Gå til innhold
Arkivverket

[#57482] Bilde fra Horningdal?


Gjest Ragnhild Hjertvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Hjertvik

Bildet er sendt fra Ivar Moldsvor i 1912. Mottager er kanskje Eivind Andreas Johansen Kirkeide Findø. Er det noen som kjenner noen på bildet?

bilete4368.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Hei RagnhildArtig bilde med mange detaljer dersom du forstørrer litt!Vet du i hvilken anledning bildet er tatt? Ser ut for at det god stemning!Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei VigdisJeg kan tenke meg at det er bryllup, og en lystig gjeng har tatt med maten ut i det fri. Kanskje for å bli med på bildet.Eivind J. Findø (1854-1924) sønn av Johan Korneliussen Kirkeide(1818-1900)og Oline Olsdt. Kirkhorn, bodde på 'Nyland' i Horningdal.Eivind flyttet til Finnøy i Sandøy kommune.mvh.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg trur ikkje det er eit bryllaup, for då hadde nok fela vore mellom effektane dei har med seg. Kanskje kan det vere eit støylsgjestebod? Samanliknar du med biletet nedanfor (Eidsstøylen, Gloppen ca 1914) ser du at dei kunne vere godt pynta då og.

bilete4379.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei Aase R Sæther.Takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg et skritt videre. Er nok enig i det med fela, men hva er et støylsgjestebod? Er det guttene som kommer på besøk til budeiene på laurdagskvelden, og at de samles på en av stølene? Eller er det 'avslutningsfest' etter endt sesong? Jeg ser at våre to bilder har mye felles.vennlig hilsen Ragnhild Hjertvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Huset til høgre på biletet ditt kan sjå ut som eit sel (støylshus) - og støylsgjestebod hadde dei minst ein gong i løpet av sommaren på dei fleste støylane. Gutane kom opp frå bygda, og gjerne nokre jenter og. God mat og dans - hadde nokon ei fele, brukte dei den, men hadde dei ikkje, var det alltids einkvan som kunne tralle. Dei overnatta mest i høystålet, men dei mest heldige fekk kome inn i selet. Tenkjer vi avsluttar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Aase R SætherTusen takk for morsomt og informativt innlegg. Huset til høyre i bildet kan også være husmannsplassen (i Horningdal) som oldefar Eivind J.Findø kom fra. Huset ble revet for å gi plass til ny bebyggelse en gang på 70-80 tallet.mvh. Ragnhild Hjertvik

bilete4382.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg vil helst tru at biletet i innlegg (1) er teke i samband med eit bryllaup. Bryllaupa i dei dagar varte i fleire dagar, så kanskje er brurafolket med på biletet òg, utan å vere pynta.Mannen som sit nr. 2 frå høgre held på ei storekake som var vanlege i bryllaupa i Nordfjord, han heilt til venstre har ei drammeflaske og skjenkjer. Mange av dei andre har skeier og grautatallerkar. Kanskje er det brudgomen som held grautaskåla for brura midt i biletet?Huset på biletet har skorstein og ark, eller eit tilbygg vinkelrett på huset og det var ikkje vanleg på ei sæter, heller ikkje store graner.Det skal bli spanande å sjå kva Lars R. Lunde finn ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan ikke hjelpe angående bildene her, men Ivar Muldsvor som er nevnt i 1 var kanskje Iver Paulsen Muldsvår født ca 1885? Han søster Ingeborg født 08.05.1883 dro i Åsen i Levanger kommune og ble gift der i 1912 med Olaf Løvtangen. Den 25.10.1913 fikk de sønnen Arne Georg som ble min 'stebestefar). Han døde 17.05.2002. Han var gift med min mormor(men min mor er barn av henne fra hennes tidligere ekteskap). Jeg husker faktisk såvidt at Iver Muldsvår besøkte sin søster sønn(altså min stebestefar) og mormor i Åsen i Trøndelag. Jeg finner også Iver Muldsvår som skogarbeider i Nedrehaug i 1900.Siden dette er min stebestefars slekt så har jeg ikke forsket noe på dem, men dette som kommer frem i denne debatten blir jo likevel interessant for meg siden jeg har begynt på en perm der jeg skal legge inn min stebestefars slekt. Har foreløbig litt på hans fars siden, og en del gamle bilder fra Trøndelag. Ivers og Ingeborg søster Oline har jeg som født 1881. Henne har jeg vært med å besøke en gang som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er ikke sikker på det jeg skriver nå, men damen som sitter til venstre i øverste bilde kan være Iver Muldsvårs søster Ingeborg som har tatt reisen nedover fra Trøndelag. Jeg har et bilde av det jeg tror er bryllupet hennes i 1912 i Trøndelag, og jeg syns iallefall bruden på det bildet og damen som sitter til venstre ligner. Dessverre har jeg ikke datakunnskaper til å kunne scanne inn bildet og legge det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Iver Muldsvårs søster Ingeborg ble gift 18.10.1911 med Olaf Løvtangen og ikke i 1912. Det er vel iallefall sannsynlig at en av damene på bildet kan være Ivers og Ingeborgs søster Oline som ble i Hornindal, og jeg tror det var der jeg var med på besøk til henne i 1971. Da var hun ca 90 år og enke, og kanskje var Olines ektemann med på bildet fra 1912 også? Jeg har sikkert hørt hvem hun var gift med, men det har jeg ikke registrert. Hun hadde en datter som het Astrid og som var gift med Karl, men de ble nok født lenge etter 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Til Lars LundeJeg har ikke forklart greit nok tror jeg, at fargebildet ER husmannsplassen 'Nyland', tatt av en av mine tanter. I 'grevens tid' før det ble revet. Kanskje på 70-tallet. Takk for innlegget.Til Gunnar Sigdestad Morsomt med 'storekaka', som jeg har trodd var en fin sofapute. Er det mulig å få oppskriften?Og takk til Aase R Sæther ogsåHilsen Ragnhild Hjertvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Anne Lise Hovdal. Hei Alt jeg vet om Ivar Moldsvor er at han har sendt et bilde til enten oldefar Eivind eller hans sønn Ole, som er min morfar. Ole er også født i 1885 (i Romsdal). Jeg vet ikke om det kan være noe slektskap.Jeg har bladd endel i boka 'HORNINDAL NORDFJORD Ættelister for kvar gard i bygda'. Men er ikke blitt særlig klokere. Har funnet 'NYLAND'.Bildet KAN være tatt i 1911 og det kan bli veldig morsomt om vi har 'felles kjente'. Håper noen av mine fjærne slektninger er med på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Anne Lise (innlegg 12),Jeg tar meg den frihet å legge inn et par bilder jeg har av Ingeborg. Det høyre er utsnitt av brudebildet, det venstre av et familiebilde (1930-åra kanskje?).Arne

bilete4387.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei Arne LangåsBare hyggelig at du kommer med innlegg. Bildet til høyre ligner veldig på vår yngste datter.mvh. Ragnhild Hjertvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Til Anne Lise ,( innlegg 13 )Oline Paulsdtr. Muldsvor vart gift med Peter Pederson Nyhjelle, dei hadde bruket på Muldsvor (etter at Ivar flytte til Romsdal) nokre få år før dei flytte til Sunnmøre iflg. Ættebok for Hornindal. Mor deira Anne Sofie Andersdtr. var tremenning til mi tippoldemor.Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei Harald L. BakkeMener du Ivar Moldsvor som flytta til Romsdal? Vet du i tilfelle hvor?mvh. Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg tenker meg om så var det på Sunnmøre vi besøkte Oline i 1971. Jeg er jo selv født 1958, og husker Iver som en meget gammel mann kanskje på 1960-tallet en gang. Både Ingeborg og Oline var jo også gamle allerede før jeg ble født. Derfor er det vanskelig å ta igjen dem på noe bilde. Når jeg ser på det øverste bildet nå så syns jeg at damen til høyre foran iallefall har fellestrekk med Ingeborg(min stebestefar som vi kalte morfar sin mor). Ingeborg ble enke i januar 1930, og satt igjen med 6 barn i alderen 6-18 år på gården Løvtangen. Det må ha vært ganske tøfft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg skal ikkje blanda meg særleg opp i dette, men eg synes då at treet på første biletet liknar meir på eit lerketre enn ei gran. Så då er det berre å finna treet ;-)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ja, Finn, det er nok lerk, ikkje berre ei, men to, den eine framfor den andre! Vi ser tydeleg dei små, runde kjukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei Finn Oldervik.Den var morsom!! Jeg tror du har rett! Takk for en munter bemerkning. Ser at du har dobbelt smilefjes, og kanskje det trengs i disse alvorlige tider.Etter å ha bladd i Hornindal-boka nesten hele kveld, og etter tips fra Harald L. Bakke har jeg endelig funnet Ivar Moldskred (1885- ). Tusen takk ! Tippoldemor Oline Olsd.Kirkhorn (1827-1907) tror jeg er i slekt med Ivar.mvh. Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.