Gå til innhold
Arkivverket

[#57479] Opplysninger ang Andor / Arne Olufsen, Han har bodd i Hammerfest


Gjest Vigdis Varhaugvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Varhaugvik

Arne eller Andor Olufsen, sønn av Teodora Julia Jørgensen.Han vokste opp på Ingøy. Tror han har jobbet i Postverket og en tid bodde han i Hammerfest. Han må være født ca 1920-1930.Med vennlig hilsen Vigdis Varhaugvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei! Litt drastisk kanskje og ikke det du ønsker? Jeg finner 2 Arne Olufsen som er gravlagt i Nord-Norge [url="http://www.disnorge.no/gravminner/global1.php>http://www.disnorge.no/gravminner/global1.php den ene er vel for gammel. Men du finner dem ved å søke på navn i landssøk.Det hadde vært en stor fordel om du hadde visst hvor han er født, fikk sjekket i kirkebok, da ville du også ha fornavnet korrekt.Du har en Theodora Jørgensen i Tromsø ft-1900 Lenkeog en her i Lenvik ft-1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

En annen sak vi må være svært forsiktige når det gjelder nålevende personer. Og det kan dette være. Det må vel være greit å finne dåpsinnførselen, men ellers er det best bare å gi tips om hvor du kan lete. F.eks i skattelister. Foreldrene hans derimot er jo problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Hei igjen.Har opplysningene om Teodora Julia Jørgensen f. 21.06.1904. Ingøy, Måsøy kommune, Finnmark fylke. Hun er min bestefars søster. Vet at hun hadde 2 barn, en gutt født 1929 og en datter f 1931. Men fikk akkurat vite at hun også hadde en sønn til, men ikke hvem som var hans far. Finner ikke kirkebøker etter 1917 for Måsøy kommune, hvor kan jeg få ut opplysninger da? Fikk også vite at han var død, men trolig hadde etterkommere. Vet ikke om han jeg leter etter er hennes første eller siste barn, vet heller ikke når Teodora døde? Håpet at noe kjente til han og kunne gi meg opplysninger om etterslekta.Takk til Vigdis.Håper noen kan hjelpe meg?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hallo igjen!Du skal nok ha mye flaks om du støter på etterkommere her nå. Som sagt så er dette såpass 'unge' saker at man må gå forsiktig fram i forhold til familie. Undersøk om kirkeboka er avlevert til Statsarkivet. Hvis den fremdeles er på menighetskontoret, er en mulighet at du eller noen du kjenner ber personalet slå opp fødslene hennes.Ellers finner du flere tips til hvordan du kan komme i kontakt med slektninger, hvis du søker i vinduet her oppe etter *nålevende*. Hvis du klarer å finne gravstedet hans, kan du be kirkegårdskontoret el. lign. om å få vite hvem som betaler graven og det vil jo mest sannsynlig være en slektning.Fant du noe interessant på Gravminner, kanskje? Lykke til fra en annen Vigdis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gullbjørg storvik

Hei. Ole Nikodemussen fra Kvalsund i Finnmark har skrevet slektsbok for Måsøy. Den tar for seg alle med opphav i kommunen, mulig du kan finne noe der. Få ditt bibliotek til å låne den inn til deg. Ingøy er i Måsøy kommune. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Vigdis Varhaugvik

Hei igjen, gode hjelpere.Jeg har nye opplysninger ang Andor /Arne. Arne tok etternavnet Seter i voksen alder.Han er født på Ingøy ca 1925. Hans far er Ole Olufsen fra Ingøy.Opplysninger om hans mor er f.21.06.1904 på Ingøy er riktig. Nå har jeg lett og sett på alt jeg har fått tips om, men finner ikke noe. Han har bodd i Hammerfest og 'Sørpå', og jobbet i postverket, men vet ikke når. Håper å finne hans etterkommere.Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei. Noen opplysninger om Andor/Arne har jeg ikke, men jeg kan korrigere deg med morens navn. Teodora Julie var født 21.06.1904, med dåp 23.07.1905 i Måsøy. Foreldre var Jørgen Mosesen og Anna Serine Josefsdatter. Teodora brukte etternavnet Mosesen,ikke Jørgensen. Hun fikk også barn med Hjalmar Klausen og Nils Mikkelsen. Om hun var gift med noen av disse vet jeg ikke.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Glemte en opplysning tidligere, det finnes en plass på Ingøy, som er i Måsøy kommune, som heter Seter. I Finnmark uttales Seter som Sæter, en mulighet for navnet Arne Sæther?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Takk til dere som prøver å hjelpe meg.Vigdis i innlegg 7. 'Ellers finner du flere tips til hvordan du kan komme i kontakt med slektninger, hvis du søker i vinduet her oppe etter *nålevende*'. Hva mener du med *nålevende*?. Det heter at det ikke er dumme spørsmål, men mulig dette er det?;-)Til Kjell Kvalvik, Vet at Teodora sin yngste bror også skrev Mosesen. Mulig barna fra 2. ekteskap skriver Mosesen. Men at hennes halvsøsken fra farens 1. ekteskap skriver Jørgrnsen er jeg sikker på. Det var nytt for meg da du bekreftet at Teodora hadde to barn. Det var da jeg skulle finne ut mer om Teodoras datter at jeg fikk vite at hun hadde ennå en sønn.Det er ingen som kan fortelle mer om han enn de opplysningene jeg har kommet med. Etter det jeg har fått høre av folk som kan huske han, er at Arne/Andor ble gift og fikk barn. Kan Postverket gi opplysninger?, det er flere som opplyser at han jobbet der. Det er mulig han skrev Sæther og ikke Seter. Heidi, men jeg må undersøke mer om han Arne Sæther som du har funnet begravd på Vestre Gravlund? Hvem kontakter jeg da?Det skal ut ei bygdebok om Porsangerslekter i Finnmark og det hadde vært moro om hans slekt også kom med.Men tusen takk til alle som vil hjelpe.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Fant dette på nettet: Vestre gravlund Adresse: Sørkedalsveien 66, 0369 Oslo Tlf: 22 06 43 40 Faks: 22 06 43 50 Epost: Vestre.gravlund@gravferdsetaten.oslo.kommune.no Du kan jo f.eks. spørre om noen har ansvar for graven hans i dag... En annen mulighet er om du kan få sett i gamle aviser på biblioteket og sjekket om det står noen nære pårørende i dødsannonsen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Takk til Heidi.Som du rådet meg til, sendte jeg e-post til Vestre gravlund i går og i dag fikk jeg svar, med navn på den som er ansvarlig for hans grav. Fikk ikke telefonnummer, men adresse, så nå er brevet klar til avsending i morgen. Kan være et tips til andre også for jeg har aldri prøvd dette før.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Vigdis Varhaugvik

Takk til alle gode hjelpere.Det sporet som førte til Veste Gravlud var et blindspor, men et kjempegodt forslag. Har fått flere tips som har vært blindspor, men til slutt ser det ut for at det blir!For to dager siden tips om Arne som var rette Arne, han er død, men hadde darn og barnebarn. Så denne saker er nå løst, takk en gang til.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Vigdis Varhaugvik

Saken var løst med hensyn til å finne Arne Sæther. Men det kan bli en ny jakt!Etter å ha vært i kontakt med Arnes barn, er de veldig interessert i å finne ut hvor det ble av farmora, Teodora Jørgensen/Mosesen. Har snakket med mange, men ingen vet noe??(Se innlegg nr 11, opplysninger om Teodora) Hun fikk 3 barn uten å bli gift, og da hun fikk sitt første barn skrev hun Jørgensen, siden Mosesen. Hjalmar Klausen ble frikjent i en rettsak som far til barn nummer 2.Arne fikk en pleiemor som er omtalt i boka, 'Med livet i hendene', skrevet av Arvid Møller. I boka står det at Maria Skår kom fra Hamre i Nordhordaland. Hun kom til Ingøy i 1927 og jobbet som kokke på Kveldssol. Under krigen og evakueringa jobbet hun som bestyrerinne på gamlehjemmet. Boka handler om da gamlehjemmet måtte evakuere fra Ingøy i Finnmark til Eresfjord i Møre og Romsdal i 1944.Hun bodde i Tronheim. Har noen opplysninger om henne?Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.