Gå til innhold
Arkivverket

[#57476] Voldedalen og Arneberg i Fana - oppslag i bygdeboki, please?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Peter Johan Gullaksen (1828-1916) var maskinmeuister ved Fana Spinneri og budde i Voldedalen i Fana. Eg er interessert i opplysningar om talet på born som han fekk i andre ekteskap med enkja Louise Hansone f. Meyer?Arne Nilsen (1860-1922) og kona Christopha Emilie f. Gullaksen (1864-1950) budde på Arneberg i Fana. Eg veit om tre born fødde på Herdla, tre born fødde i Bergen og tre (Klara, Peder og Erna) fødde i Fana fram til 1900. Fekk dei fleire born etter 1900? I so fall, kor mange?Eg vonar at einkvan med tilgjenge til bygdeboki for Fana kan finna svari på desse spørsmåli for meg og takkar so mykje på førehand for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg har bygdebøkene for Fana. Finner dessverre ikke Peter Johan Gullaksen nevnt under plassene Voldedalen I og II (som ligger under prestegården). Jeg finner heller ikke noe sted som heter Arneberg i Fana. Er det en gård i Fana, eller kanskje en plass under en eller annen gård? I så fall: vet du hvilken?Men i FT 1900 finner jeg Arne Nilsen og Kristofa E. Gulaksen i Volledalen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=fodeaar&pgj=332&teljing=ft1900&filnamn=f01249.wc2&amt=12&funnenr=474>LenkeDisse to er imidlertid heller ikke nevnt under plassene Volledalen I og II i bygdeboka.I FT 1900 finner jeg Peter Gulaksen og Lovise på Faanebraate i Fana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Her er Arne Nilsen i 1875-tellingen: Lenke Men det har du sikkert allerede. I bygdeboka finner jeg ham som sønn av Nils Kristoffersen Smedsvik på plassen Nore Kråa under Fana prestegård, og det oppgis om Arne at han bor i Volledalen, men altså uten at bygdeboka nevner ham der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg tror at Fane Spinneris eiere muligens oppførte endel boliger for sine ansatte. Disse boligene kan ha blitt plasert ved eksisterende husmannsplasser og dermed blitt stedfestet med plassenes navn, som f. eks., Volledalen eller Kråa (Fanakroken). Bygdeboka har trolig ikke inkludert disse under omtalen av husmannsplassene og folkene som bodde der, siden spinneriets folk ikke hadde noe husmannsforhold til Fana gård, men kun til idustriarbeidsplassen Fane Spinneri? Vel, kun en spekulasjon fra min side. (Jeg har for en del år siden beskjeftiget meg ganske mye med Fane Spinneri siden min kones aner var sterkt tilknyttet denne bedriften i mange år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her dør Petter Johan Gullaksen 07.04.1916.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=FANA1878&gardpostnr=1467&merk=1467#ovre>LenkeOg her dør kona Lovice Hansine f. Hansen 30.05.1911.LenkeHer dør Sofie (Sophus) Lorentius 22.02.1882.LenkeHer dør Albert Andreas 21.02.1882.LenkeHer dør Amalie Magdalene 04.04.1884.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her dør forøvrig også sønnen Peder Johan som han hadde fra første ekteskap med Synnøve Christophersen. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Hans, Carsten og Rune for nyttige opplysningar som trass i manglande opplysningar i bygdeboki for Fana likevel har fylt ut dei opplysningane som eg mangla om denne huslyden, so eg er svært godt nøgd! Nok ein stor takk for god innsats!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.