Gå til innhold
Arkivverket

[#57482] Bilde fra Horningdal?


Gjest Ragnhild Hjertvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk til deg Ragnhild for interessant informasjon her.Jeg har alltid trod at Ingeborgs bror het Iver, men hrt dktibrt hsn jo seg selv som Ivar. Jeg blir jo ikke i slekt med Iver siden hans søstersønn Arne Georg Løvtangen var min stemorfar eller stebestefar, men det som har kommet frem her er likevel interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er mulig min pc er dårlig til å vise bilder tydelig, men jeg kan faktisk ikke se noen på det første bildet som holder noen stor kake. Er det han som sitter nr.2 nederst til høyre du mener er Ivar Moldsvår? For meg ser det heller ut som om han holder en stor rund pute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei!Og takk til Anne Lise for innlegg. Harald kjente godt igjen sin far som sitter som nr. 2 foran til høyre på bildet. Jeg har aldri hørt om 'Storekake' før, så jeg er kanskje ikke det rette til å svare på hva han holder. Men Gunnar Sigdestad (9) og Aase R.Sæther (33 og 36) nevner Storekake i sine innlegg. Jeg ønsker meg så veldig OPPSKRIFTA!!mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har prøvt å finne noko skriftleg om storekaka, men det einaste eg fann var dette: 'Storekaka låg øvst i sendingskorga, og ho skulle vere så stor at ho rakk utom korga på alle kantar'. Når ei vanleg sendingskorg kan vere halvmeteren i diameter, forstår ein at dette blir litt dimensjonar på.Det er eit slag sirupsgjærdeig som er råstoffet - eg har aldri sett ei storekake som er pynta slik som på dette biletet, men det kjem seg vel like gjerne av at eg aldri har sett ei ekte storekake i det heile! Bakaren vår laga visstnok storekake til sveineprøva, eg får spørje han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Aase R.Sæther, du er ein 'knupp'!!Jeg har tenkt at storekaka må ha hatt fleire ingredienser enn rug og grovkveite, og kanskje honning, men sirup var vel lettere å få tak i den gongen. Artig at du tok med litt av historien. Er også spent på hva pynten besto av.mvh.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

No har eg hatt bakaren på tråden - han er 60+ og har baka storekake frå han var 14. Han fortel at det dei lagar er noko i retning av 'julebrød' - kveitedeig med sukker og rosiner. Dagens storekake er av 2,2 kg deig, men tidlegare var dei mykje større.Han hadde ikkje høyrt snakk om pynting, så då er vi vel komne ned til det eksistensielle spørsmålet: Er dette ei sofapute, eller er det ei storekake i Honndals-tradisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hils bakeren og si at jeg sender mange varme tanker. Jeg går ut fra at den kjevles og stekes ala PizzaJeg skal prøve å scanne bildet på nytt og legge inn bare Ivar med det 'runde' han holder på fanget. For meg ser det ut som bakverk. Men uansett syns jeg dette med storekaka har vært så fasinerende, at det bryr meg ikke om det 'bare' er ei pute. mvh. Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eit tredje alternativ er at det er storekaka, innpakka i eit pent tekstil. Men eg tykkjer nesten eg skimtar rosinene --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Det må være bakverk, for på siden der hvor Ivar har høyrehanda er det tatt en liten bit, og det ser ut for at det er laget noen hull (eller rosiner) her og der. Jeg trodde bildet skulle bli større. Men blir det for mye forstørret vil det bli mer uklart. Pynten kan vel være hvetedeig? trillet ut i tynne strimler og lagt på med nennsom hånd før steking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Aase R Sæther

Eg tek dette opp att fordi eg var i eit lag saman med ei bakardotter på ca 70, og nytta sjølvsagt høvet til å spørje henne om storekaka.Ho fortel at kaka var stor, mykje større enn i dag; det ho mælte opp med hendene kunne vere ca 50 cm. Dei vart delte i 4 før ein skar skiver av dei. Store kasser med storekake vart sendt ut til 'provinsane', ikkje innpakka, berre lagt i kassa - 'eg kan ikkje forstå dei kunne vere etande til slutt, men der var no både sukker og sirup i' sa ho.Pynt hadde ho aldri høyrt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei Aase R Sæther!Artig at du kommer med nytt innlegg om storekaka. Hvis kakene var så store at dei skar skiver av dei, må dei ha vore tjukkere enn jeg først har trodd. Jeg syns den kaka som Ivar holder på bildet, ser nokså flat ut. Jeg sitter igjen med en følelse av at storekake er noe som ligner på Sirups-eller Vørterkake. Jeg tror kaka som Ivar holder på bildet er pynta med melis.Artig også at ho nevnte de store kassene som ble sendt brød i. Som 16-17 åring var jeg 'butikkdame'i butikken til bestefar på Finnøya. Da kom det brød i store trekasser, sendt med rutebåten fra 'Kneipen' (Molde Bakeri og Kneipbrødfabrikk) i Molde. I kassene var det lagt papir i bunnen og på sidene, og brøda sto på høykant, og så ble det lagt papir over til slutt. Lokket på kassene hadde lokk som var hengsla, men jeg kan ikke huske at de noen gang var låst.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei til alle som har vist interesse for Hornindalbildet!Bildet fra Hornindal(1) viser seg å være fra et bryllup! Ivar Muldsvor sendte et lignende bilde til Anders Muldsvor i Amerika med ønske om 'Glad Jol - Sælt nyttår' 1912. Dette bildet er kommet tilbake til slekta i Hornindal, og det er skrevet på at det er fra bryllupet til Kornelius Eikenes (i Hornindal-boka side 279 står det Kirkeeide) og Olina Botolfsdtr. Grodås, Hogda i Hornindal. På dette bildet er brudeparet med, Ivar med Storekaka, Felespilleren!!, og mange av de samme personene som på bildet jeg har. Om jeg ikke har flere navn enda, så vet jeg at bildet er fra et bryllup. Jeg vet også at bildet IKKE er tatt på Nyland. mvh.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei!Tusen takk til deg Gunnar Sigdestad. Veldig kjekt å vite dato og årstall også.mvh. Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Apropos storekaka.Det er vel gjerne slik at både bakverk og andre matvarianter kan opptre i et større geografisk område under forskjellige betegnelser. Og det er jo ikke så langt fra Nordfjord til Romsdal.Min mor (f. i Bud 1924)nevnte en gang at hun var i et bryllup på Hustad da hun var ungjente, det må vel ha vært i midten av, eller i siste halvdel av tredveåra. Der ble det servert noe som de kalte 'stompekake'. Ut fra et vagt minne om beskrivelsen av denne kaka så slo tanken meg at vi her kanskje snakker om samme bakverk.Og siden den forekom på Hustad, så er det vel ikke usannsynlig at den også ble brukt i Bud og på Gossen i gamle dager, uten at jeg kjenner noe nærmere til dette.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei!Bjørn Olav, nei det er kanskje ikke så langt mellom Nordfjord og Romsdal, men som du sikkert vet, så har vi noen sunnmøringer i mellom. Så da har sikkert Storekaka stoppa i Ålesund. Nå kan ikke jeg så veldig mye om gamle mattradisjoner, men kan godt tenke meg at Storekaka heter noe annet i et annet distrikt. Eller at Storekake er helt spesielt for Nordfjord. I likhet med Storekake, har jeg aldri hørt om Stompekake heller, så er det noen som har den oppskrifta så prøver jeg gjerne den og. Jeg har bladd i mine bakebøker i dag, men har ikke funnet noe som ligner. Takk til Berit Knutsen for henvisning til bilde. Men jeg er enig med Aase R Sæther i at Stompekake er noe annet enn Storekake.Takk til dere for innlegg.Vennlig hilsen Ragnhild (sunnmøring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Ut fra bildet til Berit så er det vel som Aase R. sier; stompekake er noe annet enn storekake.Det kan jo godt være at jeg erindrer feil når det gjelder mors beskrivelse av stompekaka.Men på den annen side ....; da jeg flyttet på østlandet for godt og vel 20 år siden så ble jeg spurt om jeg likte mølje og det måtte jeg jo bekrefte. Skreimølje med lever og rogn er jo 'mat for Mons'. Til min store forundring så fikk jeg høre at de hadde som tradisjon å spise mølje på julaftens formiddag... velvel, tenkte jeg; nye steder, nye skikker ... men skrei ved juletider? ... det måtte vel være en annen representant av arten Gadus det dreide seg om, en mere kystnær utgave.Og jeg skal si gutten fikk hakeslepp da mølja kom på bordet; ikke var det torsk, ei heller lever eller rogn, men derimot noe kjøttkraft med ribbefett, salt og pepper og som de brøt sund flatbrød og sleppte oppi. Men godt var det!Da ble jeg inderlig klar over at det man har som betegnelse på en matrett et sted i landet, kan stå for noe helt annet på en annen kant.Det poenget jeg utleder av dette i forhold til stompekaka er at det spørs om betegnelsen står for det samme på Møhlenpris i 'byen mellom de syv fjelle' og på Male i Hustad sogn, i Bud prestegjeld.Hva vet vel jeg?Og du har ett vesentlig poeng, Ragnhild; vi må ikke se bort fra den barriere som Sunnmøre kan representere ;-0) Til og med riksgrensa gikk jo over Ørskogfjellet et par år på 1600-tallet (det var den gangen da romsdalinger, nordmøringer og trøndere var svensker .... nåja, det var vel neppe særlig frivillig).Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei!Ikke så dumt å tenke i de baner at to matretter kan ha samme navn, eller at en matrett skifter navn i et annet distrikt. Så det kan godt være at Møhlenpris har Storekake, som de kaller noe helt annet. For eksempel lagde Molde Bakeri på 80-tallet en stor rund kake som de kalte 'Pundkake'. Den lignet på Sirupskaka, men var som sagt en god del større. Jeg tror det er det nærmeste jeg kommer Storekaka. Og bakeren i Bud hadde aldri hørt om Stompekake.Hvis din mor heter Borgny, må du hilse!!!mvh. Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Hei Ragnhild!Jeg mener å huske at Bud Bakeri hadde ei stor rund sirupskake i hvertfall, det må ha vært i Kåre Kleive si tid. Han drev vel bakeriet til frampå slutten av sekstitallet, da Odd Lysgård tok over. Jeg tror jeg minnes denne 'Pundkaka' til 'Kneipen'. Jeg kjente jo flere av de som jobba der, både bakere og ekspeditører i kaféen/utsalget.Min mor het Erna og hun var både født og gift Kleppen. Borgny var min tante (søster til min far). De er borte begge to nå, mor allerede i 1984 og Borgny i 1999.Har du forresten noe kjennskap til de som er oppført i Hjertvika i 1801-tellinga?Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei Bjørn Olav!Tror jeg må ta en ny 'alvorsprat' med 'Kneipen' i morgen!Den Borgny jeg kjenner er fortsatt i live, og er kanskje ikke riktig så gammel, når jeg tenker meg om. Trivelig dame forresten.Kan ikke si jeg 'vet alt' om 1801-tellinga, men svigermor kom fra Smebakken , og svigerfar fra Halbakken, så vi har en del navn bakover i de to familiene. Jeg vil selvfølgelig være behjelpelig om det er noen i din slekt som kommer fra Hjertvika. Og jeg har 'oversikt' over de som bor her nå.mvh. Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Jeg har ikke hørt ordet stompekake tidligere, men etter beskrivelse og bilde passer det godt på et bakverk jeg var vant med i barndommen i Vestnes. Mor laga det hvis hun ikke hadde rukket å bake brød, og det var gjerne til nonsmat som beskrevet. Hun kalte det helst halvbakere, men også natronkaker og tjukkelefser. Navnet halvbakere kom vel av at hun ikke trengte bruke kjevle, og at de ble laget i en fei. Hun steikte dem på kokeplatene på komfyren som ikke hadde søkk på midten den tida. Og hun trykte kakene utover uten å bruke kjevle. Størrelsen var tilpassa kokeplatene. Det var stas når vi fikk disse lunka fra kokeplata.Ellers interessant å følge debatten omkring bildet fra Hornindal hvor mange av mine forfedre levde, Kirkhornslekt.mvh. Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei! Tusen takk for morsomt innlegg om nonsmaten. Det du beskriver ligner kanskje på de kakene/lefsene som vi i dag kjenner som 'Pitabrød'?. Jeg kan faktisk huske noen i nabolaget på Fjørtofta også som laget noe sånt. Da var det i steikepanna på vedkomfyren, og vanlig brøddeig som ble brukt. Jeg kommer også på at den gang jeg var butikkdame, var det et par kunder (trøndere)som skulle ha Stomp når de kom for å kjøpe brød. Rart hva man husker når bare de 'små grå' blir aktivert.Mine tipp-oldeforeldre i Hornindal het Johan Korneliussen Kirkeide (1818 - 1900) og Oline Berte Olsdtr. Kirkhorn (1827 - 1907). De var foreldre til oldefar Eivind Kirkeide Findø (innlegg 1).mvh. Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.