Gå til innhold
Arkivverket

[#57477] Hvor kommer Karen Johannesdtr. fra


Gjest Mette Nordengen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Nordengen

Karen Johannesdtr. datter av Johannes Olsen, f. ca. 1823/24. Hun flytter til Vardal sep. 1847 for å gifte seg. Ved innflytting står det at hun er født i Leirdal, hvor hun og mannens 1. barn er født, Johanne Knutsdtr, f. 1/11-1844. Karen gifter seg med faren, Knut Gulbrandsen Mørstad fra Slidre, i Vardal nov. 1847. Da står det at Karen er født på Toten. I tellinga 1865 står det født i Vardal. Har lett i kirkebøker, alle tilgjengelige på nett i Sogn og Fjordane, Vardal, Toten, Land. Kan hun ha jobbet på gjestegiveriet i Leirdalsøra(Lærdalsøra), hvor hun bor da datteren Johanne blir født? Er det noen som vet om det finnes en ansettelsesliste derfra? Takknemlig for all hjelp. Mvh. Mette Nordengen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det står de ble gift 26 desember 1847 (nederst til venstre)Det ble lyst for dem 28 nov og 12 des. Permanent sidelenke: LenkeHar du sjekket konfirmasjonslistene? Ser ikke ut for at hun ble konfirmert pâ Östre Toten, har du sjekket Vestre Toten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Nordengen

Beklager at jeg noterte feil vielsesdato. Jeg har skjekket konfirmerte, der er ei Johannesdtr., men faren er Johannes Embriksen. Da Karen dør 27/5-1870 er dødsårsaken 'død i barsel uten foløsning' 46 år. De Karen jeg finner med far Johannes Olsen, var født 20/3-1814 og den andre jeg fant var født i 1812, altså for gamle til å dø i barsel i 1870. Det som er mest frustrerende er at de ikke kan bestemme seg for hvor hun er født, Vardal, Toten, Leirdal el. ingen av stedene. Og jeg blir mer og mer nyskjerrig jo mer jeg leter:) Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I Fylkesarkivet i S&F stâr det ved Johannes dâp i 1844: Mors etternavn: LeirdalsöenMen det var vel fordi hun oppholdt seg der.Det ser ut for at lenker fra Fylkesarkivet ikke blir godtatt lenger, har prôvd flere ganger i det siste uten hell.Vardal og Toten er jo begge i Oppland fylke, kanskje det kan være et hint.I oppland finner jeg to Kari Johansen f. i 1823 og 1824 pâ FS:[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500221852470&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeLenke Men det er dessverre i Vaagaa!Legger og ved lenke til ft 1865, den kan være god â ha:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dernest mâ det være en feil i kirkeboka da de gifta seg, det stâr faktisk Guldbrand Knutsen pâ han, men det var jo og farens navn! Se lenke i n° 2.Der stâr det jo og tydelig 24 âr pâ henne. kan presten ha skrevet flere feil her? Slik som hennes fars etternavn, f. eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Karen Johannesdatter skal være født omkring 1823. Oppgitt alder ved vielsen i 1847 var 24 år.(se innlegg 6!)Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Ja, oppgitt alder i kirkebøker eller folketellinger kan man sjelden stole 100% på. Jeg vet ikke om det er fordi personene selv ikke vet alderen eller om det er presten/skriveren som er slurvete. Uansett mener jeg Karine i innlegg 7 er en god kandidat. Jeg har i hvert fall ikke funnet hanne gift på Toten. Men selvsagt kan hun ha flyttet eller dødd, eller levet hele livet ugift.Lykke til videre med letingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Nordengen

Takker aller for innlegg! Er enig i at innl. 7 er det nærmeste. Hvis dere savner fødselsdato på Knud/Knut er det 15. sep. 1815, født på Mørstad i Slidre. Han har jeg forøverig funnet etterslekten på. Er enig i at det oppgis veldig mye forskjellig alderen på Karen. Dødsdato på henne er riktig i forhold til bosted/bruk. Fadderene til barna er til ingen hjelp, naboer. Greier ikke helt å slå meg til ro før jeg eventuelt finner hvorfor hun oppholdt seg i Lærdal. Mette Nordengen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.