad Naustvik et sted at Peder d.y. har vært nevnt med dette navnet men at han aldri har funnet dette dokumentert i noen kilde.Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

Hei vdr nr 25. Jeg har brukt skifter for Moskenes, har også brukt skipperskatt mm. I tilegg har jeg vært på arkivet i trondheim og bladd i Alf Kiils samlinger. Han har mye. Om noen skal dit kan jeg være behjelpelig. I tilegg er det en bror til som heter Tomas Hansen f 1626. Litt mer info; Tommes Christopersen og Lisbeth Henriksdatter (fra Bisselvåg)har 4 kjente barn. Han Tommesen død i 1637. Dorte (Dorithe) som var gift med sin slektning Hans Olsen (fra Kvarv) Berendt Thomassen d 1634 og så til slutt Thomas Tommasen. Men for den siste sliter jeg litt med blandet info med Hans tommesen.Hvor finner jeg info om familiegrenen i Ofoten. Har vært å sett i Ladingen, Tjelsund boka men finner ikke stedet Vidrek..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Konrad Naustviks artikkel om kirkebyggeren Peder Pedersen som kom til Vidrek i Ofoten og hans slekt sto i årboken 'Ofoten i historien' 1978. Den kan sikkert skaffes i nærmeste bibliotek ved fjernlån.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Lunheim

Hei, dette er kanskje et sidespor, men er Anne Hansdatter som letes etter i 1,2 den samme som er oppført som gift med Bjørn Baltzersen i Moskenes (her: Lenke)? Jeg har funnet at disse sannsynligvis er mine aner, siden datteren Inger blir g.m. Anders Hansen fra Bodin. Dette må være den samme Anders som er av klokkerslekta til Støver på Bodin, og var bruker der 1745-1750, til han døde (Bodin bygdebok bd2:4). Inger ble så gift med neste bruker, Ola Jensson, som hadde vært oppsitter på Karbøl i Skjerstad. Han var jektestyrmann, og hadde tidligere vært gift med Lisbet Steinarsdotter, som var enka etter Hans Mikkjelson på Karbøl. Her er jo noe navnelikhet med tidligere innlegg, og det er flere koblinger mellom familien og Skjerstad; neste bruker på Støver, Lars Andersson (sønn av Anders og Inger) blir gift med Øllegård Olsdatter fra Kvalnes i Skjerstad.Jeg finner Hammer som et bruk under Oldereid i Skjerstad, vet ikke om det kan ha betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

Hei og takk for info. Jo det er rette Anne Hansdatter. Og det er sansynlig at dette kan være rette sted 'Hammer'. Har du annen informasjon om stedet. Finner du noen etterkommere av Olav eller Oluff Tommsen. Finner du igjen Navnet Thomas, Christoffer eller Michell. Kona til Christoffer Tommsen på Moskenes het Karin Hansdocter, Er det et vaanlig navn i området. Og hvorfor ikke datter men dochter... Finnes det noen tysk adelmann med navn Hans på 1500 tallet i Nordland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

Hei og takk for info. Jo det er rette Anne Hansdatter. Og det er sansynlig at dette kan være rette sted 'Hammer'. Har du annen informasjon om stedet. Finner du noen etterkommere av Olav eller Oluff Tommsen. Finner du igjen Navnet Thomas, Christoffer eller Michell. Kona til Christoffer Tommsen på Moskenes het Karin Hansdocter, Er det et vanlig navn i området. Og hvorfor ikke datter men dochter... Finnes det noen tysk adelmann med navn Hans på 1500 tallet i Nordland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei Kjetil!Viser til innlegg 22 der du sier: 'Den tredje er Maren Hansdatter f. 1621 som gifter seg med Ole Eidissen på Kvarv'. En svært interessant opplysning idet Slektsbok for Sørfold eller Sørfold Bygdebok ikke har identifisert henne, men nevner henne kun som 'Maren'. Hvilken kilde har du benyttet for å fremskaffe denne opplysningen?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiOm Peder Pedersen på Vidrek skriver K. Naustvik i Ofotenhefte 1978 s. 43 at Jordegodset Peder arvet i Salten (Oldereid og Hoset) hadde han arvet fra sine foreldre noe som framkommer av amtsregnskapet for Nordland i 1688.Peders arvepart var 1 våg og 2 pd.Det samme fikk broren Nils Pedersen Vidrek.Svogeren Jens Arildsen med sin quinde fikk arve halvparten så mye (2. pd og 1 mark).Han nevner ikke Ole, men det er vel siden han ikke hade noe med Ofoten å gjøre. Dat pussige er jo at på Olderied står ikke noen Nils.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHan konsentrer seg om etterslekten for det meste, og de han tar med før det er på Vidrek på forskjellige tidspunkt fram til 1701.Har sittet å sett litt på Finstad i Hol boken (som en jo kan laste ned) og det er en Peder Michelsen som jobber for Ole Eidisen i 1648. Det er og en Mogens Eidisen som er bruker på Vidrek i 1672. Peder sin kone Karen Hansdtr som skiftes etter i 1719 har en sølvkanne med Mogens Eidisens navn på. Denne Mogens er ikke fra Ofoten, men han kan jo være den som er nevnt på Kvarv i Sørfold.Sitat fra Ljønes i Bind I Skjerstadboken s. 133. Michel Thommasen på løines betalte 2 pund i leidangskatt i 1567. Den 18/5-1603 vasr han i Stamsund og satte opp makeskifte sammen med Rasmus Asgodsøn på Hosetter, Lensmann i Salten fjerding. Mikkel Olsen på lianess, Hans Stenfinnson på Loubseter ok John Taraldson sammestedz og Steinner Anndersen på Ness. Oluf Hellesen i Novik i Gildeskål eide 1/2 pund i Oldereid, Jakob Nilsen på Stokland eide 1/2 pund i Noviksom de så makeskiftet mellom seg. Michel er nevnt med spiud og Tesak 1609 på Lianes.Så et tillegg fra HosetRasmus Asgodsøn på Hosetter var gift med Birgitte Michelsdtr (alder ikke oppgitt) De fikk 2 sønner Bertil ca 1595 og Ingemund ca 1605. Man kan jo lure på om Birgitte M er i slekt med Mikkel Thomasen.Michel Olsen har en sønn Peder Michelsen og trolig Ole Michelsen begge født rundt 1600.Om de Michel Thomasen makeskifter med, er familie/slekt er jo en annen sak. Hvilken del av Hoset som Peder Pdersen har arvet fra sine foreldre kan jeg ikke finne ut av fra Skjerstadboken. Kanskje andre vet det.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

HeiMogens Eidissen er nok fra Kvarv og bror til Ole. Han var bruker på den gårdparten av Vidrek som Peder Pedersen overtok etter ham. Det var jo en bror til som kom til Ofoten, nemlig Carl Eidissen, som ble 2. ektemann til Peders svigermor Øllegård Jacobsdatter. Han overtok gården Tjelde etter Øllegårds første mann Hans Arentsen, eide også andre gårdparter i Ofoten og var jekteskipper og lensmann og en velholden mann.Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Nermo

(4:) Det rimer ikke at Karen Christensdatter Bang f. 1665 skal være død i 1710 dersom hun skal ha giftet seg pånytt, siden hennes første ektemann Hans Olsen f.1652 skal ha dødd i 1713. Hvilket av disse årstalle er feil, tro ?(1:) Jeg har notert 1681 som dødår på lensmann i Hol, Bjørn Michelsen (f. ca.1616), og 1698 som dødsår på Annichen Baltzersdatter. Jeg ville defor trodd at ekteskap hennes med Hans Olsen ville vært inngått rundt 1681, og Hans Olsen's giftermål med Karen Christensdatter Bang etter 1698. Dermed kan Hans og Annichen godt være foreldre t til en 'Anne Hansdatter' født rundt 1690.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei!I følge mine notater døde Hans Olsen mellom 1701 og 1710, så en eller gang i denne perioden må Karen ha giftet seg på nytt, med John Larsen! Jeg har ikke notert noen barn av Annichen Baltzersdatter og Hans Olsen, så hvilken kilde oppgir dette?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(39:) Dette siste (i #38) var en ren hypotese fra min side (ment som en respons på spørsmålet i siste linje i #1) og som altså ville vært mulig dersom mine kommentarer vedr. tidspunktet for giftermålene skulle medføre riktighet. Jeg har altså overhodet ingen kilder å vise til forå underbygge denne hypotesen eller snarere 'muligheten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjetil R. Arntzen

Takk for inspill Per NemoSå langt ser jeg mulig 3 par foreldre til Anne Hansdatter Hans Tomassen av Tommesslekta på Mosskenes. Han er født i 1661 på Moskenes. Eier i 1700 2 våg i Moskenes, Han har også eiendom i Skjellfjorden. Gift med Anne Pedersdatter som dør i Skjellfjorden i 1991, og de har barna Synneve f 1691, og da mulig denne Anne Hansdatter som er født i 1690. Andre ekteskap er med Margrethe - og de har barna Thomas f 1694 på Moskenes - senere Skjellfjorden og Heming f 1697. ALt 2 Karen Christensdatter Bang f. 1665 i Bisselvåg ved siden av Moskenes og hennes første ektemann Hans Olsen f.1652 Alt 3 Hans Gregersen f.1656 fra Petvika og Siri Christensendatter Bang f 1660 fra Bisselvåg ved Moskenes. Bisselvåg hadde også skipperleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(41:) (Alt. 2:) Karen Christensdatter Bang ble vel ikke g.m. Hans Olsen før etter 1698, da han ble enkemann etter Annichen Baltzersdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(42:) Kan denne Hans Christophersen Graae (f. ca. 1654) være sønn av sorenskriver Christopher Graae på Berg i Hol (eide også Fygle) fra Slagelse og Anna Lauritzdatter (Arctander), og dermed bror av Maren Christoffersdatter Graae (g.m. sogneprest i Borge, Hans Hansen Jentoft) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Lunheim

Antallet mulige foreldre til Anne Hansdatter er trolig langt større enn de tre listet (#41). Hans var et vanlig navn, og selv om Anne muligens kom fra en veletablert familie så kan jeg ikke se at hun nødvendigvis kom fra området rundt Moskenes/Værøy. Det ser jo ut til å ha vært tette forbindelser med både Salten og sørover til Bergen. Ved folketellingen i 1701 er Bjørn Baltzersen (15) oppgitt å gå på skole i Bergen..For meg ser det ut som størstedelen av boet i skiftet etter Annes død (http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24997/296) kommer fra Bjørn Baltzersens side. Eiendommer på Moskenes og Værøy kan komme derfra, likeså er det sølv med initialer til foreldrene og besteforeldrene til Bjørn Baltzersen i skiftet.Hvis man ser på oppkalling av barna så er de samme foreldre og besteforeldre til ektemannen representert (Baltzer, Inger, Annichen, Michel). De andre navn som er brukt (ifølge Börje Jonssons sider) er Sara og Dorthea, altså ikke navn som er hentet fra de nevnte kandidatene på morssiden.En interessant gjenstand i skiftet etter Anne Hansdatter er sølv merket H:L:S: og L:A:D:. Kan dette være initialene til Annes foreldre? I så fall var det en Hans Larsen (født i Tromsø) som var i tjeneste hos Baltzer Bjørnsen ved FT1701. Han kan jo ha hatt en datter Anne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(45:) Anna Lauritzdatter skal være datter av Lauritz Holgersen Arctander (c1577-1629) fra Åfjord, sogneprest i Aukra, MR (1621-1622), res.kap. Trhj. Domkirke, g. 1609 m. pr.datter Birgitte Hansdatter Bernhoft (c1590-c1630) fra Trondheim. Lauritz og Birgitte hadde 12 barn og Anna må ha vært blant de yngste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Kjetil/41:) Har jeg oppfattet dette rett, dvs. at Synneve f. 1691 sin far Hans Tommesen f. 1661 i Moskenes er sønn av Tommas Hansen f. 1626, sønn av Hans Tommesen (c1590-1637) i Moskenes, g.m. Synnøve Jensdatter, g. som enke med Carl Jacobsen Wilstrup (ca.1610-et.1666) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Per (47)Jeg kjenner til disse personene, men er bare usikker på hvor navnet Arctander kommer inn i bildet her. Hverken Annas farfar Holger Lauritzen eller faren Lauritz er nevnt ved Arctander-navnet så vidt jeg kan se. Den første i denne slekten som kaller seg Arctander, er vel Lauritz sin brorsønn Holger Hansen, som ved immatrikuleringen i Københavns universitet i 1624 er nevnt som 'Olgier Johannis Arctander'. Om dette er et navn han tar etter en forfader, eller om han selv lager seg et latinifisert tilnavn (slik det er kjent at mange gjorde), vet jeg jo ikke.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg har lurt litt på det Arctander-navnet og hva det betyr. Har ikke sett det brukt før Holger Hansen.Jeg har aldri sett noen god forklaring på hva det betyr, men arc er latin for å bygge - har det blitt meg fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.