Gå til innhold
Arkivverket

[#57484] Hans Poulsen Nystuen (f. i Sel 1794? - død på Hamarøy 1883).


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Hei!Av ulike grunner har jeg kommet inn på etterslekta til Hans Poulsen Nystuen fra Sel i Gudbrandsdalen. Interessant person. Han skal ha vært almueskolelærer i Sel, men iflg. hva jeg har kommet over av kilder valgte han etter å ha blitt far til flere (det hevdes 4) barn med like mange mødre, å forlate Sel og reise nordover. Han havnet på Hamarøy der han giftet seg for 2x (selv om det står 'ungkarl' ved vielsen der) i 1837. Han giftet seg etter alt å dømme i 1x 10.10.1825 i Sel med mora til barn nr. 3 (hvis antallet er riktig).Hans Poulsen var far til den kjente litterat Poul Botten-Hansen i Christiania (1824-1869), men altså far til noen flere også. Dét er det ingen tvil om. Jeg mener å ha funnet alle de 4 barna og deres mødre i kirkebøkene for Vågå, men for at antallet skal bli riktig, må Hans Poulsen også ha kalt seg .. Laurgaardseie og .. Havn, i tillegg til Nystuen. Ved å sammenligne alt av fødsels- og konfirmasjonsinnføringer mener jeg at det forholder seg slik, men jeg mangler den nødvendige lokalkunnskapen til å finne helt ut av det.Kan noen hjelpe meg her?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Nystuen var husmannsplass under Laurgaard på Sel 10 km nord for Otta. 3 Havn-garder ligger opp for Selsverket, 6 km lengre sør, mot Otta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg glemte å fortelle hva du kanskje vet, at Botten er navnet på Sel prestegard på Selsverket, 3 km nord for Otta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha, Helge!At Nystuen var en plass under nettopp Laurgaard får det hele til å falle på plass når man ser alle gårdstilknytningene i sammenheng. Antar at det han som registrert sammen med foreldre og søsken under Laurgaard i 1801 (medmindre foreldrene til fikk en sønn til etter 1801 og kalte også ham for Hans). Aldersopplysningene ved ulike innføringer i kirkebøkene spriker nemlig endel slik at det er åpning for fødselsår helt fram til 1803. Uansett har vi følgende barn:1) Rønnaug, f.3.5.1822, dpt.28.5.1822. Mor: Kari Rasmusdatter Skaaraeie. Både mor og datter i live i 1865. Bor på Storstenen i Sel.2) Paul, f.26.12.1824, dpt.30.1.1825. (Identisk med nevnte Poul Botten Hansen). Mor: Ragnhild Johannesdatter Botten. Hun i live 1865. Poul Botten Hansen døde i Christiania i 1869.3) Paul. f.26.7.1825, dpt.4.9.1825. Foreldrene registrert som gift ved guttens dåp. Trolig var de 'bare' trolovet. Vielse 10.10.1825. Mor: Anne Rasmusdatter Havn. Hun døde året etter (27.6.1826). Paul Hansen i live 1865 på Klevmellem nordre i Sel.4) Johannes, f.20.1.1831, dpt.30.1.1831. Mor: Dorthe Isachsdatter Skaaraeie. Foreldrene er registrert som hhv. enkemann og enke ved guttens dåp. Johannes i live 1865. Bor på Svastuen i Sel.Hans Poulsen Nystuen giftet seg på Hamarøy 18.5.1837 med Christiane Winther Eliasdatter (f.1812 på Hamarøy). Jeg har sett ulike opplysninger om hvor mange barn de fikk. Det riktige er 7 stk. Skal ikke ramse opp alle her og nå, men sender gjerne opplysningene til interesserte.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Nygård

Hei Kjell. Jeg er interesert i Hans og Christianes etterkommere! Du kan ta kontakt på mail, peron@online.noMvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest John Morten Malerbakken

Jeg er også interessert i etterkommerne etter Hans og Christiane. Tar gjerne imot opplysninger på mail john dot morten at malerbakken dot com.Det finnes opplysninger om Hans og hans etterkommere i Nord-Norge i boka 'Lokkarbånet' skrevet av ordfører Sverre H. Eriksen på Hamarøy. Jeg har så langt ikke fått tak i den boka.Ellers har jeg fått referert at ekteskapet med Christiane endte i tragedie og forferdelse på følgende måte:'Hans Paulsen hadde på et tidpunkt tatt opp kontakten med sønnen Paul Botten- Hansen via brev. (Muligens også med moren Ragnhild). Denne korrespondansen holdt Hans hemmelig - det samme gjaldt de noe pikante detaljer om hans fortid i Sel. Til slutt sprakk dette og Hans ble nødt til 'å legge kortene på bordet'.Christiane skal da ha blitt så usigelig fly forbannet at mannen valgte å stenge henne inn i huset til hun hadde roet seg. Hun var imidlertid så fra seg av sinne at hun klatret opp gjennom pipa (med fyr på grua) og hoppet ut fra taket og ned i ei snøfonne (dette var i februar 1853). Dessverre stod det en staur inne i snøfonna..... 'Dette er også nevnt i kirkeboka for Hamarøy i forbindelse med begravelsen hennes. Dobbelt tragisk var at hun var gravid med deres barn nr. 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Jeg ser på overskriften at det er satt spørsmålstegn ved fødselsdatoen til Hans. Jeg har notert at han ble født 24.10.1802 i Nystuen under Laurgård i Sel. Døpt i Sel 07.11.1802 (Vågå ministerialbok 1739 - 1810, folio 140).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det synes ikke som om Hans Paulsen Nystuen var så helt etterrettelig når det gjaldt eget fødselsår så det lett i la seg lure. Den Hans Paulsen Nystuen (10) som man finner i FT1801 døde allerede i mai 1801. Jeg tar det derfor som sikkert at John Morten Malerbakken har rette opplysningene.Når det gjelder boka 'Lokkarbånet' er den fremdeles å få tak i ved direkte henvendelse til Sverre H. Eriksen. Han gav den i sin tid ut på eget forlag og har fremdeles noen eks. liggende. Det hadde ham ihvertfall da jeg var i kontakt med ham.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.