Gå til innhold
Arkivverket

[#57474] Skjerstad og Vestvågøy


Gjest Kjetil Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg ser at Nermo Lenke sporer Arctander-slekten tilbake til Laurits Nielssøn og på den måten slår sammen Tronhjem-Arctander og Lofot-Arctander slekten. Veldig interessant.Han stiller selv spørsmålstegn ved flere av leddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Lofot-Arctander-slekten har iallefall ingenting med Trondhjems-Arctanderne å gjøre. Førstnevnte har som stamfar presten Aron Pedersen Arctander, som var en bondesønn fra Lødingen, og som tok eller ble tildelt navnet Arctander under sin studietid i 1720-årene. Han har jo en stor etterslekt både i Ofoten og i Lofoten, og mange av disse har brukt og bruker slektsnavnet Arctander. Noen, både av hans slekt og andre som bare har kallet opp presten, har Arctander som for- eller mellomnavn.Men dette er jo egentlig en debatt som vel ikke hører hjemme i denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(52:) Det er ikke grenen 'Lofot-Arctander' som er temmelig løst og hypotetsik koplet sammen med 'Trondhjems-Arctander' i mitt register, men to Trøndelags-slekter 'Arctander' (se lenken i #52). Arin Pedersen Arctander i Lødingen er her : Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Per (54)Jeg er klar over det. Mitt tilsvar i (53) var til Hans Egil (52). Jeg har bare fundert på om Laurit Holgersen i det hele har noen kobling til andre Arctander-slekter eller om navnet kom inn med brorsønnen Holger Hansen. Det er jo som du vet flere Arctander-slekter i Norge som ikke har noen sammenheng med hverandre. Aron Pedersen Arctander fra Lødingen er min 4. tippoldefar. Jeg har også uavhengig av dette muligens en fjern tilknytning til Trondheims-Arctanderne.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjetil R. Arntzen

Til innlegg nr 10 Om Moskenes kirke står det at den er mulig bygd i 1564. Dato er kun bygd på at leilendingen Christopher Tommsen og hustru ga hver sin lysestake? Så mulig den kan være eldre?Ser vi på lysestakene står det 15564 på begge. Det vil si 1564 eller helst 1556? Ved 1564 står det et femtall eller er det et tegn feks S mellom 15 og 64. Det andre 5 tellet er itt annerledes så om det betyr S kan leilendingene være av adelsslekt som begynner på S... (Staur, Smør)Ved 1556 står det et firetegn etter. Er det et tall eller tegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

Til 48 Vanskelig å følge tomesfamilien, men far til Synnøve var Hans Thommasen gift to ganger. Anne Pedersdatter og Margrethe. (Med Margrethe hadde han Thomas og Hemming og med Anne hadde han Synnøve).Hans far var Thomas Tommasen gift med Guren Rasmusdatter fra Skjelfjorden. (De hadde barna Hans og Christopher)Far til Hans var Thomas Christopersen gift med Lisbeth Henriksdatter, mulig datter av Jektskipper Henrik i Bisselvågen. Barn var Hans Tommesen gift med Synnøve Jensdatter (hrr jens i Skjerstad), Dorte som ble gift med jekteskipper Lauris Andersen som også en tid var Sorenskirver i Lofoten og Vesterålen, Dorte giftet seg senere med lensmannog jekteskipper Hans Jacobsen Wilstrup Barn?, Berendt Tommesen som overtar Finnstad og Thomas Tomassen men er usikker på hvor denne Thomas skal stå i rekkefølgen)Hans og Synnøve har 3 kjente barn; Thomes Hansen eier av Moskenes, Evjen, Strømsnes, Fauskeog Norlandet, Mogens Hansen som gifter seg med Sara Henricdatter på Værøy (sønnedatter til Nolte)Maren Hansdatter gift med Ole Ediassen på Kvarv og mor til Hans olsen som kommer til Ramsvik og Bisselvåg med sine to giftemål (Anichen baltzersdatter og Karen Christensdatter Bang.Far til Tommes Christopersen var Christopher Tommsen og Hustru Karin Hansdochter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Hei KjellJeg har som en min 9. tippoldefar Michel Thommesen på Ljønes i Skjerstad, antagelig bror til Christopher Thommesen. Min anelinje går gjennom Per (Peder) Michelsen og Peder Pedersen på Oldereid i Skjerstad.Den kunne vært morsomt å få det du har på denne familien, om mulig. I tilfelle kan du maile meg på adresse harryaro@online.no.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Kjetil/58, 3. avsn.:) I tillegg til jekteskipper Lauris Andersen og lensmann Hans Jacobsen Wilstrup har du tidligere (i ditt innlegg #27 over sagt at Dorte (Dorithe) Tommesdatter (først ?) var gift med sin slektning Hans Olsen (fra Kvarv). Stemmer dette ?Hvordan var Dorthe T.d. og Hans olsen i slekt ?(Var Hans Olsen kanskje farbror til Maren Hansdatter (4. avsn.) sin ektemann Ole Ediassen på Kvarv ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

Beklager Hans Olsen er grandnevø til Dorte (Dorrite). Dorte var gift to ganger sorenskriver og jektskipper Lauritz Andersen og lensmann og jektskipper Hans Jacobsen. Noen som kjenner til hvor dene Lauritz Andersen kommer fra? Kan han være i slekt med jektskipper jacob Andersen på Ramberg?Hans Olsen f 1652 var sønn av Ole Ediassen på kvarv og Maren Hansdatter (1621-1682). Maren er datter av Synnøve Jensdatter (Datter av herr Jens - prest i Skjerstad) og Hans Tommesen d.1637. Hans var bror av Dorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(62:) OK, så det du skrev i innlegg #27: ''Dorte (Dorithe) som var gift med sin slektning Hans Olsen (fra Kvarv)'' var altså helt feil. Denne 'Hans Olsen' er jo ev. adskillig eldre enn enn Hans Olsen f. 1652, og han 'eksisterer' altså ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

Hei Jeg lager et hefte om knapeadelen på Moskenes 1500-1700, og driver å skjekker litt linjene til Stedet. Ser forbindelser til Petvika, Ramsvika, Finnstad, Oldereid, Ljønes, Fauske, Eyvenset, Kvarv, Benkestok, Staur og hvem som eide her ute. Det jeg ser er at Moskenes og Moskenesfamilien som i dag er 'glemt' var et av de største værene i tiden. De eide deler av Værøy, Tind og Tuv, samt gods på noen av nevnte steder m.fl. Tommesfamiliens opprinnelse er jeg usikker på men i den nye skjerstadboka finnes det bedre teorier. En av brødrene til Moskenes, en til Ljønes og Olav eide Hammer i Bodin som mulig ble Hærnes og overtatt av det offentlige... Så Harry om du ser på innlegg 58 så finner du info om familien. Sønn av Christoph Tommsen er Tommes Christophersen. Denne Tommes er gift med Lisbeth HenriksdatterKona til Christoffer Tommsen er hustru Karin Hansdochter (iflg lysestake i Moskenes kirke), og jeg lurer på om hun kan være datter av Hans Nilsen Schønnebøl og Maren Eriksdatter Bernhoft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Takk for svar, Kjetil. Håper å få tilgang til det heftet du lager om knapeadelen på Moskenes når det blir ferdig!Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(65:) Hvem var disse tre brødrene der én kom 'til Moskenes, en til Ljønes og Olav eide Hammer i Bodin', og hvem var deres foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei Kjetil. Takk for at du har gitt meg ei ny 'formor' - Synnøve Jensdatter! Jeg hadde en anelse om at hun skulle være gift i Moskenes, men ikke med hvem. Hr. Jens er nemlig en av mine - og mange andres - forfedre, men han er omgitt av litt 'mystikk'. Han skal ha kommet til Skjerstad fra Nærøy i N.Trøndelag, hvor han hadde banket en dreng litt for mye. - Forvisning nordover ble løsningen. Han er ikke nevnt en eneste gang i lensregnskapene og får bare en meget kort tid som prest i Skjerstad. Bygdebokforfatter Terje Gudbrandson som nå skriver slekts- og gårdshistorie for Skjerstad har vel funnet det som er å finne om Jens. Han har imidlertid etterlatt seg ei veldig tallrik slekt. Svein-Tore Dahls prestehistorie har på siden hvor Hr.Jens er behandlet en fotnote som er litt interessant. Her heter det at Jens KAN være en sønn av sokneprest Christen Steensøn Skanke i Brønnøy. Om dette holder vet man vel ikke.- Så må jeg vel opplyse at jeg er etterkommer av Ole Eidissen Kvarv og Maren Hansdatter gjennom deres datter Karen, gift med Nils Bjørnsen Ursin i Sennesvika i Lofoten.Og - jeg er veldig interessert i det heftet du skriver om Moskenes-folket. Håper det blir å få kjøpt når du er ferdig!Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei Kjetil. Takk for at du har gitt meg ei ny 'formor' - Synnøve Jensdatter! Jeg hadde en anelse om at hun skulle være gift i Moskenes, men ikke med hvem. Hr. Jens er nemlig en av mine - og mange andres - forfedre, men han er omgitt av litt 'mystikk'. Han skal ha kommet til Skjerstad fra Nærøy i N.Trøndelag, hvor han hadde banket en dreng litt for mye. - Forvisning nordover ble løsningen. Han er ikke nevnt en eneste gang i lensregnskapene og får bare en meget kort tid som prest i Skjerstad. Bygdebokforfatter Terje Gudbrandson som nå skriver slekts- og gårdshistorie for Skjerstad har vel funnet det som er å finne om Jens. Han har imidlertid etterlatt seg ei veldig tallrik slekt. Svein-Tore Dahls prestehistorie har på siden hvor Hr.Jens er behandlet en fotnote som er litt interessant. Her heter det at Jens KAN være en sønn av sokneprest Christen Steensøn Skanke i Brønnøy. Om dette holder vet man vel ikke.- Så må jeg vel opplyse at jeg er etterkommer av Ole Eidissen Kvarv og Maren Hansdatter gjennom deres datter Karen, gift med Nils Bjørnsen Ursin i Sennesvika i Lofoten.Og - jeg er veldig interessert i det heftet du skriver om Moskenes-folket. Håper det blir å få kjøpt når du er ferdig!Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Torbjørn/68:) Jeg vil ikke si at hr. Jens (Christensen) sin tjenestetid som res. kap. i Skjerstad var 'meget kort'; han skal visstnok tross alt ha vært der i 11 år, fra 1619 til 1630 ! (Døde han i Skjerstad ?)Hr. Jens til Skjerstad har tidsvis vært forvekslet med Hr. Jens Christenssøn Bloch (1625-1691) fra Gildeskål, res. kap. til Hamarøy 1648-1667, sogneprest i Hadsel, Vesterålen 1667-1690, g.m. Maren Hansdatter Blix (1627-1688).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei! Slutter meg til Harry Aronsens og Torbjørn Seirings ønsker om å få kjøpt heftet om Moskenesfolket når det blir tilgjengelig. Synnøve Jensdatter og Ole Eidissen er også av mine aner!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.