Gå til innhold
Arkivverket

[#57483] Etterkommere etter Thorvald Torstensen, Åsmundrød.


Gjest May Karin Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest May Karin Henriksen

Kan noen tyde hva som står i margen på venstre side.Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Tjølling, Ministerialbok nr. 9 (1887-1905), Konfirmerte 1891, side 182.Det gjelder konfirmasjonen til Johanne Marie Jacobsdtr., Bergan Øvre.Jeg prøver å finne etterslekt etter Rodeformann Peder Larssønn Hovland, i Tjølling 1808,som var med i en batalje på havna i Kjerringvik.Johanne Marie (død 1941)var gift med oldebarn til Peder, Thorvald Torstensen Åsmundrød i Tjølling.(død 1948). Jeg finner ham i folketelling 1900 på gården, men kan ikke finne henne, finner heller ikke vielsen.Ifølge bygdeboka for Tjølling J. W. Krohn- Holm skulle de være gift og bo på Nanset, (nåv. Larvik)Det er etterkommere etter Thorvald og Johanne Marie vi forsøker å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg satte opp en liten 'oppskrift' her, kanskje den kan hjelpe deg til â lage lenker fra kirkebôker innlegg 52784:Når du först går inn i kirkeboka og finner den siden du vil ha, skal du merke deg at det er et lite vindu överst til högre (på den linja det står 'Brukervalg'). Det står 'bildeinformasjon' foran og når du er inne for förste gang står det 'ingen' i det lille vinduet.1° Trykk på den lille pila og velg, f. eks. 'Överst' - da vil du se at to nye linjer kommer opp over selve kirkeboka: 'Permanent sidelenke' og 'permanent bildelenke'.2° För så musa over disse to linjene mens du holde venstre musetast nede - de blir blå.3° Trykk nå på högre musetast og du får opp et lite vindu, velg 'kopiere/copy' (eller du kan trykke på ctrl-tasten og 'c'). Så går du til meldingen din og 'limer' dem inn der.4° Det kan du gjöre enten ved å trykke på Crtl-tasten og samtidig på 'v', eller du trykker på högre musetast igjen og denne gangen velger du 'lim inn/paste' eller hva det nå står på norsk.Da blir det automatisk en lenke i innlegget ditt.Det svarer seg å ha flere sider oppe når man söker etter noe. F. eks. en for debattsiden her, en for folketellinger eller hva det måtte være og en for kirkebökene. Da er det og mye enklere å kopiere lenkene ved å svippe over fra den ene siden til den andre.Det beste er â bruke permanent sidelenke, da ser folk hvor det er fra og kan klikke seg videre om de önsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er lenken, Johanne Marie Jacobsdtr er n° 34. Permanent sidelenke: LenkeJeg synest det stâr 'att (attest) 8/4/27'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er vel muligens mor og sösken til Johanne Marie Jacobsdtr, sâg hun kom fra Bergan övre: LenkeJohanne Marie var födt 16/4-1876, men det ser ikke ut for at hun er i Tjölling i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei Kjellaug.Fantastisk at du har tatt deg tid til denne 'oppskriften' på å legge lenke. Jeg har klart det tidligere, men denne gangen 'misset' jeg.Takk for at du tok deg tid til å slå opp i kirkeboka.Som du skjønner så er det nålevende etterkommere, som noen her i Kjeringvik håper å kome i kontakt med for en 200 års markering. Kanskje får vi et tips. Takk forhjelpen, May Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest May Karin Henriksen

Til orientering. Jeg har funnet en ane etter en annen deltager i den samme bataljen, (sjøslaget), hvor kapring av kornlast ble avverget av 8-9 mann og hvor rodeformannen Andrs Hovland fikk Dannebrogsmedaljen. Takk for interessen. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.